GPS GPS
157
BLOG

Bez wolnej woli niemożliwa jest twórczość

GPS GPS Społeczeństwo Obserwuj notkę 11
Wol­na wo­la ist­nie­je, bo ona na­da­je sens ży­ciu, bez niej nic nie ma sen­su. My­ślę, więc je­stem, mam wol­ną wo­lę, więc ma sens my­śle­nie. Jak od­rzu­ci­my wol­ną wo­lę, to i roz­wa­ża­nia o niej na­le­ży od­rzu­cić. Brak wol­nej wo­li po­wo­du­je bez­sens twier­dze­nia, że jej nie ma.

  Nie wi­dać cie­nia, ale męt­ne za­ry­sy zza krza­ków. Te za­ry­sy są ta­kie ja­kieś ty­gry­so­wa­te, a nie or­le, więc ucie­kam w gó­rę, na drze­wo. Gdy są ta­kie ja­kieś or­le, to czmy­cham do no­ry. Nie wi­dzę do­kład­nie, nie ana­li­zu­ję, ale mój mó­zg wy­twa­rza mi ob­raz ty­gry­sa al­bo or­ła. Bo ich się bo­ję, a nie ja­kichś męt­ny­ch za­ry­sów. Przed męt­ny­mi za­ry­sa­mi nie ucie­kam. Je­stem zwie­rzę­ciem, me­cha­ni­stycz­ną ma­szy­ną słu­żą­cą do prze­ży­cia i roz­po­wszech­nie­nia ge­nów.

  Te sy­mu­la­cje mó­zgo­we na pod­sta­wie za­ry­sów wy­ewo­lu­owa­ły i są za­szy­te w ge­na­ch. Kot, któ­ry ni­gdy nie wi­dział wę­ża, czę­sto od­ska­ku­je gwał­tow­nie, gdy zo­ba­czy le­żą­cy ogó­rek. Jak już ma­my tę zdol­no­ść do sy­mu­lo­wa­nia te­go, cze­go nie ma, i to je­st po­ży­tecz­ne, to kul­tu­ra to po­tem wzmac­nia. Two­rzy baj­ki i fil­my scien­ce fic­tion. Za­mie­nia zwie­rzę­ta w lu­dzi. Wy­my­śla de­mo­ny i im wkła­da kły. A po­tem są trzy rzę­dy kłów, szczę­ka, któ­ra ma dru­gą szczę­kę za­mia­st ję­zy­ka, a po­tem z tej szczę­ki wy­ska­ku­ją na­stęp­ne szczę­ki. Kul­tu­ra ba­zu­je na na­tu­rze, ale stwa­rza nie­stwo­rzo­ne rze­czy.

  Pa­rap­sy­cho­lo­gia to kul­tu­ro­we oszu­stwo ba­zu­ją­ce na in­stynk­ta­ch. Kul­tu­ra z po­ży­tecz­ny­ch in­stynk­tów po­tra­fi zro­bić na­rzę­dzie do oszu­ki­wa­nia. Wi­dzi­my ja­kieś za­ry­sy i bu­du­je­my na tym skom­pli­ko­wa­ną teo­rię pro­mie­nio­wa­nia cie­ków wod­ny­ch, pól tor­syj­ny­ch, pa­mię­ci wo­dy, na­no­chi­pów blu­eto­oth w szcze­pion­ka­ch i in­ne bzdu­ry. Isto­tą spra­wy je­st na­sza bio­lo­gicz­na zdol­no­ść do sy­mu­lo­wa­nia w mó­zgu nie­ist­nie­ją­cy­ch by­tów. Dzię­ki tej zdol­no­ści po­wsta­ły sy­re­ny, har­pie, pe­ga­zy, cen­tau­ry, smo­ki, alie­ny, pre­da­to­ry, dia­bły, du­chy i kra­sno­lud­ki — i ca­ły ten pa­ra­nor­mal­ny biz­nes.

  W su­mie to faj­ne je­st, bo wię­cej da się zmy­ślić niż od­kryć. No i ła­twiej je­st zmy­ślić. Te wszyst­kie na­sze zmy­śle­nia, te sztucz­ne świa­ty, któ­re bu­du­ją książ­ki, fil­my i gry są do­bit­nym do­wo­dem na na­szą wol­ną wo­lę, bo two­rzy­my coś z ni­cze­go, po­wsta­ją nie­re­al­ne świa­ty, któ­ry­ch by nie by­ło, gdy­by nie my i na­sza wol­na wo­la po­zwa­la­ją­ca two­rzyć. Nie ma ta­kiej moż­li­wo­ści, by już w Wiel­kim Wy­bu­chu zo­sta­ła za­szy­ta ca­ła hi­sto­ria Gry o Tron. Wol­na wo­la to na­rzę­dzie twór­czo­ści. Gdy­by­śmy nie mie­li wol­nej wo­li, to nic stwo­rzyć by się nie da­ło, moż­na by tyl­ko od­kry­wać to, co je­st. Moż­na twier­dzić, że wszyst­ko, co ro­bię, wy­ni­ka z te­go, co ro­bi­ły or­ga­ni­zmy, od któ­ry­ch po­cho­dzę. Jed­nak­że nie moż­na twier­dzić, że z te­go wy­ni­ka też to, że mi kra­sno­lu­dek w no­cy dy­wan od­ku­rzył.

Grzegorz GPS Świderski

PS. Notki powiązane:

_________________
__________________

Tagi: gps65, filozofia, wolna wola, świadomość, ewolucja

GPS
O mnie GPS

Blo­ger, że­gla­rz, informatyk, trajk­ka­rz, sar­ma­to­li­ber­ta­ria­nin, fu­tu­ry­sta. My­ślę, po­le­mi­zu­ję, ar­gu­men­tu­ję, po­li­ty­ku­ję, fi­lo­zo­fu­ję.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo