BICO BICO
54
BLOG

TAK SIĘ WYKUWAŁA POLSKA PRAWORZĄDNOŚĆ! cd.

BICO BICO Polityka Obserwuj notkę 0

17 kwietnia

TRYBUNAŁ KONSTYTUCYJNY NIEKONSTYTUCYJNY!

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej w art. 194 ust. 1 stwierdza, że Trybunał Konstytucyjny składa się z 15 sędziów, wybieranych indywidualnie przez Sejm na 9 lat, spośród osób wyróżniających się wiedzą prawniczą. Obecnie Konstytucja określa kadencję sędziów Trybunału Konstytucyjnego, a nie kadencję samego Trybunału Konstytucyjnego. Do 1997 r., czyli wejścia w życia Konstytucji RP, kadencję miał Trybunał Konstytucyjny jako organ władzy, a nie sędziowie Trybunału Konstytucyjnego. Konstytucja RP z 1997 r. wprowadziła wybór indywidualny sędziów Trybunału Konstytucyjnego, co oznacza, że każdy sędzia jest wybierany indywidualnie na 9 lat, nawet jeżeli wstąpił w miejsce sędziego, który odszedł z Trybunału przed upływem pełnej kadencji. Nowo wybrany sędzia Trybunału rozpoczyna własną kadencję bez względu na czas urzędowania poprzedniego sędziego. Wybór nowego sędziego Trybunału Konstytucyjnego zawsze następuje w związku z ukończeniem kadencji jego poprzednika, gdyż Konstytucja RP określa skład liczbowy Trybunału Konstytucyjnego. Zatem wybór nowego sędziego Trybunału Konstytucyjnego może być skutecznie dokonany dopiero po zakończeniu kadencji ustępującego sędziego ze składy Trybunału. W obecnym stanie prawnym sędziów Trybunału Konstytucyjnego może być piętnastu. W żadnym razie sędziów nie może być więcej. Nie ma jednak konstytucyjnych przeszkód, aby przejściowo Trybunał Konstytucyjny działał w zmniejszonym składzie. Po pojawieniu się wakatu w składzie Trybunału Konstytucyjnego możliwy jest wybór nowego sędziego. Nigdy wybór kolejnego sędziego nie może być jednak dokonany przed zakończeniem kadencji poprzednika, gdyż sędziów Trybunału Konstytucyjnego nie może być więcej 15. Sędziowie Trybunału Konstytucyjnego są wybierani indywidualnie przez Sejm RP. Wybór następuje przez podjęcie uchwały bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby posłów [art. 5 ust. 4 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym]. Uchwała Sejmu o wyborze określonej osoby na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego jest ważna i skuteczna prawnie z chwilą jej podjęcia przez Sejm wymaganą większością głosów i pod warunkiem, że jest zgodna z art. 194 ust.1 Konstytucji RP. Z chwilą podjęcia takiej uchwały przez Sejm następuje wybór indywidualnie oznaczonej osoby na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Z wyborem danej osoby na stanowisko sędziego związany jest nierozerwalnie mandat i początek biegu 9 letniej kadencji sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Analiza treści uchwał Sejmu RP w sprawie wyboru poszczególnych osób na stanowiska Trybunału Konstytucyjnego wykazała rażące naruszenie Konstytucji RP. W skład obecnego Trybunału Konstytucyjnego wchodzą osoby, które nie mogły zostać skutecznie wybrane na stanowisko sędziego Trybunału [w datach podjęcia uchwał przez Sejm o ich wyborze], gdyż w dacie podjęcia uchwał nie zakończyła się jeszcze kadencja poprzedniego sędziego Trybunału Konstytucyjnego. Tak więc, doszło kilkakrotnie do niezgodnego z art. 194 ust. 1 Konstytucji RP wyboru określonych osób na stanowisko sędziego Trybunału Konstytucyjnego, tj. doszło do niezgodnego z prawem wyboru sędziów ponad dopuszczalną liczbę 15 sędziów Trybunału Konstytucyjnego. W kilku przypadkach doszło również do niedopuszczalnego prawnie oderwania mandatu sędziego Trybunału Konstytucyjnego [który - jak każdy sędzia - nabywa z dniem wyboru na stanowisko sędziego] od jego kadencji. Tego samego dnia, w którym następuje wybór na stanowisko sędziego rozpoczyna się 9 letnia kadencja sędziego Trybunału. Niedopuszczalna jest zmiana daty rozpoczęcia kadencji sędziego Trybunału Konstytucyjnego poprzez ustalenie innej daty rozpoczęcia kadencji sędziego niż data wyboru na stanowisko sędziego. Kadencja sędziego Trybunału trwa 9 lat i rozpoczyna bieg zawsze od dnia wyboru na stanowisko sędziego. Kolejne wybory mogą się odbyć dopiero po zakończeniu kadencji poprzedniego sędziego Wynika to wprost z treści art. 194 ust.1 Konstytucji RP, która stanowi, że sędziowie Trybunału Konstytucyjnego są wybierani indywidualnie przez Sejm na 9 lat. Gdyby przyjąć odmienną wykładnię tego przepisu Konstytucji, wówczas dopuszczalnym byłoby dokonywanie przez Sejm wyboru sędziów Trybunału Konstytucyjnego z wyprzedzeniem na kilka kadencji, które rozpoczynałyby się w przyszłości. Sejm mógłby dowolnie decydować o osadzie Trybunału Konstytucyjnego z wyprzedzeniem na kilka, a nawet na kilkanaście lat, co oczywiście byłoby absurdem. Takich kompetencji nie daje Sejmowi Konstytucja RP. Sejm, będąc organem władzy publicznej, zgodnie z art. 7 Konstytucji RP może działać wyłącznie na podstawie i w granicach prawa. Sejm nie może samowolnie dokonać zmiany daty rozpoczęcia kadencji sędziego Trybunału Konstytucyjnego przez ustalenie innej daty rozpoczęcia kadencji aniżeli data wyboru na stanowisko sędziego. Sejm RP nie miał zatem prawa wyboru kolejnych sędziów Trybunału Konstytucyjnego przed zakończeniem kadencji poprzedników i przesuwania daty rozpoczęcia nowo wybranych sędziów Trybunału Konstytucyjnego. cdn.

BICO
O mnie BICO

Interesuję sie działalnością polskiego wymiaru sprawiedliwości, szczególnie władzą sądowniczą, a także orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w Strasburgu.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka