Parakalein Parakalein
159
BLOG

Jedynie słuszny samolot?

Parakalein Parakalein Polityka Obserwuj notkę 7

Na początek za inspirację i impuls dziękuję Samuelowi i jego profilowi Mediowo na FB. No i znów Panu Ludwikowi Dornowi :)

Odpowiadając na jego wpis, odnotowujący zaangażowanie Marszałka Dorna w wyjaśnienie losów przetargu na samoloty dla VIP, pozwoliłem sobie zauważyć, że Pan Ludwig trochę późno się tym zainteresował, później nawet niż -  uwaga, wrażliwi powinni zamknąć jedno oko - gazeta "NIE". Mógłbym w tym miejscu pokusić się o kilka uszczypliwości pod adresem Pana Marszałka i zrecenzować jego przekaz w tej sprawie, ale po starej znajomości i słabości odpuszczę.

Sam - niestety, jak się okazuje - nie prenumeruję "NIE". Pisząc u Samuela pamiętałem tylko, że artykuł o przetargu widziałem w "NIE". Napisałem też, że w wolnej chwili grzebnę w portalu "NIE" i być może coś konkretnego znajdę.

Z ciekawości kliknąłem, pliknąłem od razu i okazało się, że Jerzy Urban ma zadziwiająco sprawny i pełny dostęp do archiwum.

Bez trudu odnalazłem to co mnie interesowało, a nawet więcej.

Tu można przeczytać artykuł Andrzeja Rozenka z numeru 34/2009

Tu można przeczytać kolejny "Tusk Leci"  z numeru 43/2009

Tu można przeczytać artykuł po katastrofie z numeru 17/2010

 

Na podstawie tych artykułów chciałbym zatem, jak kiedyś... Marszałkowi Dornowi, zadać Panu Bogdanowi Klichowi oraz Radosławowi Sikorskiemu kilka pytań:

Radosław Sikorski

1. Czy prawdą jest, że w 2007 roku sprawa dziwnego pomysłu zakupu Embraerów od LOT (bez przetargu!!) oraz późniejsze naciski na Agencję Mienia Wojskowego, aby ta zaniżyła wymagania jakie ma spełniać dostarczony dla VIP samolot tak, aby Embraer mógł je spełnić, były głównymi przyczynami Pana dymisji??

2. Czy sprawa przetargu na samoloty dla VIP była przedmiotem rozmowy z Premierem  Jarosławem Kaczyńskim i czy to po niej (a nie ze względu na AM) zdecydował się Pan podać "dobrowolnie" do dymisji?

3. Czy będąc Ministrem SZ rozmawiał Pan i przekonywał Bogdana Klicha do rozwiązania przygotowań do przetargu rozpoczętych przez ministra Szczygłę?

4. Czy zna Pan i kontaktował się w sprawie przetargu na samoloty VIP z gen. Piotrem Czerwińskim, sekretarzem stanu w MON, odpowiedzialnym za modernizację sił zbrojnych?

5. Czy zna Pan i kontaktował się w sprawie przetargu na samoloty VIP z Zenonem Kosiniakiem-Kamyszem, podsekretarzem stanu do spraw uzbrojenia i modernizacji technicznej w MON?

i ostatnie

Czy sprawa przatargu na samoloty i wiedza jaką posiada Jarosław Kaczyński na ten temat skłoniła Pana do wycofania się z mediów ?

 

Bogdan Klich

1. Czy prawdą jest, że powołany na stanowisko - po rezygnacji gen. Czerwińskiego - Zenon Kosiniak-Kamysz otrzymał do podpisu pismo ws zaniżenia wymagań w przetargu na samoloty dla VIP bez jakiegokolwiek "wprowadzenia"? tj czy Zenon K-K podpisał i wysłał dokument w ciemno - "bo trzeba to szybko wysłać Zenek"

2. Czy normą w MON jest podejmowanie kluczowych decyzji przez osoby, które swe obowiązki pełnią zaledwie kilkanaście dni ?

3. Czy prawdą jest, że dymisja gen. Czerwińskiego była wynikiem jego braku zgodny na zmianę warunków przetargu nan samoloty, a nie względami osobistymi?

4. Czy prawdą jest,  że możliwość postawienia zarzutów korupcji była elementem nacisku na gen. Czerwińskiego?

5. Jak wygląda w tej chwili sytuacja gen Czerwińskiego? Czy po jego dymisji i postawieniu mu zarzutów sprawa została wyjaśniona i zakończona skazaniem lub uniewinnieniem?

6. Czy prawdą jest, że to Pan nakazał zakończenie procedury przetargowej przygotowanej przez ministra Szczygłę i niezależne komisje techniczne?

7. Czy prawdą jest, że wspólnie z Tomaszem Arabskim próbował Pan nakłonić Agencję Rozwoju Przemysłu do leasingu Embraerów ?

8. Czy prawdą jest, że podejmował Pan starania umożliwiające użytkowanie Embraerów bez zastosowania ustawy o zamówieniach publicznych?

9. Dlaczego dziś znów Pan rozpatruje czarter  Embraerów skoro wg każdej NIEZALEŻNEJ komisji te samoloty nie spełniają założeń taktyczno-technicznych własciwych dla samolotów VIP?

10. Czyją WŁASNOŚCIĄ są samoloty, które mają być wyczarterowane - inaczej, kto zarobi na kontrakcie?

i ostatnie

W 2008 roku wysłał Pan do potencjalnych dostawców  samolotów "zapytanie o cenę". W odpowiedzi otrzymał zapewne dość precyzyjne, z uwagi na pytającego, oferty. Zastanawiam się więc:

1. Jak wyglądają oferty złożone przez zapytanych? Za jaką cenę gotowi są dostarczyć samoloty i jakie inne warunki proponują

2. Jak wygląda porównanie tych ofert (jak rozumiem na zakup NOWYCH i PRZYSTOSOWANYCH) z ofertą wyczarterowania samolotów Embraer (uwzględniającą koszt dostosowania Embraerów do standardu samolotu dla głowy państwa i rządu)?

3. Ile kosztowało polskich podatników przeprowadzenie wszystkich, we wszystkich kadencjach, czynności związanych z chęcią pozyskania samolotów dla VIP?

 

Pytań szczegółowych można zadać więcej, wystarczy poczytać i przeanalizować różne korelacje przetargowo dymisyjne czy inne dziwaczne decyzje. Ja ich nie zadaję, bo obraz chyba się już wyłonił wystarczająco ponury.

Można też zadać jedno pytanie ogólne:

Ile na tym wszystkim mają zarobić decydenci, że aż tak są zdeterminowani?

To pytanie można też uznać za podsumowanie.

Parakalein
O mnie Parakalein

Materiały zawarte na blogu są moją własnością. Mogą być dowolnie wykorzystywane przez innych wyłącznie w celach niekomercyjnych. Komercyjne wykorzystanie jest możliwe wyłącznie po uprzednim poinformowaniu mnie via mail oraz podaniu w cytowanym tekście źródła.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka