eKurjer Warszawski eKurjer Warszawski
83
BLOG

"Rok zamkniemy bez zadłużenia w bankach" ZUS

eKurjer Warszawski eKurjer Warszawski Gospodarka Obserwuj notkę 1

Zgodnie z planem wydatkowana jest również dotacja z budżetu państwa. W najbliższym czasie skorzystamy z uruchomionej decyzją rządu części (7,5 mld zł) Funduszu Rezerwy Demograficznej. Co do kredytów, to obecne zadłużenie Zakładu z tego tytułu wynosi 1,5 mld zł. Jednak cały rok zamkniemy bez zadłużenia w bankach- mówi dla eKurjera Warszawskiego Wojciech Andrusiewicz z ZUS. 

 

ekjw : Jak w dobie kryzysu wygląda sytuacja ZUS? Czy zwiększa on zaciąganie długoterminowych i krótkoterminowych kredytów dla zabezpieczenia bieżących zobowiązań?

 

Jak mniemam chodzi o sytuację Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS), którym Zakład zarządza. Jest ona stabilna. Wbrew pojawiającym się co jakiś czas spekulacjom, wypłata świadczeń nie jest w żaden sposób zagrożona. 

 

Media donoszą o trudnościach finansowych z jakimi może borykać się ZUS.

 

Przyjęty na 2010 rok plan finansowy FUS jest realizowany zgodnie z założeniami. Na podkreślenie zasługuje fakt, iż ściągalność składek kształtuje się na poziomie 99 procent. Zgodnie z planem wydatkowana jest również dotacja z budżetu państwa. W najbliższym czasie skorzystamy z uruchomionej decyzją rządu części (7,5 mld zł) Funduszu Rezerwy Demograficznej. Co do kredytów, to obecne zadłużenie Zakładu z tego tytułu wynosi 1,5 mld zł. Jednak cały rok zamkniemy bez zadłużenia w bankach. 

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie ma dobrej opinii wśród Polaków z czego to wynika?

 

Obecny, często nie najlepszy wizerunek ZUS to w przeważającej mierze wynik braku wiedzy Polaków na temat systemu ubezpieczeń społecznych. Z tej niewiedzy, nad którą bolejemy, biorą się wszelkie nieporozumienia. 

 

Co najbardziej razi w tak zwanej wiedzy powszechnej a nie zgodnej z prawdą?

 

Wbrew obiegowej opinii Zakład nie decyduje o tym jakie składki płacą płatnicy, czy ubezpieczeni i jak wysoką emeryturę dostają nasi świadczeniobiorcy. Decydujące w tej materii jest obowiązujące w Polsce prawo, którego ZUS jest jedynie wykonawcą. Nie mamy na tym polu żadnej swobody interpretacyjnej.

To może warto edukować? Prowadzicie w związku z tym jakieś programy informacyjne?

 

Oczywiście, że staramy się poszerzać stan wiedzy Polaków na temat ich praw i obowiązków wynikających z przyjętego w naszym kraju systemu ubezpieczeń społecznych. Prowadzimy szereg szkoleń, wydajemy poradniki, organizujemy dni poradnictwa. Do naszych klientów docieramy też za pośrednictwem środków masowego przekazu. Mamy programy poradnikowe w telewizji i radiu. Z naszymi informacjami jesteśmy obecni na szeregu portali społecznościowych. Prowadzimy blogi. No i oczywiście dysponujemy szeregiem własnych stron internetowych: www.zus.pl, e-inspektorat.zus.pl, mojaemerytura.zus.pl, mojaskladka.zus.pl. 

 

Czy sieć jest wykorzystywana w rozwiązywaniu problemów z obsługą klientów?

 

Na polu tzw. e-administracji jesteśmy w Polsce prekursorem. Coraz więcej usług udostępniamy właśnie przez Internet. Przedsiębiorcy już od lat korzystają z możliwości przesyłania drogą elektroniczną, w programie PŁATNIK dokumentów ubezpieczeniowych i rozliczeniowych. Od dłuższego też czasu działa Elektroniczny Urząd Podawczy, za pośrednictwem, którego można składać do ZUS szereg wniosków i obserwować bieg własnej sprawy. Na naszych internetowych stronach można też wyliczyć sobie hipotetyczną emeryturę. Myślę, że trudno znaleźć dziś w Polsce instytucję, która w tak krótkim czasie tak dalece się zmieniła i zmienia się w dalszym ciągu. 

 

Czy to oznacza że wbrew obiegowej opinii ZUS nie ma problemów?

 

Powiedziałbym tu raczej o wyzwaniach, a nie problemach. Tych zaś postawiliśmy sobie niemało. Optymalizujemy zachodzące w ZUS procesy. Wprowadzamy Platformę Usług Elektronicznych, czyli najprościej rzecz ujmując wirtualny ZUS. Dzięki PUE osobista wizyta w placówce Zakładu nie będzie już konieczna. Każdy klient będzie miał dostęp do ZUS-u 24 godziny na dobę. Cały czas rozwijamy nasz system informatyczny i poprawiamy jakość świadczonych usług. Korzystamy przy tym ze wsparcia finansowego Unii Europejskiej. 

 

A czym możecie się poszczycić jako największym sukcesem?

 

Należy tu przede wszystkim wymienić obsługę klientów drogą elektroniczną, w której to jak wspomniałem przecieramy szlaki innym instytucjom administracji publicznej. Działa program PŁATNIK i Elektroniczny Urząd Podawczy. Przyszli świadczeniobiorcy mogą korzystać z kalkulatorów emerytalnych, dostępnych na stronie internetowej Zakładu. Od kwietnia tego roku przedsiębiorcy, którzy rozliczają się na bieżąco z ZUS mogą otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek od ręki na salach obsługi klienta. Co istotne, przepisy obowiązujące w tej materii nadal przewidują siedmiodniowy termin na wystawienie tego typu dokumentów. W ramach prewencji rentowej wprowadzamy nowe pilotażowe programy rehabilitacji leczniczej, które cieszą się dużym zainteresowaniem naszych klientów i przynoszą bardzo dobre efekty.

 

Wojciech Andrusiewicz jest Rzecznikiem Prasowym Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

ekurjerwarszawski.pl Wydarzenia, imprezy, nieznana historia miasta, opinie, satyra obrazkowa - wszystko o Warszawie!

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka