Waliza17 Waliza17
36
BLOG

Jonathan Edwards

Waliza17 Waliza17 Społeczeństwo Obserwuj notkę 0
Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa

Kamil Marcin Hałambiec

Koncepcja doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa

Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2022

ISBN 978‐83‐7507‐319‐5
Format B5, 233 s., bibliografia, aneks

książka drukowana

e-book PDF

Książka omawia doświadczenie religijne w ujęciu XVIII-wiecznego amerykańskiego filozofa i teologa Jonathana Edwardsa na tle jego życia, historii rodziny i historii religijności w Ameryce Północnej. Kluczem do zrozumienia doświadczenia chrześcijańskiego jest twierdzenie Edwardsa, że religia to sprawa nie tylko intelektu, lecz także serca. Edwards odrzuca intelektualizm, który nie uwzględnia roli uczucia, ale i wątpi w duchowość, która nie angażuje umysłu. Lektura będzie pomocna dla osób zarówno zainteresowanych filozofią amerykańską, jak i chcących zgłębić niektóre ważne aspekty duchowości i religijności amerykańskiego protestantyzmu.

Dr Kamil M. Hałambiec studiował teologię, filozofię oraz nauki o kulturze i religii na następujących uczelniach: WSTS, ChAT, UW, UKSW, SWPS w Warszawie, ETF w Leuven, Bangor i Yale University. Odbył staże podoktorskie w Harvard University Divinity School, a także w Jonathan Edwards Center at Yale oraz Yale Center for Faith and Culture. Wykłada historię filozofii, teologię pentekostalną, a także z historię i teologię duchowych przebudzeń (rewiwalizmu) na WSTS w Warszawie, Trinity Bible College (ND) i River University (FL). Jako kulturoznawca zajmuje się budowaniem teologicznych mostów między wiarą i kulturą.

Spis treści

Wykaz skrótów biblijnych użytych w książce

Wstęp

1. Życie i czasy Jonathana Edwardsa

1.1. Klimat intelektualny, kulturowy i religijny w XVIII wieku w Ameryce

1.1.1. Myśl filozoficzna XVIII wieku

1.1.2. Kontekst historyczno-kulturowy życia i twórczości Edwardsa

1.1.2.1. Przebudzenie

1.1.2.2. Periodyzacja zjawisk przebudzeniowych w USA

1.1.2.3. Pierwsze Wielkie Przebudzenie

1.1.2.4. Drugie Wielkie Przebudzenie

1.1.3. Kontekst religijny życia i twórczości Edwardsa

1.2. Biografia

1.2.1. Przodkowie Edwardsa

1.2.2. Dzieciństwo

1.2.3. Studia

1.2.4. Praca duszpasterska

1.2.5. Filozof i teolog

2. Filozofia i teologia filozoficzna

2.1. Bóg

2.2. Człowiek

2.3. Modlitwa jako metoda spotkania z Bogiem

2.4. Pismo Święte

3. Istota doświadczenia religijnego w pismach Jonathana Edwardsa

3.1. Boskie, nadprzyrodzone światło (A Divine and Supernatural Light)

3.2. Wierna relacja o zdumiewającym dziele Bożym (The Faithful Narrative of the Surprising Work of God)

3.2.1. Rola Ducha Świętego w doświadczeniu religijnym

3.3. Historia osobista (The Personal Narrative)

3.3.1. Doświadczenie religijne „nowego narodzenia”

3.4. Cechy wyróżniające dzieła Ducha Bożego (Distinguishing Marks of a Work of the Spirit of God)

3.5. Kilka uwag na temat obecnego przebudzenia religijnego w Nowej Anglii (Some Thoughts Concerning the Present Revival of Religion in New England)

3.6. Traktat o uczuciach religijnych (A Treatise Concerning Religious Affections)

3.6.1. Znaki niepotwierdzające prawdziwości doświadczenia religijnego (fałszywe kryteria)

3.6.2. Znaki prawdziwego doświadczenia religijnego (prawdziwe kryteria)

3.7. Doświadczenie religijne jako przeżycie kinestetyczne

3.7.1. Przykłady manifestacji fizycznych

3.7.2. Interpretacja manifestacji fizycznych

Wnioski końcowe

Bibliografia

Indeks osób


Waliza17
O mnie Waliza17

trudno powiedzieć

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo