Piotr Leski Piotr Leski
3627
BLOG

Nowe wątpliwości w sprawie prof. Cieszewskiego

Piotr Leski Piotr Leski Polityka Obserwuj notkę 173

3 grudnia 2013 r. Cieszewski mówił tak:

"W 1981 r. byłem we Francji na stażu związanym z SGGW (wymagana po absolutorium 6-miesięczna praktyka terenowa przed ukończeniem studiów; byłem tam z dwoma stowarzyszeniami naukowymi, ARMEF i AFOCEl, przez 9 miesięcy). Podczas tego stażu miałem wypadek samochodowy (jako weekendowy autostopowicz), który skończył się dla mnie poważnymi obrażeniami twarzy, zwłaszcza nosa. Złamany nos przeszkadzał mi w oddychaniu. Wymagałem dodatkowej operacji, która miała być opłacona przez Francuzów, i
próbowałem wybrać się do Francji na ten zabieg na długo przed moim aresztowaniem.
(...)
SB spytała mnie wtedy, czy mam wizę. Zgodnie z prawdą odpowiedziałem, że nie mam żadnej wizy i że dostanie jej w stanie wojennym wymaga bardzo dużo czasu.
Po wyjściu z SB poszedłem do francuskiego konsulatu i powiedziałem pani Canard, że natychmiast potrzebuję wizy, bo zostałem niedawno zatrzymany i muszę opuścić Polskę. Ona stwierdziła, że w tej sytuacji francuski konsulat w ogóle nie wyda mi wizy, bo będę chciał zostać we Francji, jeśli mnie tam wpuszczą. Udałem się wówczas do amerykańskiego konsulatu, bo wiedziałem, że w USA jest bardzo patriotyczna polska społeczność emigracyjna, która gościła tam w owym czasie Marka Chodakiewicza, którego
znałem i z którym także współpracowałem w podziemiu. Ale po tym, jak opowiedziałem swoją historię, nie wpuszczono mnie nawet do budynku.

W końcu udałem się do kanadyjskiego konsulatu, bo miałem brata w Kanadzie; w tej placówce pozwolono mi nawet osobiście porozmawiać z panią konsul. Po sprawdzeniu moich danych powiedzieli, że mogę dostać wizę do Kanady od ręki, bo mój brat wysłał mi zaproszenie na początku stanu wojennego. W ten sposób udało mi się już w piątek polecieć do Kanady."
http://niezalezna.pl/49069-tylko-u-nas-prof-cieszewski-wyjasnia-jak-w-stanie-wojennym-dostal-sie-do-kanady


Sekielski w swoim wczorajszym programie pokazuje (od 11 min. 42 sek.) dokument z 20 kwietnia 1983 r. z którego wynika, iż:

- 19 listopada 1982 Cieszewski "otrzymał paszport na wyjazd czasowy do Kanady z terminem ważności na 1 rok";

- miesiąc wcześniej, czyli w październiku 1982 r. brat wysłał mu zaproszenie

Dodam, że Cieszewski wyjechał w marcu 1983 roku (jak twierdzi dziś), bądź 11 lutego 1983 r (jak wynika z dokumentu, który Cieszewski sam wypełnił już w Kanadzie prosząc o przedłużenie paszportu)

I teraz pytania:

1. Cieszewski twierdzi, że w dniu aresztowania wizy nie miał. Może i tak, ale co oznacza w takim razie ten zwrot w dokumencie "otrzymał paszport na wyjazd czasowy do Kanady z terminem ważności na 1 rok"? Czy wtedy można było dostać paszport z konkretnym celem podróży, w tym wypadku do Kanady?

2. Dlaczego Cieszewski próbuje załatwić wizę biegając po konsulatach w kolejności Francja, USA, Kanada, skoro ma paszport na wyjazd do Kanady?

3. Dlaczego od razu nie idzie do konsulatu kanadyjskiego, skoro ma paszport na wyjazd do Kanady?

4. Dlaczego od razu nie idzie do konsulatu kanadyjskiego, skoro brat już w październiku 1982 roku wysłał mu zaproszenie? Czy mógł nie wiedzieć, że dostał zaproszenie? Zakładając, że nie wiedział, dlaczego mimo wszystko od razu nie poszedł do konsulatu kanadyjskiego, skoro to tam miał brata i tam mógł najszybciej uzyskać wizę?

5. W tej relacji z 3 grudnia 2013 r. Cieszewski mówi "Po wyjściu z SB poszedłem do francuskiego konsulatu i powiedziałem pani Canard". To zawsze można wytłumaczyć dobrą pamięcią, ale jednak dziwne, że po 30 latach pamiętał nazwisko urzędnika konsularnego. Ale to tak na marginesie :D

6. Jest jeszcze ta zagadkowa kwestia przedłużania paszportu w Kanadzie, ale to zawsze można wytłumaczyć szczęściem.

7. W programie Sekielskiego mówią też fachowcy (wg niektórych rzekomi fachowcy), że w takiej sytuacji, w jakiej był Cieszewski, SB zatrzymałaby paszport. Ale to też można wytłumaczyć szczęściem.

8. Dlaczego Cieszewski załatwiał wyjazd do Kanady, skoro operację miał mieć we Francji?

Piotr Leski
O mnie Piotr Leski

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka