buziaczki2010 buziaczki2010
1218
BLOG

TU 154 m - 8:40:12 czasu ATM

buziaczki2010 buziaczki2010 Polityka Obserwuj notkę 15

 Szukam odpowiedzi na pytanie, co działo się z Tu-154 m od ok. godziny 8:40:12 czasu ATM QAR. Zainspirowałem się opracowaniem Marka Dąbrowskiego:

 

„Zmienne kąty przechylenia w końcówce lotu”, w którym pokazał, że dokładnie w tym czasie doszło do ciągłych wahań kątów przechylenia w końcówce lotu mimo włączonej stabilizacji poprzecznej ABSU. We wnioskach znajdujemy:

„Zdaniem dwóch pilotów Tu-154, takie zachowanie samolotu przy włączonym kanale poprzecznym ABSU jest możliwew przypadku turbulencji/bocznego wiatru lub niewłaściwej pracy tego kanału, albo też zapowietrzenia instalacji hydraulicznych. Wtymmiejscu należy przypomnieć, żeopisywane zmiany przechylenia trwałyponad 20 sekund, rozpoczęły się jeszcze przed osiągnięciem minimalnejwysokościzniżaniai nie zakończyły się przed miejscem, które komisje państwowe uznały za odpowiadające uderzeniu w brzozę. Prawdopodobieństwo wystąpienia turbulencji w warunkach atmosferycznych 10.04.2010 określono jako małe.

W stenogramach z zapisów rozmów załogi nie ma jednak żadnej informacji, która świadczyłaby o wystąpieniu któregoś z tych zjawisk.”*

 

Zwróciłem uwagę, że dokładnie w tej samej sekundzie lotu zjawisko przypominające długotrwałą turbulencję występuje na wykresie kąta natarcia.

 

 

 

 

Jest to o tyle dziwne, że kąt natarcia zależy od kąta pochylenia i kierunku strugi napływającego powietrza, co za tym idzie prędkości pionowej i poziomej samolotu. Takie wahania nie powinny występować przy włączonym automacie ciągu i kanale podłużnym.

 

Możemy dodać, że zjawiska te zbiegają się z końcem sygnału TAWS 34 i przełączeniem przez pilota (swoją drogą nie wiadomo po co) ciśnienia760[mmHg] na SWS WBE dowódcy. Potem dwukrotna zmiana wyważenia samolotu, drugie na wysokości 100 m na radiowysokościomierzu, czyli w  najpóźniejszym momencie, kiedy samolot powinien już odchodzić:

 

08:40:28 –zmiana trymowania (ciężki na ogon) TRYMER od-6 do -9, od pochylenia samolotu

POCHYLENIE= -4.1[deg], WYSRADIO=246.9[m], WYSBAR=375[m],

 

08:40:44 –zmiana trymowania (ciężki na ogon) TRYMER od-9 do -13, od pochylenia samolotu

 

*https://docs.google.com/file/d/0BwPwbhnBMeraRHFycmNuTU5DVTA/edit?usp=sharing&pli=1

a

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka