2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska
328
BLOG

Europa przestaje produkować statki...

2x20 Rzeczpospolita Morska 2x20 Rzeczpospolita Morska Gospodarka Obserwuj notkę 2

...Armatorzy otrzymali w ubiegłym roku 3655 nowych statków o pojemności brutto (GT) co najmniej 100, a łączny tonaż brutto tej floty wynosił 95,3 miliona. Jest to 5% mniej niż osiągnięto w 2011 roku (GT 101,8 mln), a także mniej niż w 2010 (GT 96,4 mln), ale w dalszym ciągu mamy do czynienia z ogromnymi wielkościami. Warto przypomnieć, że pułap pojemności 50 milionów światowy przemysł stoczniowy przekroczył w 2006 roku a udział Chin wynosił wówczas „zaledwie” 7,7 mln (14,7%).

W ubiegłym roku stracili wszyscy liderzy. Chińskie stocznie przekazały armatorom 1436 statków o pojemności 38,9 mln – o 0,7 mln mniej niż w 2011 roku, ale ponieważ konkurentom wiodło się gorzej, więc udział Chin w globalnej produkcji wzrósł do 41% (+2%).

Na drugim miejscu była Korea Południowa z tonażem 31,4 mln (spadek o 4,5 mln) oraz udziałem 33%, a na trzecim Japonia, gdzie wytworzono 17,4 mln (mniej o 2 mln; udział 18,3%). Ze stoczni dalekowschodnich wypłynęło więc 93,1% światowej produkcji okrętowej, jeśli doliczyć Tajwan (GT 0,8 mln). Czwartym i ostatnim milionerem były w ubiegłym roku Filipiny (GT 2,5 mln).

Firma Clarkson przewiduje w swej prognozie, że w tym roku światowa produkcja niewiele przekroczy 80 mln, a w przyszłym roku może spaść poniżej tej liczby (przypomnijmy, w 2009 roku wytworzono GT 77 mln). Jednak najciekawsza prognoza z ostatnich dni dotyczy dalszej przyszłości, konkretnie 2030 roku. Opracowanie „Global Marine Trends” przewiduje, że najbardziej produktywne stocznie będą wciąż skupione na Dalekim Wschodzie, ale kilka krajów wykroi dla siebie niewielkie, dwu- trzyprocentowe udziały w światowym torcie (będą to Brazylia, Indie, Indonezja, Wietnam oraz wspomniane wyżej Filipiny).

Problem przemilczany w pierwszych komentarzach do tego raportu dotyczy braku Europy w jego stoczniowym fragmencie i pytania, bardziej ze sfery polityki niż gospodarki, w jakim stopniu Stary Kontynent może pozwolić sobie na utratę zdolności przemysłowych w tej sferze?

Marek Błuś, morzaioceany.pl

Zobacz też w salonie24: tag Stocznie w Niemczech

Eugeniusz Kwiatkowski Archiwum Morskie Eugeniusza Kwiatkowskiego O E.Kwiatkowskim » Przypomnienie: 1888-1974 ► 121 Urodziny ► Kręgosłup północ-południe (D.Filar) ► Kwiatkowski, de Gaulle... (J.Steinhoff) ► Wolne Miasto Gdańsk - sierpień 1939 ► 28-29 sierpnia 1939 (dziennik) ► 25-27 sierpnia 1939 (dziennik) ► 23 sierpnia 1939 - Spotkanie na Zamku ► 22 sierpnia 1939 (dziennik) ► Gospodarka Wolnej Polski 1919-1939 - 1989-2009 Katalog 2x20 » KATALOG GŁÓWNY Polska tyłem do Bałtyku ► Organizacje pozarządowe ► Bezpieczeństwo energetyczne Polski ► Korupcja - jesteśmy za? ► Cztery reformy rządu Jerzego Buzka ► Polska wieś odmieniona ► Polski hydraulik ► Podatki ► Kuroniówki, sławojki, orliki, schetynówki ► EURO 2012 ► Autostrady ► Polska - Rosja - Ameryka ► Polska w Unii Europejskiej ► Plan Balcerowicza ► "Ustawa Wilczka" ► Denominacja i niezależność NBP ► Giełda Papierów Wartościowych ► Niezależni ekonomiści i ośrodki opinii (think tanki) ► Zanik roli związków zawodowych ► Prywatyzacja ► Polska prywatna przedsiębiorczość ► Denacjonalizacja - śmierć sektora państwowego ► Pracodawcy, przedsiębiorcy, samorząd gospodarczy ► SKOK ► Zapraszamy do kontaktu biuro@kwiatkowski.edu.pl

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka