Polacy nie zamierzają biedować. Pracodawcy wkrótce mogą się zdziwić

Redakcja Redakcja Praca Obserwuj temat Obserwuj notkę 16
Prawie połowa zatrudnionych Polaków planuje zmienić pracę. Powód jest jeden: pomimo rosnących płac pensje nie nadążają za rosnącymi kosztami życia.

Jak wynika z najnowszego badania Pracuj.pl, 27 proc. respondentów przyznaje, że ostatni raz zmienili pracę ponad dekadę temu, co może świadczyć o tym, że na rynku cały czas jest grupa pracowników przywiązanych do obecnego miejsca pracy. Kolejne 16 proc. badanych zdecydowało się na zmianę w okresie od 5 do 10 lat temu, a grupa respondentów, którzy ostatni raz zmienili pracę w ciągu 3-5 lat, stanowi 14 proc. Po drugiej stronie są bardziej aktywni, z których 10 proc. zadeklarowało, że zmienili pracę w okresie 2-3 lat temu, a 12 proc. stwierdziło, że ich ostatnia zmiana miała miejsce ponad rok, ale nie więcej niż dwa lata temu.  


Młodzi nastawieni na zmiany

Polacy otwierają się na zmiany, ale te widoczne są także w nich samych. Dziś już 43 proc. badanych deklaruje, że wykonywana praca nie stanowi dla nich ważnego elementu życia, a jedynie źródło utrzymania. To powód, dla którego 44 proc. badanych informuje, że poszukują obecnie nowej pracy lub planują w najbliższym czasie zmienić obecną. Najbardziej pracę chcą zmienić ludzie młodzi: w grupie wiekowej 18-24 lat pracę jest ich 56 proc. , a w wieku 25-34, odsetek ten wynosi 54 proc.

- Polacy coraz częściej deklarują, że aktywnie poszukują pracy, a dane potwierdzają, że deklaracje liczby mają pokrycie w rzeczywistości. W minionym roku aż o 14 proc. wzrosła liczba złożonych przez kandydatów aplikacji w stosunku do analogicznego okresu rok wcześniej. Analiza danych z ostatnich miesięcy ujawnia znamienne tendencje: wzrasta liczba osób, które nie tylko aktywnie poszukują pracy, ale także takich, które są gotowe na zmiany i nowe wyzwania zawodowe. Ta zmiana podejścia jest symptomatyczna dla rosnącej świadomości zawodowej Polaków oraz ich gotowości do podnoszenia kwalifikacji i rozwijania kompetencji - wyjaśnia Konstancja Zyzik, ekspertka ds. rekrutacji i rozwoju talentów w Pracuj.pl. 


Lepsza pensja motywacją do zmiany pracy

Powody, dla których Polacy poszukują pracy, pozostają niezmienne. Ponad połowa (52 proc.) rozgląda się za nowymi możliwościami zawodowymi po to, by więcej zarabiać. Pośród najważniejszych powodów pozostają: brak możliwości rozwoju lub awansu w obecnym miejscu pracy (27 proc.), poczucie bycia niedocenianym, które odczuwa 24 proc. , chęć zmiany branży lub zawodu (19 proc.), czy zła atmosfera panująca w obecnej firmie (17 proc.). Poza osobami deklarującymi aktywne poszukiwanie nowego miejsca pracy, aż 85 proc. badanych wskazuje, że są otwarci na nowe, ciekawe oferty pracy, jeśli takie pojawiłyby się w najbliższych miesiącach.

Wśród Polaków, którzy nie poszukują aktywnie nowej pracy, przeważają ci, dla których obecne miejsce zatrudnienia w pełni odpowiada ich oczekiwaniom i potrzebom. Co ciekawe, największą wagę przywiązują oni do lokalizacji – dla 46 proc. badanych pasuje ona idealnie, co w połączeniu z dobrą atmosferą w firmie (40 proc.) tworzy komfortowe środowisko pracy. Istotne są również relacje interpersonalne, dobre relacje z szefem jako powód pozostawania w obecnej firmie podało aż 31 proc. respondentów.  

Dla niektórych brak satysfakcjonujących ofert

Godziwe wynagrodzenie i poczucie docenienia są kluczowe dla odpowiednio 29 proc. i 28 proc. pracowników, podkreślając, że aspekty finansowe i emocjonalne odgrywają dużą rolę w decyzji o pozostaniu na obecnym stanowisku. Przywiązanie do pracodawcy i chęć dalszego rozwoju w znanej sobie branży, czy zawodzie, jak również możliwości awansu, są kolejnymi czynnikami (odpowiednio 27 proc., 23 proc. i 17 proc.), które sprawiają, że pracownicy wolą nie zmieniać pracy. Spora część badanych wskazuje też, że na rynku po prostu brakuje odpowiednich dla nich ofert pracy (18 proc.).

Kandydaci do pracy wykazują się coraz większą selektywnością, aż 32 proc. osób skupia swoje wysiłki na wysłaniu CV w odpowiedzi tylko na jedną, starannie wybraną ofertę. Ten trend znajduje odzwierciedlenie również w zachowaniu kolejnych 37 proc. respondentów, którzy przyznają, że liczba wysyłanych przez nich aplikacji jest mniejsza niż podczas wcześniejszych poszukiwań pracy. Dążą oni do tego, aby każda aplikacja była dobrze przemyślana i jak najlepiej dopasowana do wymogów potencjalnego pracodawcy. 


Fot. Pixabay/lukasberi

Tomasz Wypych

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo