9 kwietnia 2010 roku. Godzina 9:12 CEST. Dworzec Zachodni w Warszawie. Zdjęcie wykonane aparatem Sony DSLR-A200. (EXIF 11:18)
Po 90 minutowym postoju pociąg specjalny do Smoleńska wyjechał o 10:18 CEST z Warszawy Zachodniej z toru 2 przy peronie 6. Informację płynącą z głośników na dworcu o planowym odjeździe słyszymy na poniższych filmach.
Również zatwierdzony rozkład jazdy pociągu PWPE MMPE i 11700/1 Warszawa - Smoleńsk z dnia 09.04.2010 podaje tę samą godzinę odjazdu (10:18 CEST).
http://www.iwan.eu07.pl/twb/smolensk/11700_1.htm
http://rail.phototrans.eu/18,81,0.html
Specjalny 17-wagonowy pociąg dla Rodzin Katyńskich relacji Warszawa Zachodnia- Smoleńsk przejeżdża przez stację Warszawa Rembertów.
http://rail.phototrans.eu/14,45997,0,HCP_303E_EP07_332.html
Skład specjalny z Warszawy do Smoleńska wiozący uczestników obchodów 70 rocznicy zbrodni katyńskiej zbliża się do Mińska Mazowieckiego. Oni dojechali...
http://rail.phototrans.eu/14,88211,0,HCP_303E_EP07_332.html
http://www.deon.pl/wiadomosci/polska/art,2352,specjalny-pociag-do-katynia-juz-w-drodze.html
Zgodnie z rozkładem (pierwszy link) skład do Terespola ma przybyć o 13:10 CEST. Odprawa paszportowa trwa niecałą godzinę (zgodnie z planem 58 minut) i o 14:13 pociąg przekracza granicę państwa przejeżdżając przez most kolejowy na rzece Bug. Postój w Park Bug trwa pół godziny (odprawa po stronie białoruskiej), po czym PWPE MMPE i 11700/1 przejeżdża przez Brest Zapadnyj o 14:51 CEST i o 14:54 CEST przyjeżdża do Brest Centralny, gdzie prawdopodobnie ma miejsce trwająca około trzech godzin wymiana kół w wagonach.
Wymiana kół w Brześciu:
Godzina 15:16 CEST = 16:16 EEST = 17:16 MSD
Godzina 15:17 CEST = 16:17 EEST = 17:17 MSD
Godzina 15:17 CEST = 16:17 EEST = 17:17 MSD
Godzina 15:35 CEST = 16:35 EEST = 17:35 MSD
Godzina 15:35 CEST = 16:35 EEST = 17:35 MSD
Godzina 15:36 CEST = 16:36 EEST = 17:36 MSD
Godzina 15:36 CEST = 16:36 EEST = 17:36 MSD
Godzina 15:49 CEST = 16:49 EEST = 17:49 MSD
Godzina 15:53 CEST = 16:53 EEST = 17:53 MSD
Godzina 15:53 CEST = 16:53 EEST = 17:53 MSD
https://plus.google.com/photos/112325676475136924614/albums/5461490587826269617?banner=pwa
Отделение пограничного контроля «Буг» им.В.М. Кублашвили (zdjęcie nie pochodzi z 9.04.2010)
Hala zmiany kół w wagonach w Brześciu (zdjęcie powyższe nie pochodzi z 09.04.2010, zostało umieszczone w internecie 9 lat temu)
http://wikimapia.org/12700192/pl/Hala-zmiany-k%C3%B3%C5%82-w-wagonach
Godzina 17:36 CEST = 18:36 EEST = 19:36 MSD Dworzec w Brześciu
https://plus.google.com/photos/112325676475136924614/albums/5461490587826269617/5461496584313722258?banner=pwa&pid=5461496584313722258&oid=112325676475136924614
Relacje świadków:
Poseł Edward Siarka
Pociąg odjeżdża o godz. 10:18 mija wszystkie stacje aż do Terespola.
W pociągu rozmawiamy, planujemy kolejne podróże na wschód. Małgosia Sadurska mówi, żebyśmy jeszcze przed powrotem zrobili listę tych miejsc które chcielibyśmy zwiedzić: Lwów, Stanisławów, Zbaraż, Kamieniec. Ona nam obmyśli trasę, bo już była na Ukrainie.
Docieramy do Terespola. Ostatnia polska odprawa i ciekawość - co zobaczę za Bugiem?
Około godz. 14:00 pociąg przejeżdża przez most. Bug jest mocno rozlany. Na brzegu białoruskim wieżyczka wartownicza, a pociąg powoli wjeżdża na przedmieścia Brześcia. Jakiś żołnierz pilnuje małego pomnika - popiersia. Mnóstwo baraków pod nasypem kolejowym, a z pomiędzy nimi przejeżdżają służby białoruskie, kilkanaście osób. Z kolegami dowcipkujemy, że na Białorusi obowiązują parytety, bo część pograniczników to kobiety. Kontrola trwa godzinę, bardzo uprzejmie. Po kontroli i przejechaniu około 1 km zatrzymujemy się na małej stacji. Wszyscy wyglądamy przez okno, a na peronie mnóstwo kobiet z reklamówkami. Nagle wszystkie, ku naszemu zaskoczeniu wchodzą do pociągu. Sprzedają wszystko co potrzebne do jedzenia: ciepłe kurczaki, placki ziemniaczane, ogórki, piwo, ziemniaki. Zaczynamy się śmiać, ale już rozumiemy dlaczego pociąg liczący 17 wagonów nie ma Warsu. Ulegamy presji kobiet, każdy z nas siedzący w przedziałach czuje się zobowiązany żeby coś kupić do jedzenia. Po pewnym czasie pociąg wraca do tyłu i zaczyna się tzw. przestawianie wagonów. Każdy wagon przenoszony jest na wózek białoruski ponieważ ich tory są szersze o 8,5 cm. Cała operacja jest oglądana przez nas z dużym zainteresowaniem i trwa około trzech godzin. Część kolegów idzie do miasta.
http://www.edwardsiarka.pl/aktualnosci/moja-droga-do-katynia-346.html
Wojciech Przesmycki
Ruszamy. Pierwszy przystanek Terespol. Odprawa graniczna. Przejeżdżamy Bug i już jesteśmy w Brześciu. Przestawiamy zegarki o jedną godzinę do przodu. Jest 14. Celnicy białoruscy w zielonych mundurach ze złotymi guzikami. Na guzikach gwiazda sama albo w towarzystwie sierpa i młota.
http://www.radaopwim.gov.pl/article_details/46/pociag-specjalny/
Adam Kowalski
Adam Kowalski opowiada o drodze do Katynia: - O 21.30 w piątek wyjeżdżaliśmy pociągiem z Torunia w kierunku Warszawy, gdzie dotarliśmy przed 5.00 rano. Z Warszawy mieliśmy specjalnie podstawiony pociąg o 10.30 do Smoleńska, skąd około 15 km trzeba było dojechać autobusem. Krótko przed wyjazdem w Warszawie pożegnaliśmy się z panem ministrem Andrzejem Przewoźnikiem. Rozmawialiśmy, że spotkamy się w Smoleńsku, a później na uroczystościach w Katyniu. W drodze do Smoleńska czekała nas zmiana kół, ponieważ tam są o 12 cm szersze tory. W pociągu jechało około 200 osób. Byli to różni ludzie - poczynając od członków Rodzin Katyńskich po ministrów.
http://fakty.interia.pl/kujawsko-pomorskie/news-mial-byc-w-samolocie-zyje-dzieki-mamie,nId,1232943
http://palukitv.pl/teksty/przestrzen-lokalna/inne/9872-zyje-dzieki-mamie.html
Władysław Korowajczyk
Pociąg rusza, by po dwudziestu godzinach zatrzymać się w Smoleńsku. Nurtuje nas pytanie, czy na zmianę podwozia wagonów w Brześciu, trzeba było aż sześć godzin. Pewno tak, skoro do tej operacji służą młotki, sztamajze, śróbsztaki i inne narzędzia równie skomplikowanej konstrukcji. Wysiadamy w Smoleńsku i podstawionymi autokarami jedziemy do Katynia. Oddalonego od tego miasta o 20 km. Po drodze mijamy stację Gniazdowo, ostatnia stacja dla Ofiar roku 1940. Tutaj z wagonów więziennych, przeładowywano oficerów do „czarnych woron” i przewożono do miejsca kaźni- na skraj dołów śmierci.
http://www.katolickie.media.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1389:wadysaw-korowajczyk-ziemia-smoleska&catid=61:druga-tragedia-katynska-2010&Itemid=141
Te 20 godzin pana Korowajczyka to zapewne czas podróży między 10:18 a 6:00, natomiast sześć godzin wymiany kół to również źle obliczony czas postoju w Brześciu między 14:00 a 20:00. Z Brześcia pociąg odjechał po 19:00 CEST o czym relacjonuje poseł Siarka.
Ja oglądam ten ciekawy zakład pełen starych kół, tokarek, łańcuchów, wszędzie dużo oleju i smaru. Białorusini pozwalają nam swobodnie chodzić po zakładzie przeładunkowym. Pociąg do godz. 19:00 stoi na dworcu w Breściu. Zaskakuje dobry wygląd dworca, nie przystający do obiegowych opinii. Po godz. 19:00 robi się ciemno i pociąg rusza. Przez całą noc nie zatrzymuje się na żadnej stacji. Kolega Tadeusz odpowiedzialny za organizację wyjazdu opowiada nam o parafii w Smoleńsku, którą mamy odwiedzić jutro wieczorem.
http://www.edwardsiarka.pl/aktualnosci/moja-droga-do-katynia-346.html
Zachód słońca w Brześciu 9 kwietnia 2010 roku nastąpił o 8:14 PM czyli o 19:14 CEST = 20:14 EEST (czas obowiązujący w tym dniu na terenie Białorusi).
http://dateandtime.info/citysunrisesunset.php?id=629634&month=4&year=2010
http://www.sunrisesunsetmap.com/year.php?lat=52.11021630256241&lon=23.732786178588867&tz=Europe/Minsk&year=2010
Tak więc z Brześcia wyjechali po 19:00 CEST. Pociąg specjalny wg rozkładu jazdy (pierwszy link) linię kolejową z Warszawy Centralnej do Terespola, która liczy 211,312 km miał przejechać w ciągu 2 godzin i 46 minut.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_2
Linia kolejowa Brześć-Mińsk-Smoleńsk ma długość około 676 km. Zakładając, że pociąg jechał podobną prędkością w Polsce, na Białorusi i w Rosji możemy obliczyć czas przybycia pielgrzymów na dworzec Smoleński. Czas podróży z Brześcia do Smoleńska wynosi: (2 godziny i 46 minut) x 676 km / 211,312 km = 2,7666667 h x 676 km / 211.312 km = 8,8507354 h = 8 godzin i 51 minut. Zatem jeśli z Brześcia pociąg odjechał o 19:09 CEST to do Smoleńska przybył o 4:00 CEST = 6:00 MSD. Tą godzinę przyjazdu podają liczni świadkowie i jest ona zgodna z czasem zdjęć wykonanych na dworcu.
http://transsyberyjska.eu/p,Kolej-bialorus
Senator Stanisław Kogut, jeden z tych który organizował wyjazd całego pociągu do Smoleńska(strona 55):
Przyjechaliśmy do Smoleńska - była godzina 6.00 czasu miejscowego, 4.00 czasu polskiego - wysiedliśmy z pociągu, autokarami udaliśmy się na posiłek.
http://ww2.senat.pl/k7/dok/sten/057/57sten1.pdf
Zdjęcie wykonane aparatem DSLR-A200 o 4:36 CEST = 6:36 MSD, którą to godzinę widzimy na zegarze dworcowym w Smoleńsku. (EXIF 6:42)
O 04:17 jest już informacja w internecie, że pociąg specjalny z rodzinami pomordowanych dojechał do Smoleńska.
http://www.money.pl/archiwum/wiadomosci_agencyjne/pap/artykul/rosja;pociag;specjalny;z;rodzinami;pomordowanych;dojechal;do;smolenska,135,0,607879.html
Z powyższego wynika, że podróż z Warszawy Zachodniej do Smoleńska trwała 17 godzin i 42 minuty. Początkowo wyjazd planowany był w sobotę wieczorem o godzinie 20:00. W Warszawie pociąg miał być ok. 13.30 następnego dnia.
Zgodnie z rozkładem jazdy pociąg przekroczy granicę w Terespolu ok. godz. 14. Na dworcu kolejowym w Smoleńsku ma być w sobotę ok. 6 rano (czasu rosyjskiego). Wyjazd ze Smoleńska planowany jest w sobotę o godz. 20. W Warszawie pociąg ma być ok. 13.30 następnego dnia.
http://www.money.pl/archiwum/wiadomosci_agencyjne/pap/artykul/specjalny;pociag;do;katynia;juz;w;drodze,77,0,607565.html
Informacja ta nie zgadza się z rozkładem jazdy.
http://www.iwan.eu07.pl/twb/smolensk/11702.htm
Po katastrofie zmnieniono plany i wg Stanisława Koguta skład wyjechał o 16:30. Senator mówi oczywiście o czasie letnim moskiewskim. (strona 55)
Po mszy świętej bardzo szybko pociąg wyjechał – wyjechał o godzinie 16.30, miał wyjechać o 22.30 – z powrotem do Polski.
http://ww2.senat.pl/k7/dok/sten/057/57sten1.pdf
Władysław Korowajczyk podaje 14:40 jako godzinę wyjazdu.
Autokar i nasz pociąg specjalny. Ruszamy ze Smoleńska 14.40, zamiast planowanego wyjazdu o godzinie 19.00. Wyjeżdżając nie wiedzieliśmy kto zginął, ale nawet nie znana nam była liczba ofiar.
http://www.katolickie.media.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=1389:wadysaw-korowajczyk-ziemia-smoleska&catid=61:druga-tragedia-katynska-2010&Itemid=141
Poseł Siarka natomiast podaje inną godzinę odjazdu ale błędną.
O godz. 16:00 pociąg rusza do Warszawy.
http://www.edwardsiarka.pl/aktualnosci/moja-droga-do-katynia-346.html
Podobnie Wojciech Przesmycki
…tuż po 16 rosyjskiego czasu odjeżdżamy ze smoleńskiego dworca. Słońce co prawda świeci ale nie grzeje. Wracamy do Polski każdy wpatrzony w szybę, z nosem na kwintę. Ze łzami w oczach i odwiecznym pytaniem , na które nie ma odpowiedzi: dlaczego? Około czwartej nad ranem przekraczamy granicę RP. Pada deszcz.
http://www.radaopwim.gov.pl/article_details/46/pociag-specjalny/
Adam Abramowicz
Po zakończonej celebracji chcieliśmy jechać na lotnisko ale nam nie pozwolono. Oświadczono, że godzina odjazdu pociągu została przełożona z 22.30 na 16. Mamy się udać na obiad i potem bezpośrednio do pociągu. Podczas jazdy otrzymałem dziesiątki smsów z pytaniami czy żyję i wyrazami współczucia. Dzwonili znajomi i przyjaciele z całej Polski, a nawet rodzina z dalekiej Brazylii. W Polsce byliśmy wczesnym rankiem w niedzielę. Chciałem znaleźć się jak najszybciej wśród najbliższych dlatego wysiadłem w Terespolu. Było tuż przed 5 rano. Liczyłem, ze będzie niedługo jakiś pociąg do Białej Podlaskiej. Dzięki uprzejmości bialskich strażaków a potem policjantów, którym serdecznie dziękuję , do domu dotarłem o godzinie 6.
http://abramowicz.com.pl/?id=artykuly&x=107
i pani poseł
I chciałabym pana prosić o odpowiedź, czy pan uczestniczył w podejmowaniu decyzji lub pan wie kto podjął taką decyzję i na skutek jakich przesłanek, aby posłowie uczestniczący w tej uroczystości i podróżujących właśnie pociągiem powrócili w trybie przyspieszonym? Tutaj przypomnę, nasz pobyt w Smoleńsku miał być do godziny 21.30. Wracaliśmy już pociągiem o godzinie 16. Byliśmy jakby na komendę wszyscy zmobilizowani do tego aby jak najszybciej opuścić teren Smoleńska. (strona 16)
http://orka.sejm.gov.pl/opinie6.nsf/nazwa/78_20101029/%24File/78_20101029.pdf
Godzina 16:15:08 MSD = 14:15:08 CEST. Widzimy, że pociąg jeszcze nie odjechał z dworca.
Natomiast o 17:47:27 MSD = 15:47:27 CEST jest już w trasie.
Po prawie 2-godzinnej jeździe skład dociera na Dworzec Orsza (Białoruś). Godzina 16:13 CEST = 17:13 EEST. (Canon EOS 500D). Szybko pokonał ten odcinek.
Godzina 19:10:55 CEST = 20:10:55 EEST = 21:10:55 MSD. Na dworcu w Mińsku zachód słońca miał miejsce o 20:02 EEST, czyli na foto jest 8 minut po zachodzie słońca. Podróżni mają za sobą już ponad 4 i pół godziny jazdy.
http://www.sunrisesunsetmap.com/year.php?lat=53.89076533440472&lon=27.548668384552002&tz=Europe/Minsk&year=2010
Pociąg wrócił do Warszawy o 7:47 CEST.
http://www.rmf24.pl/raport-lech-kaczynski-nie-zyje-2/fakty/news-specjalny-pociag-ze-smolenska-przyjechal-do-warszawy,nId,271930
http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/412649,specjalny_pociag_ze_smolenska_przyjechal_do_warszawy.html
Godzina 07:56:29 CEST. Lokomotywa i 17 waganów stoi już na Dworcu Zachodnim w Warszawie.
W tej sytuacji dziwaczna wydaje się wypowiedź Wojciecha Przesmyckiego
11 kwietnia tuż przed 9 rano pociąg specjalny kończy swój bieg, wjeżdża na perony dworca Warszawa Zachodnia.
http://www.radaopwim.gov.pl/article_details/46/pociag-specjalny/
Pewnie nie przestawił sobie czasu z Białorusi.
Jeśli pociąg w Smoleńsku wyjechał o 14:30 CEST a dotarł do Warszawy o 7:47 CEST to podróż powrotna trwała 17 godzin i 7 minut.
W tej sytuacji również dziwne wydają się informacje prasowe.
Pociąg w Warszawie był o godz. 7.47. Przejazd miał kurs przyspieszony, podróż trwała 15 godzin.
http://www.rmf24.pl/raport-lech-kaczynski-nie-zyje-2/fakty/news-specjalny-pociag-ze-smolenska-przyjechal-do-warszawy,nId,271930
O godz. 7.47 pociąg specjalny wiozący 460 osób, w tym głównie rodziny ofiar zbrodni katyńskiej, przyjechał ze Smoleńska do Warszawy. Przejazd miał kurs przyspieszony, podróż trwała 15 godzin.
http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/412649,specjalny_pociag_ze_smolenska_przyjechal_do_warszawy.html
Najwyraźniej także dziennikarze liczyli czas podróży między 16:30 a 7:47.
Pociąg specjalny Warszawa - Smoleńsk – Warszawa w tvp
http://www.tvp.pl/publicystyka/polityka/katastrofa-w-smolensku/wideo/pociag-specjalny-warszawa-smolensk-warszawa/4272014
Relacja Norberta Nowotnika i Józefa Szymury
https://www.youtube.com/watch?v=v_8wOOXoO3E