ALEJA XX-LECIA NA PÓŁMETKU.
23 grudnia 2011r. zakończono z ponad trzynastomiesięcznym poślizgiem prace przy budowie odwodnienia i modernizacji Alei XX-lecia w Teresinie. W dniu tym dokonano odbioru końcowego, jednak nikt nie wie jak długo potrwa jeszcze rozliczenie tej inwestycji. Na sesji Rady Powiatu w dniu 30.12.2011r. starosta Koryś nie był w stanie przedstawić radnym koncepcji rozliczenia tej budowy. Przyczyna wydaje się być prosta. W kasie Powiatu nie ma na ten cel nawet złotówki, a wykonawca domagać się będzie około 3mln. złotówek. Ile konkretnie, też nie wiadomo, choć ponoć faktura już wpłynęła do starostwa. Z jej treści również czyni się tajemnicę. Postawa Zarządu Powiatu to już ponad roczna (31.12.2010r. powiat utracił dotację wojewody na budowę tej drogi) gra na zwłokę, w obliczu braku pieniędzy na zapłatę za wykonane prace. Obydwie strony (wykonawca i inwestor reprezentowany przez Zarząd Powiatu) nie ukrywają, że bez pomocy sądu trudno będzie zakończyć ten bałagan.
Ocenę sposobu realizacji tej inwestycji dokonała przed świętami Komisja Rewizyjna. Protokół z kontroli, w którym podkreślane są błędy przy realizacji, brak nadzoru i straty jakie poniósł powiat, jednomyślnie przyjęli wszyscy członkowie komisji. Jednomyślność tego protokołu to jego największa wartość, gdyż poza tym jest on ogólnikowy, nie próbuje wskazać faktycznej odpowiedzialności za błędy i straty powiatu, nie formułuje wniosków idących w kierunku działań naprawczych. Ponieważ oceniłem, że w tym gronie nie mogę liczyć na więcej, wnioski postanowiłem sformułować sam. W końcu starałem się zrozumieć, że np. kolegując się ze starostą, lub licząc na jego łaskawość trudno jest niektórym wyciągać pewne wnioski. Zamieściłem je w zdaniu odrębnym, które zamieszczam poniżej. Na koniec, po ich przeczytaniu postawcie sobie Państwo jeszcze jedno pytanie. Jak będzie rozliczona ta inwestycja, skoro rozliczać ją będą osoby nie potrafiące jej nadzorować, przez co powiat stracił miliony, a w zamian otrzymał bubel?
Pozdrawiam Szymon Ziółkowski.
………………………………………………….
Szymon Ziółkowski Sochaczew 19.12.2011r.
Radny Powiatu Sochaczewskiego
Zdanie odrębne do protokołu Komisji Rewizyjnej Rady Powiatu Sochaczewskiego z kontroli realizacji „Przetargu i budowy Alei XX-lecia w Teresinie.
Na podstawie Statutu Powiatu Sochaczewskiego -§39 pkt1, dokumentów objętych prowadzoną kontrolą, a także wniosków z kontroli zawartych w protokole końcowym przyjętym przez wszystkich członków zespołu kontrolującego „Przetarg i realizację budowy Alei XX-lecia w Teresinie”; pragnę stwierdzić co następuje.:
- Budowa (odwodnienie i modernizacja) Alei XX-lecia w Teresinie realizowana była z naruszeniem prawa, a co się z tym ściśle wiąże w sposób nierzetelny i niegospodarny, zaś działania osób odpowiedzialnych za realizację tego zadania ze strony Starostwa Powiatowego w Sochaczewie, w zderzeniu z zaistniałą sytuacją zaangażowania niesolidnego wykonawcy i trudnymi warunkami w terenie, od początku realizacji zadania nie gwarantowały osiągnięcia założonego celu.
- Istnieje uzasadnione podejrzenie naruszenia art.231§1kk („Funkcjonariusz publiczny, który przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków działa na szkodę interesu publicznego, podlega karze…”) przez sprawującego nadzór inwestorski inspektora, oraz odpowiedzialnego bezpośrednio za realizację umowy dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg.
Dowód:
- nie powołano inspektorów nadzoru prac kanalizacyjnych i telekomunikacyjnych,
- powołano inspektora nadzoru bez odpowiednich uprawnień,
- brak faktycznego nadzoru w okresie od podpisania umowy do 30.12.2011r., co
potwierdzają ekspertyzy Instytutu Budowy Dróg i Mostów,
- brak monitorowania niewłaściwie i nieterminowo realizowanej umowy w okresie
do 5.11.2010r. (od 30 września do 05 listopada brak jakiejkolwiek korespondencji z
wykonawcą).
- Istnieje uzasadnione podejrzenie naruszenia art.271§1kk („Funkcjonariusz publiczny, lub inna osoba uprawniona do wystawienia dokumentu, która poświadcza w nim nieprawdę co do okoliczności mającej znaczenie prawne, podlega karze …”) przez osoby nadzorujące tę inwestycję.
Dowód:
- dzienniki budowy, w których wpisy inspektora nadzoru umożliwiające kolejne
etapy budowy stoją w jawnej sprzeczności z ekspertyzami Instytutu Budowy
Dróg i Mostów,
- protokół cząstkowy odbioru prac z 30.09.2010r. stoi w jawnej sprzeczności z
oceną ich wykonania zawartą w ekspertyzie Instytutu Budowy Dróg I Mostów,
- protokół odbioru prac z 30.09.2010r. nie określa poza ogólnym opisem zakresu
zrealizowanych i odebranych robót, zaś na posiedzeniu komisji rewizyjnej
inspektor nadzoru nie był w stanie wskazać i potwierdzić dokumentami co
wówczas faktycznie wykonano i odebrano,
- protokół konieczności z 17.11.2010r. sporządzony został ze wstecznym
datowaniem o czym świadczą:
· brak tego dokumentu w załącznikach do interpelacji z dnia 23.12.2010r.,
· oświadczenia dyrektora PZD i starosty o tym, że odpowiedź na interpelację z 23.12.2010r. zawiera wszystkie dokumenty wytworzone pomiędzy inwestorem i wykonawcą,
· ekspertyza Instytutu Budowy Dróg i Mostów wykonana w marcu 2011r. nie odnosi się do protokołu z 17.11.2010r. i nie potwierdza opisanych tam zmian w projekcie.
- pragnę także zauważyć, że poświadczenia nieprawdy dotyczące uprawnień
inspektora nadzoru, zawierają odpowiedzi na moje wnioski z dnia 29.06.2011r.
przedłożone przez starostę sochaczewskiego (12.07.201r.), wicestarostę
(30.06.2011r.) i dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg (11.07.2011r.).
4. Potwierdzanie nieprawdy (dzienniki budowy, protokół konieczności z 17.11.2010r.,
protokół odbioru z 30.09.2010r.), karykaturalne błędy w realizacji zadania (ekspertyzy
Instytutu Budowy Dróg i Mostów) i nieformalne porozumienia (interpelacja z
29.06.2011r. i protokół z sesji z 31.08.2011r.) świadczą o istnieniu współdziałania
inwestora i wykonawcy, których celem było zakończenie realizacji zadania i uzyskanie
dotacji wojewody i wójta gminy Teresin, z pominięciem zgodnej z prawem i sztuką
budowlaną realizacji robót na Alei XX-lecia.
5. Zarząd powiatu Sochaczewskiego wraz z Powiatowym Zarządem Dróg zrezygnował z
naprawy źle wykonanej Alei XX-lecia w oparciu o zalecenia ekspertyzy Instytutu
Budowy Dróg i Mostów (str.6 pkt.1), oddając inicjatywę w tym zakresie niesolidnemu
wykonawcy, który zaproponował prace naprawcze ograniczające się do naprawy jedynie
nawierzchni, nie dotykając się praktycznie do źle wykonanej podbudowy i stabilizacji
realizowanych przy budowie sieci kanalizacyjnej wykopów. Jest to sprzeczne z
ekspertyzą Instytutu Budowy Dróg i Mostów: „Badanie podbudowy i podłoża
konstrukcji pasa drogowego” (str.6 pkt. 1i 2) i „Badania nawierzchni” (str27)- gdzie
czynności naprawcze nawierzchni uwarunkowano pozytywnymi wynikami badań
geotechnicznych.
Realizowane w ramach robót naprawczych wzmocnienie nawierzchni
siatką, to przede wszystkim realizacja interesów niesolidnego wykonawcy, gdyż według
mej oceny wydatnie zmniejszy to ilość napraw gwarancyjnych nawierzchni drogi
przypadających na najbliższe 2-3 lata, które niechybnie muszą nastąpić w wyniku
zapadania się wykopów i osiadania elementów sieci kanalizacyjnej. Istota naprawy
związana z wbudowaniem w wykopy wadliwych materiałów, w zbyt małej ilości i w
złej technologii została przez Zarząd Powiatu i powiatowy Zarząd Dróg całkowicie
pominięta. A przecież właśnie te braki powodować będą dewastację drogi i sieci
kanalizacyjnej, gdy gwarancja po 3 latach minie. Jest to sprzeczne z interesem Powiatu i
jednocześnie obniża koszty ponoszone przez niesolidnego wykonawcę. Należy więc
postawić pytanie, czyje interesy wspiera Zarząd Powiatu?
6. W trakcie realizacji prac Zarząd Powiatu i dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg
uchylali się od oceny sprawującego nadzór bezpośredni nad inwestycją inspektora
nadzoru, popierając jego sposób działania i ukrywając brak uprawnień inspektora do
nadzorowania tej inwestycji (wnioski z dnia 29.06.2011r.) .
7. W wyniku utraty dotacji Wojewody Mazowieckiego, oraz Wójta gminy Teresin,
Starostwo Powiatowe w Sochaczewie poniosło stratę w wysokości ok.
3,2mln złotych. Na dzień dzisiejszy budowa jest nieukończona (ponad 13 miesięcy po
umownym terminie zakończenia prac), a w budżecie powiatu nie ma na ten cel nawet
złotówki. Nieudolność Zarządu Powiatu w zarządzaniu tą inwestycją i w egzekwowaniu
należności wobec Starostwa Powiatowego, oraz brak realnej koncepcji zakończenia i
rozliczenia tego zadania (w tej chwili trwa nieustająca gra na zwłokę) jest niechybną
gwarancją dalszych strat i zagrożenia realizacji budżetów na najbliższe lata.
WNIOSKI KOŃCOWE
I. W związku z podejrzeniem popełnienia przestępstw sprawę należy skierować do prokuratury celem zbadania i wyjaśnienia.
II. Należy ocenić zdolność Zarządu Powiatu do dalszego sprawowania powierzonych funkcji (czterech członków zarządu nadzorowało od początku realizację tej inwestycji, a dwóch członków zarządu czyniło to jako pracownicy Powiatowego Zarządu Dróg).
…………………………………………………………