GPS GPS
201
BLOG

Ignorancja GPS

GPS GPS Technologie Obserwuj notkę 0
Na świe­cie to­czą się woj­ny. W są­sia­du­ją­cym z na­mi pań­stwie to­czy się woj­na już pra­wie dwa la­ta. W związ­ku z tym do­sta­je­my licz­ne re­la­cje o du­ży­ch ob­sza­ra­ch, w tym na Bał­ty­ku, na któ­ry­ch wy­stę­pu­ją za­kłó­ce­nia sy­gna­łu GPS. Nie­któ­rzy że­gla­rze ko­men­tu­ją to tak, że war­to po­wró­cić do tra­dy­cyj­ny­ch me­tod na­wi­ga­cyj­ny­ch, bo na­wi­ga­cji sa­te­li­tar­nej nie moż­na ufać.

Mot­to: No­bles­se-nic­kes­se ob­li­ge...

  Oczy­wi­ście tra­dy­cyj­ną na­wi­ga­cję za­wsze war­to znać, ale nie je­st praw­dą, że sy­gna­ło­wi GPS nie moż­na ufać. Te za­kłó­ce­nia w kon­tek­ście mi­li­tar­nym, na ob­sza­rze na przy­kład po­ło­wy Bał­ty­ku, mo­gą być ro­bio­ne tyl­ko z sa­mo­lo­tów. I to mo­że być tyl­ko za­kłó­ce­nie, czy­li sy­gnał za­głu­sza­ją­cy skut­ku­ją­cy tym, że od­bior­ni­ki GPS nie bę­dą w sta­nie wy­zna­czyć po­zy­cji. Jed­nak­że nie ma moż­li­wo­ści by, sy­gnał oszu­kać, tak by od­bior­ni­ki po­ka­zy­wa­ły błęd­ną po­zy­cję. Tak oszu­kać moż­na tyl­ko od­bior­nik, któ­ry śle­dzi­my na ra­da­rze, ale wte­dy wszyst­kie in­ne od­bior­ni­ki od­bie­ra­ją­ce ten oszu­ka­ny sy­gnał bę­dą po­ka­zy­wać ta­ką sa­mą tra­jek­to­rię, ja­ką po­ru­sza się ten je­den oszu­ki­wa­ny obiekt.

  Do­dat­ko­wo ope­ra­tor GPS nie mo­że za­kłó­cać wy­ryw­ko­wo, na nie­któ­ry­ch ob­sza­ra­ch. Za­kłó­ce­nia (nie my­lić z oszu­ki­wa­niem, bo to je­st nie­moż­li­we bez śle­dze­nia na ra­da­rze oszu­ki­wa­ne­go od­bior­ni­ka) mo­gą być ro­bio­ne tyl­ko lo­kal­nie po­przez ja­kiś na­daj­nik za­kłó­ca­ją­cy — al­bo na­ziem­ny, wte­dy je­go za­sięg za­le­ży od wy­so­ko­ści wie­ży, al­bo z sa­mo­lo­tu, by ob­ję­ło to więk­sze ob­sza­ry. To, co wi­dać na ma­pa­ch za­kłó­ceń GPS, nie mo­gło być za­kłó­co­ne na­daj­ni­kiem na­ziem­nym, bo obej­mu­je to zbyt du­że ob­sza­ry i za bar­dzo się zmie­nia, to mo­gą za­kłó­cać tyl­ko sa­mo­lo­ty (al­bo ba­lo­ny). To się opła­ca tyl­ko w ce­la­ch mi­li­tar­ny­ch. Dla że­glar­stwa nie ma to więk­sze­go zna­cze­nia, bo wy­star­czy, że umie­my po­brać do­kład­ną po­zy­cję raz na do­bę, a resz­tę się w mia­rę pre­cy­zyj­nie po­zna ze zli­cze­nia na pod­sta­wie ma­py, lo­gu i kom­pa­su. Za­kłó­ce­nia GPS trwa­ją­ce dłu­żej niż do­bę mo­gą się zda­rzać tyl­ko na ob­sza­rze, na któ­rym je­st woj­na. Dla ćwi­czeń al­bo in­ny­ch ce­lów nie opła­ca się za­kłó­cać tak dłu­go.

  W TV po­da­ją in­for­ma­cję o nie­miec­kim tu­ry­ście, któ­re­go zmy­li­ła na­wi­ga­cja i utknął w no­cy na gór­skiej dro­dze. Sły­szę dziś tę in­for­ma­cję co­raz czę­ściej i wszę­dzie je­st ostrze­że­nie, by nie ufać na­wi­ga­cji sa­mo­cho­do­wej. Jed­nak nikt nie po­da­je, o ja­ką mar­kę sa­mo­cho­du i na­wi­ga­cji cho­dzi.

  Wszyst­kie sys­te­my na­wi­ga­cyj­ne, ja­kie znam, z Go­ogle Maps na cze­le, ma­ją moż­li­wo­ść wska­za­nia czy na­wi­gu­je­my sa­mo­cho­dem, ro­we­rem, ko­mu­ni­ka­cją miej­ską, czy na pie­cho­tę. Wszyst­kie ma­ją moż­li­wo­ść wy­łą­cze­nia uwzględ­nia­nia dróg grun­to­wy­ch, płat­ny­ch i in­ny­ch. Dla­cze­go dzien­ni­ka­rze nie in­for­mu­ją przy oka­zji ta­kie­go przy­pad­ku o ty­ch moż­li­wo­ścia­ch i nie ostrze­ga­ją przed kon­kret­ny­mi sys­te­ma­mi, któ­re nie ma­ją ta­ki­ch moż­li­wo­ści?

  Ten Nie­miec je­chał sa­mo­cho­dem Au­di. Pew­nie uży­wał wbu­do­wa­nej na­wi­ga­cji, a nie Go­ogle Maps na ko­mór­ce. Pew­nie nie umiał so­bie tej na­wi­ga­cji skon­fi­gu­ro­wać. Być mo­że to igno­rant. Tylko dla­cze­go dzien­ni­ka­rze są jesz­cze więk­szy­mi igno­ran­ta­mi!? Dla­cze­go nie spy­ta­ją dzie­ci, jak ob­słu­gu­je się na­wi­ga­cję i nie po­in­for­mu­ją o tym lu­dzi?

Grzegorz GPS Świderski
T.me/KanalBlogeraGPS
X.com/GPS65

PS. Notki powiązane:

___________________

TVP to goebbelsowska gadzinówka <- po­przed­nia not­ka

na­stęp­na not­ka -> Jak walczyć z cenzurą?

___________________

Ta­gi: gps65, GPS, nawigacja

GPS
O mnie GPS

Blo­ger, że­gla­rz, informatyk, trajk­ka­rz, sar­ma­to­li­ber­ta­ria­nin, fu­tu­ry­sta. My­ślę, po­le­mi­zu­ję, ar­gu­men­tu­ję, po­li­ty­ku­ję, fi­lo­zo­fu­ję.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie