Animela Animela
283
BLOG

Pain de gibier, czyli zero waste

Animela Animela Rozmaitości Obserwuj notkę 15

Jeśli się zastanowić, to należę do pierwszego pokolenia ludzi, którzy muszą się zastanawiać nad sensem sformułowania "zero resztek". Nie to, że się tego uczę, bo ja to wyniosłam z domu, nasiąkłam tą kulturą oszczędności - ale spotykam się z tą filozofią i musiałam ją sobie przemyśleć. Otóż - dla mnie czymś oczywistym jest niemarnowanie. Moi rodzice, podobnie jak cała rodzina i znajomi, śmieci wynosili rzadko: nie z niechlujstwa, tylko z ich braku. Obiady planowało się tak, żeby np. z rosołu w kolejnych dniach robić pomidorową, grzybową czy krupnik, kanapek robiło się tyle, ile trzeba, a zakupy robiło ... raczej rzadko, niż w sposób przemyślany, bo zaopatrzenie było żadne.

Dla mnie niewyrzucanie, jeżeli to nie jest absolutnie konieczne, jest czymś tak naturalnym, jak oddychanie. Podać Państwu przykład? Proszę bardzo: gdy kupiłam gęś, a potem ją podzieliłam na porcje (piersi bez kości, uda, skrzydła i korpus) najlepsze części upiekłam, a z reszty zrobiłam rosół. Oczywiście na korpusie i skrzydłach zostało sporo mięsa, które skrupulatnie oddzieliłam od kości, odrzucając skórę, po czym dwukrotnie zmieliłam na oczkach pasztetowych razem z jedną marchwią, pietruszką, kawałkiem selera i cebulą z rosołu, dodałam cztery jajka, pół szklanki bułki tartej, sporo mielonego pieprzu, po szczypcie tymianku, oregano, majeranku i pieprzu ziołowego oraz trochę rosołu (masa powinna mieć konsystencję gęstą, ale swobodnie dać się wylać do formy), bardzo dokładnie wymieszałam i przełożyłam do formy keksowej, niezbyt dużej, wysmarowanej tłuszczem i wysypanej bułką tartą. Piekłam przez 70 minut w piekarniku rozgrzanym do 180 stopni, a następnie pozostawiłam w wyłączonym, ale zamkniętym, jeszcze na 20 minut. Formę z zimnym pasztetem włożyłam do lodówki na całą noc.

Oczywiście największymi specjalistami od pasztetów są Francuzi, ale śmiem twierdzić, że mój pasztet z resztek również w ojczyźnie żabojadów zrobiłby furorę.

Animela
O mnie Animela

Jestem człowiekiem - przynajmniej się staram.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości