Od 1 stycznia 2014 nie zatankujemy E5. Zastąpi ją paliwo E10. Fot. Pixabay
Od 1 stycznia 2014 nie zatankujemy E5. Zastąpi ją paliwo E10. Fot. Pixabay

Na tej benzynie kierowcy po 1 stycznia nie pojadą. Zamiennik jest droższy

Redakcja Redakcja Paliwa Obserwuj temat Obserwuj notkę 10
Na początku stycznia 2024 na stacjach paliw benzyna E10 zastąpi popularną 95-oktanową E5. Właściciele samochodów i kierowcy powinni mieć świadomość, że nie do wszystkich aut da się zatankować E10.

Od 1 stycznia 2014 nie zatankujemy E5. Zastąpi ją paliwo E10

Salon24.pl informował w listopadzie, że 1 stycznia 2024 r. na polskich stacjach paliw nie będzie już można zatankować klasycznej benzyny Pb95. Zastąpi ją benzyna o oznaczeniu E10 ze zwiększonym udziałem biokomponentów.

Zmiana ta wynika z dyrektywy unijnej, która zakłada odchodzenie od paliw kopalnych na rzecz paliw alternatywnych. 

Zapotrzebowanie na biopaliwa może wzrosnąć nawet dwukrotnie do końca tej dekady. Kierowcy powinni sprawdzić, czy ich samochody będą kompatybilne z nowym paliwem.

Jak wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Polska będzie 19. krajem w UE, który wprowadzi E10. 

Jest ono już dostępne m.in. w Austrii, Bułgarii, Danii, Francji, Hiszpanii, Niemczech, Słowacji i Węgrzech.

W Europie E10 jest dostępna także w Wielkiej Brytanii i Norwegii. 

Od 2016 roku E10 jest paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów.


Benzyna E10 - co trzeba wiedzieć

Z raportu organizacji zajmującej się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70 proc. w porównaniu z paliwami kopalnymi. 

Bioetanol, ważny składnik E10, to paliwo odnawialne, produkowane z roślin uprawianych w sposób zrównoważony, a także z odpadów.

Jak sprawdzić, czy samochód zatankuje E10? 

Sposób oznakowania, formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego został określony w rozporządzeniu MKIŚ.


Nie wszystkie samochody zatankujemy paliwem E10

Nie wszystkie starsze auta będą mogły być tankowane paliwem E10.

Przystosowanie silnika do zasilania benzyną E10 można sprawdzić w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu, ale także w specjalnej wyszukiwarce udostępnionej przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska, która jest dostępna tutaj

Znajduje się w niej formularz z rozwijanymi listami, w którym trzeba określić markę auta, model i rocznik. 

Wyszukiwarka wskaże następnie, które z poszczególnych silników stosowanych w tym modelu może być zasilane paliwem ze zwiększonym udziałem biokomponentu.


W obejmującej około 8 tys. rekordów wyszukiwarce można znaleźć informacje o większości modeli jeżdżących po polskich drogach.


Benzyna 98-oktanowa dla kierowców aut, których nie powinno tankować się z pomocą E10

Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku wynosił w Polsce 14,3 roku.

Większość aut osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 roku jest przystosowana do stosowania benzyn silnikowych E10.

Kierowcy, których samochody nie mogą być tankowane wycofywaną benzyną E5 o liczbie oktanowej 95, będą musieli „przerzucić się” na benzynę 98-oktanową, która jest dziś o kilkadziesiąt groszy droższa na litrze.


Lista popularnych samochodów, które nie zatankują E10

A oto lista popularnych samochodów, które nie zatankują E10. Przygotował ją serwis samochodowy autokult.pl (w nawiasie informacja, którą sprawdzisz w dowodzie rejestracyjnym, aby potwierdzić czy to Twój model):

  • Alfa Romeo 147 – wszystkie wersje;
  • Alfa Romeo 156 – wszystkie wersje;
  • Alfa Romeo 159 1.9 JTS (poj. 1859 cm sześc.);
  • Alfa Romeo 159 i Brera 2.2 JTS (poj. 2198 cm sześc.);
  • Audi A2 1.6 FSI (moc 81 kW);
  • A3 8P 1.6 FSI (moc 85 kW) – do rocznika 2004;
  • A4 B6 2.0 FSI (moc 110 kW) – do rocznika 2004;
  • Audi A4 B6/B7 do rocznika 2008 z fabrycznym ogrzewaniem postojowym (wszystkie silniki);
  • Daewoo Matiz, Lanos, Nubira – wszystkie wersje;
  • Daewoo/Chevrolet Spark do rocznika 2006 – wszystkie wersje;
  • Fiat Doblo I 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.) – do rocznika 2010;
  • Fiat Stilo 1.6 16V (poj. 1596 cm sześc.);
  • Fiat Stilo 1.8 16V (poj. 1747 cm sześc.);
  • Fiat Stilo 2.4 20V (poj. 2446 cm sześc.);
  • Ford Mondeo Mk 3 1.8 SCI (moc 96 kW);
  • Lexus IS 250 (moc 153 kW) – do rocznika 2007;
  • Lexus GS 300 (poj. 2995 cm sześc.) – do rocznika 2007;
  • Mazda 323 – wszystkie wersje;
  • Mazda 626 – wszystkie wersje;
  • Mazda Demio – wszystkie wersje;
  • Mazda MX-5 NA – wszystkie wersje (początek VIN JMZNA...) – do rocznika 1998;
  • Mazda MX-5 NB – wszystkie wersje (początek VIN JMZNB...) – do rocznika 2005;
  • Mercedes Klasy C i CLK 200 CGI (poj. 1796 cm sześc. i moc 125 kW);
  • Mitsubishi Carisma 1.8 GDI (moc 92 kW);
  • Opel Vectra C i Signum 2.2 (moc 114 kW);
  • Opel Zafira B 2.2 (poj. 2198 cm sześc.);
  • Renault Laguna II 2.0 (moc 103 kW);
  • Renault Laguna II 2.0 Turbo (moc 120 kW);
  • Renault Vel Satis 2.0 Turbo (moc 120 kW);
  • Renault Avantime 2.0 Turbo (moc 120/121 kW);
  • Renault Espace IV 2.0 Turbo (moc 120 kW);
  • Seat Altea 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005;
  • Seat Leon II 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2006;
  • Seat Toledo III 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2005;
  • Skoda Felicia 1.3;
  • Toyota Avensis I 2.0 D-4 VVT-i (moc 110 kW);
  • Toyota Avensis II 2.0 D-4 VVT-i (moc 108 kW);
  • Toyota Avensis II 2.4 D-4 VVT-i (moc 120 kW);
  • Volkswagen Lupo 1.4 FSI (mocy 77 kW);
  • Volkswagen Polo 1.4 FSI (moc 63 kW);
  • Volkswagen Golf IV 1.6 FSI (moc 81 kW);
  • Volkswagen Bora 1.6 FSI (moc 81 kW);
  • Volkswagen Golf V 1.4 FSI (moc 66 kW) do rocznika 2004;
  • Volkswaagen Golf V 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004;
  • Volkswagen Golf V 2.0 FSI moc 110 kW) do rocznika 2004;
  • Volkswagen Touran 1.6 FSI (moc 85 kW) do rocznika 2004;
  • Volkswagen Touran 2.0 FSI (moc 110 kW) do rocznika 2004;
  • Volvo S40/V40 1.8 GDI (poj. 1834 cm sześc.).

Jeśli powyższe samochody zatankujemy E10 może dojść do rozszczelnienia układu paliwowego, a nawet korozji elementów aluminiowych. Przełoży się to też na wyraźny wzrost zużycia paliwa. 

KW

Źródło zdjęcia: Od 1 stycznia 2014 nie zatankujemy E5. Zastąpi ją paliwo E10. Fot. Pixabay

Czytaj dalej:

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka