tad9 tad9
382
BLOG

Biali wyzwolili Czarnych (i nie tylko)

tad9 tad9 Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

   Nie interesuję się historią niewolnictwa (nie można interesować się wszystkim), w związku z czym zrobiłem to, co zwykle robi współczesny dyletant, gdy chce sprawdzić jak wygląda najpopularniejszy przekaz na dany temat – wlazłem na Wikipedię, by przeczytać co się tam pisze w haśle pt. „historia niewolnictwa”. Oczywiście mogłem przy pomocy internetu zgłębiać temat do woli (przypuszczam, że na temat niewolnictwa, jak i na każdy inny temat, można tam znaleźć masę materiałów), ale – z czystego lenistwa – tego nie zrobiłem. Przy tym wszystkim wiem, że Wikipedia, to źródło niepewne, więc uczciwie zastrzegam, że mój tekst jest powierzchowny i z wdzięcznością przyjmę wszelkie próby jego pogłębiania. Bo przecież może być i tak, że hasło w (polskojęzycznej) Wikipedii jest skrajnie „zachodniocentryczne” i informacja głosząca, że jako pierwsza handel niewolnikami zniosła Dania (1792), kraj wyjątkowo „aryjski” (i zarazem kraj, który w czasie II wojny światowej był bodajże najlepiej traktowanym spośród krajów okupowanych przez niemieckich niemieckich narodowych socjalistów), jest hasłem wprowadzającym w błąd i jako pierwszy zniósł taki handel jakiś kraj położony w Afryce Subsaharyjskiej lub wschodniej Azji. Być może (co prawdopodobne) istniały też kultury (państwa?), które w ogóle nie znały instytucji niewolnictwa i nie były to organizmy tworzone przez „rasę kaukaską”. Jeśli tak było – z przyjemnością się o tym dowiem. Póki co, opierając się na (wątpliwym) autorytecie Wikipedii stwierdzam, że niewolnictwo nie zostało wymyślone przez Białych (niewolnictwo uchodzi za jedną z najstarszych formacji społecznych; miało się ono wykształcić po rozpadzie wspólnoty pierwotnej – głosi Wikipedia), natomiast to w „białym” kręgu kulturowym zrodziły się idee i ruchy, które, koniec końców, doprowadziły do potępienia i likwidacji (co prawda po dziś dzień niepełnej) niewolnictwa. Jeśli tak właśnie było, to czy nie jest to powód do pochwały Zachodu? 

tad9
O mnie tad9

href="http://radiopl.pl">

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura