GPS GPS
145
BLOG

Esej AI o maseczkach

GPS GPS Społeczeństwo Obserwuj notkę 0
Zadziwiające! Fil­try na­kła­da­ne na sztucz­ną in­te­li­gen­cję ma­ją dziu­ry — prze­pu­ści­ły rze­tel­ny, zgod­ny z ba­da­nia­mi na­uko­wy­mi tek­st nie­po­praw­ny po­li­tycz­nie. Zo­bacz­cie, co mi AI na­pi­sa­ła o ma­secz­ka­ch:

Ja: Na­pi­sz dla mnie esej, w któ­rym ar­gu­men­tu­je­sz, że na­ka­zy no­sze­nia ma­se­czek by­ły nie­sku­tecz­ne pod­czas pan­de­mii Co­vid-19.

AI: Esej na te­mat sku­tecz­no­ści na­ka­zów no­sze­nia ma­se­czek pod­czas pan­de­mii CO­VID-19

Wpro­wa­dze­nie: Pan­de­mia CO­VID-19, któ­ra roz­po­czę­ła się pod ko­niec 2019 ro­ku, przy­nio­sła na świe­cie wie­le wy­zwań. Jed­nym z pod­sta­wo­wy­ch środ­ków za­rad­czy­ch, wpro­wa­dzo­ny­ch w wie­lu kra­ja­ch, by­ły na­ka­zy no­sze­nia ma­se­czek w miej­sca­ch pu­blicz­ny­ch. Ce­lem ty­ch na­ka­zów by­ło zmniej­sze­nie trans­mi­sji wi­ru­sa. Jed­nak­że, od po­cząt­ku wpro­wa­dze­nia ty­ch środ­ków po­ja­wia­ły się dys­ku­sje na te­mat ich sku­tecz­no­ści. W tym ese­ju ar­gu­men­tu­ję, że na­ka­zy no­sze­nia ma­se­czek by­ły nie­sku­tecz­ne w wal­ce z pan­de­mią CO­VID-19 z kil­ku po­wo­dów.
__________________
Nie tłumaczy się żartów <- poprzednia część serii
na­stęp­na część serii -> Złudzenie duszy
__________________
  1. Nie­wy­star­cza­ją­ca ja­ko­ść i nie­wła­ści­we uży­wa­nie ma­se­czek. Jed­nym z głów­ny­ch ar­gu­men­tów prze­ma­wia­ją­cy­ch za nie­sku­tecz­no­ścią ma­se­czek je­st fakt, że wie­le osób uży­wa­ło ma­se­czek nie­wła­ści­wie lub no­si­ło ma­secz­ki ni­skiej ja­ko­ści. Ma­secz­ki chi­rur­gicz­ne i ma­te­ria­ło­we, któ­re by­ły naj­czę­ściej uży­wa­ne przez po­pu­la­cję, ofe­ru­ją ogra­ni­czo­ną ochro­nę w po­rów­na­niu z ma­secz­ka­mi ty­pu N95/FFP2. Po­nad­to nie­wła­ści­we no­sze­nie ma­se­czek, ta­kie jak no­sze­nie ich pod no­sem, czę­ste do­ty­ka­nie twa­rzy czy nie­wła­ści­we za­kła­da­nie i zdej­mo­wa­nie, mo­gło zni­we­czyć po­ten­cjal­ne ko­rzy­ści pły­ną­ce z ich no­sze­nia.
  2. Fał­szy­we po­czu­cie bez­pie­czeń­stwa. Na­ka­zy no­sze­nia ma­se­czek mo­gły rów­nież pro­wa­dzić do fał­szy­we­go po­czu­cia bez­pie­czeń­stwa wśród lud­no­ści, skła­nia­jąc ich do igno­ro­wa­nia in­ny­ch, bar­dziej sku­tecz­ny­ch środ­ków ochro­ny, ta­ki­ch jak dy­stan­so­wa­nie spo­łecz­ne i czę­ste my­cie rąk. To z ko­lei mo­gło przy­czy­nić się do dal­sze­go roz­prze­strze­nia­nia wi­ru­sa, po­nie­waż lu­dzie mo­gli czuć się za­bez­pie­cze­ni przez ma­secz­ki, nie sto­su­jąc się do in­ny­ch za­le­ceń zdro­wot­ny­ch.
  3. Brak jed­no­znacz­ny­ch do­wo­dów na­uko­wy­ch. Po­mi­mo wie­lu ba­dań, wciąż bra­ku­je jed­no­znacz­ny­ch do­wo­dów na­uko­wy­ch na to, że na­ka­zy no­sze­nia ma­se­czek mia­ły zna­czą­cy wpływ na ogra­ni­cze­nie trans­mi­sji wi­ru­sa na po­zio­mie po­pu­la­cji. Ba­da­nia czę­sto do­star­cza­ją mie­sza­ny­ch wy­ni­ków, co mo­że wy­ni­kać z róż­nic w me­to­do­lo­gii, ja­ko­ści uży­wa­ny­ch ma­se­czek, prze­strze­ga­nia na­ka­zów no­sze­nia ma­se­czek oraz in­ny­ch rów­no­cze­sny­ch in­ter­wen­cji zdro­wot­ny­ch. Ta nie­pew­no­ść na­uko­wa sta­no­wi pod­sta­wę do kwe­stio­no­wa­nia sku­tecz­no­ści na­ka­zów no­sze­nia ma­se­czek ja­ko środ­ka ochro­ny przed CO­VID-19.
  4. Wpływ na ko­mu­ni­ka­cję i in­te­rak­cje spo­łecz­ne. No­sze­nie ma­se­czek wpły­nę­ło rów­nież ne­ga­tyw­nie na ko­mu­ni­ka­cję in­ter­per­so­nal­ną i in­te­rak­cje spo­łecz­ne, co je­st szcze­gól­nie waż­ne w edu­ka­cji, opie­ce zdro­wot­nej i sek­to­ra­ch usług. Ma­secz­ki mo­gą utrud­niać ro­zu­mie­nie mo­wy, eks­pre­sję emo­cji i bu­do­wa­nie re­la­cji mię­dzy­ludz­ki­ch, co ma ne­ga­tyw­ny wpływ na spo­łe­czeń­stwo, szcze­gól­nie w dłu­gim okre­sie.

Grzegorz GPS Świderski

PS. Notki powiązane:

__________________
"Liberalne" elity Europy <- poprzednia notka
na­stęp­na not­ka -> Wybory samorządowe w Warszawie - SCT
__________________

Tagi: gps65, AI, ChatGPT, sztuczna inteligencja

GPS
O mnie GPS

Blo­ger, że­gla­rz, informatyk, trajk­ka­rz, sar­ma­to­li­ber­ta­ria­nin, fu­tu­ry­sta. My­ślę, po­le­mi­zu­ję, ar­gu­men­tu­ję, po­li­ty­ku­ję, fi­lo­zo­fu­ję.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo