mona mona
391
BLOG

Bierzmy wszystko!

mona mona Polityka Obserwuj notkę 24

Proszę szanownych, po co mamy sobie zawracać głowę Konstytucją? Przecież mamy komplet: Prezydenta, marszałków  Sejmu i Senatu, nie mówiąc już o zwykłej większości! Możemy sobie wziąć wszystko, co nam się zamarzy – w sposób najprostszy,  jak nam daje przykład Trybunał Konstytucyjny!

O ile dobrze rozumiem – odbyło się to tak: Szacowny Trybunał, który w myśl art.44, d  Konstytucji ma orzekać w sprawie „sporów kompetencyjnych między centralnymi konstytucyjnymi organami państwa” w pełnym składzie, wziął się na sposób… i zapytał Prezesa Rzeplińskiego, czy może sobie poobradować, oraz wydać wyrok w takim składzie, jaki ma pod Wysoką Trybunalską Ręką… O czym poinformowała publisię sędzia Wronkowska – Jaśkiewicz.

Prezes Rzepliński, akurat nie będący pod zapodaną powyżej Trybunalską Ręką, jako że  zamieszany był brzydko  w uchwalanie wiadomej, jednorazowej ”ustawy specjalnej” ( a wtedy MUSI się wyłączyć, jest na to paragraf), udzielił zgody na złamanie Konstytucji. Ot, tak sobie!

Po czym Trybunał obradował jak chciał, wydał wyrok – jaki mu się podobał, zupełnie nie przejmując się, że właśnie potraktował Konstytucję jako czerwoną ( sic!) broszurkę, nie mającą najmniejszego znaczenia, zwłaszcza wobec tego, co sobie Szanowne Ciało akurat zażyczy.

Nie wierzcie w to, że prezes Rzepliński może decydować o składzie w zakresie liczby sędziów – to nieprawda. Ma jedynie prawo wyznaczać sędziów w porządku alfabetycznym, a do szczególnie ważnych spraw wyznaczyć właśnie ten pełny skład, który niewątpliwie był potrzebny. To wszystko, co może.

Więc czemu my, nieoświecone szaraczki, prostaczkowie boży, Wolaki oraz Ciemnogród, mamy łamać sobie głowy nad „świętością” Konstytucji?

Możemy przecież, idąc śladem Trybunału, spytać marszałka – czy pozwoli nam, uchwalić nową Konstytucję, a w niej – paragraf, wysyłający Trybunał „k `czortu na kuliczki”!

Że to wymaga większości konstytucyjnej?

No, ale jeśli prezes Rzepliński, strażnik Konstytucji, może pozwolić – bez wymaganej liczby sędziów, to czemu my nie możemy  - bez większości konstytucyjnej? Ile to roboty – uchwalić sobie, co nam się podoba? Marszałek Kuchciński na pewno nam pozwoli! To dobry człowiek!

 

Żeby nie było: oto artykuł 44, rozstrzygający kwestię jasno: USTAWA
z dnia 25 czerwca 2015 r.

o Trybunale Konstytucyjnym1

(Dz. U. poz. 1064)

  1. Trybunał orzeka:
    1) w pełnym składzie w sprawach:
    a) zgodności ustaw przed ich podpisaniem i umów międzynarodowych przed ich ratyfikacją z Konstytucją,
    b) stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz powierzenia Marszałkowi Sejmu tymczasowego wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
    c) zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych,
    d) sporów kompetencyjnych między centralnymi konstytucyjnymi organami państwa,
    e) w których skład orzekający Trybunału zamierza odstąpić od poglądu prawnego wyrażonego w orzeczeniu wydanym w pełnym składzie,
    f) o szczególnej zawiłości lub doniosłości;

  2. 2) w składzie pięciu sędziów Trybunału w sprawach zgodności:

  3. a) ustaw i umów międzynarodowych z Konstytucją,
    b) ustaw z umowami międzynarodowymi, których ratyfikacja wymagała uprzedniej zgody wyrażonej w ustawie;

  4. 3) w składzie trzech sędziów Trybunału w sprawach:

  5. a) zgodności przepisów prawa wydawanych przez centralne organy państwowe z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi i ustawami,
    b) zgodności innych aktów normatywnych z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi lub ustawami,
    c) nadania dalszego biegu lub odmowy nadania dalszego biegu skardze konstytucyjnej oraz wnioskowi podmiotu, o którym mowa w art. 191 ust. 1 pkt 3-5 Konstytucji,
    d) wyłączenia sędziego.
    2. O uznaniu sprawy za szczególnie zawiłą albo o szczególnej doniosłości rozstrzyga Prezes Trybunału z własnej inicjatywy lub na wniosek składu orzekającego, przy czym do spraw o szczególnej doniosłości należą zwłaszcza takie, w których rozstrzygnięcie może wiązać się z nakładami finansowymi nieprzewidzianymi w ustawie budżetowej.
    3. Orzekanie w pełnym składzie wymaga udziału co najmniej dziewięciu sędziów Trybunału.
    4. Rozprawie i posiedzeniu w pełnym składzie przewodniczy Prezes lub Wiceprezes Trybunału, a jeżeli istnieją przesłanki wyłączenia ich z udziału w orzekaniu lub inne ważne przyczyny – najstarszy wiekiem sędzia Trybunału.

 

mona
O mnie mona

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka