Blog
Gazeta Poselska - Wieczorna.pl
wolny-rynek
wolny-rynek Jestem ekonomistą, wydawcą.
31 obserwujących 451 notek 468230 odsłon
wolny-rynek, 2 grudnia 2013 r.

Jak Polska stała się krajem katolickim? Wyjaśnienie zagadki.

1606 16 0 A A A

Zakochana w nim kobieta to postać skomplikowana. Wskutek niepowodzeń miłosnych stała się postacią negatywną i na jej podstawie zbudowano wizerunek samowolnej, ambitnej i okrutnej Polki. Odczuwała złość, smutek i wstyd, gdyż Mojżesz Węgrzyn nie chciał jej. Nie pojęła, że chciał on zachować czystość duchowa i cielesną. Po ostatniej próbie, w gniewie kazała go wykastrować. Zdecydowała się na ten desperacki krok, gdyż chciała by „nie nasyciły się inne krasą jego” . Według Franciszka Sielickiego opis kastracji stanowił wytwór fantazji autora. Celem kastracji może być pozbawienie osoby zdolności rozrodczych oraz popędu seksualnego . Kastracja doprowadza mężczyzn do trwałego kalectwa oraz spowodowała zaburzenia w utrzymaniu moczu. Polskim kastratem został syn Bolesława Chrobrego, drugi król Polski Mieszko II (1025-1034).W 1031 roku został schwytany przez czeskiego księcia Udalryka i wykastrowany . Ten drastyczny zabieg stosowano także w późniejszych czasach, szczególnie u fanatycznej grupy wyznawców prawosławia skopców, powstałej w XVIII wieku .
Henryk Łowmiański utożsamił postać zakochanej w Mojżeszu Węgrzynie Polki z księżniczką Przedsławą . Większość badaczy nie podziela jego hipotezy. Mojżesz Węgrzyn porównał Polkę do żony Putyfara , czyli uwodzicielki cnotliwych mężczyzn. Trudno jest określić czy nieznana z imienia bohaterka Żywota Mojżesza Węgrzyna jest postacią fikcyjną czy prawdziwą . Polka została porównana do diabła, który dla głównego bohatera stanowi źródło cierpienia. Jej celem było zawrócenie Mojżesza Węgrzyna z wybranej przez niego drogi.

V. P. Adrianova- Peretc określiła charakterystykę Polki jako „psychologiczny portret kobiety zniszczonej przez namiętność” . Badaczka ta Słowo o Mojżeszu Węgrzynie zakwalifikowała do literatury pięknej . Sielicki natomiast uznał, że wiarygodność utworu obniżyło zastosowanie konwencji hagiograficznej, której celem było ukazanie mężnej cnotliwości przyszłego świętego .

Według filologów słowiańskich Mojżesz Węgrzyn i zakochana wdowa mogli nie mieć problemów z porozumiewaniem się. Różnili się jedynie stylem wypowiadania. Mojżesz Węgrzyn posługiwał się cytatami z Biblii, natomiast Polka mówiła językiem jakim ludzie posługiwali się na co dzień .

Słowo o świątobliwym Mojżeszu Węgrzynie szczególnie interesuje badaczy polskich, gdyż przedstawione w nim wydarzenia rozgrywają się w Polsce. Niektórzy badacze uznali ten utwór za antypolski, ze względu na postać okrutnej Polki oraz Bolesława Chrobrego. Po wyprawie kijowskiej próbował on namówić głównego bohatera do ślubu z zakochaną w nim kobietą. Mojżesz Węgrzyn przeciwstawił się i jemu, a także przepowiedział śmierć jej i Bolesława Chrobrego. Franciszek Sielicki uznał, że nie ma podstaw do takiego stwierdzenia, gdyż relacja ta nie zawierała żadnych uogólnień dotyczących nieprzyjaźni do Polski i Polaków .
Mojżesz Węgrzyn został także uwieczniony w „Hymnie na cześć świętego Mojżesza Węgrzyna” . Tekst modlitwy został przetłumaczony na język angielski. Składa się z 25 wersów i nawiązuje do wydarzeń opisanych w Żywocie Mojżesza Węgrzyna .

Podmiotem lirycznym jest Mojżesz Węgrzyn, który zwrócił się ze swoim prośbami do Boga. W pierwszych sześciu wersach opisał swój problem – zakochaną w nim do szaleństwa, rozpustną kobietę. Mojżesz Węgrzyn zadał sobie pytanie „Który mężczyzna słuchając kobiety, zdołał się uratować przed jej namiętnościami ?”. Wymienił on biblijne postacie Adama, Samsona, Salomona i Heroda, którym ta sztuka się nie udała. Następnie podmiot liryczny wyznał szczerze, że zobowiązał się zachować czystość. W przypadku zakochanej w nim kobiety za konieczne uznał aby żyła ona w czystości. Mojżesz Węgrzyn odrzucał jej autorytet, bogactwa oraz pochlebstwa. Na koniec poprosił Boga, by pomógł mu wytrwać w swoim postanowieniu. Mojżesza Węgrzyna uwiecznił także ukraiński wieszcz narodowy Taras Szewczenko .

Mojżesz Węgrzyn zmarł jako mnich klasztoru Kijowsko- Pieczerskiego, który powstał w 1051 roku . W chwili śmierci miał podobno 60 lat . Prawdopodobnie zmarł podczas budowy klasztoru.

cytat za m. jaroszewicz, wpis użutkownika, http://www.historycy.org/index.php?showtopic=55055 

Inne opinie

Użytkownik jdel pisał:

"Jeśli chodzi natomiast o działalność misyjną św. Wojciecha zwalczającego obrządek słowiański, to informację Opowieści o piśmiennictwie słowiańskim (zachowane najstarsze rękopisy są z XV w., ale sam tekst jest starszy, datowany bodaj co najmniej na wiek XII) potwierdzają inne źródła, w tym także w samym Żywocie Św. Wojciecha są wzmianki o zwalczaniu żonatych księży. Co to oznacza, dlaczego św. Wojciech w X w. zwalczał żonatych księży, skoro celibat próbował (nieskutecznie) wprowadzić dopiero Grzegorz VII w XI w. a jako zasada kościoła katolickiego obowiązuje od Soboru Laterańskiego I, tj. od 1123 r. (ale np. w Polsce dopiero od 1197 r. dwieście lat po śmierci św. Wojciecha)? Św. Wojciech był prekursorem celibatu czy jakimś nadgorliwcem? Nie, pod tym zgrabnym sformułowaniem hagiograf ukrywa ciemną kartę działalności św. Wojciecha, faktyczną przyczynę jego wygnania z Pragi przez lud czeski. Czechy zostały ochrzczone przez św. Metodego w IX w., pierwsza próba konwersji na obrządek łaciński zakończyła się zabiciem jej inicjatora św. Wacława. Pokazuje to przywiązanie Czechów do obrządku słowiańskiego, późne ustanowienie biskupa łacińskiego też nie jest przypadkowe, po prostu w Czechach nie było jeszcze zbyt wielu zwolenników obrządku łacińskiego. Żonaci księżą to oczywiście byli zasiedziali księża obrządku słowiańskiego, których św. Wojciech wygonił ze swojej diecezji. "

wg http://www.historycy.org/index.php?showtopic=54832&hl=W%EAgrzyna

Zmiana struktury wyznaniowej

Rekonstrukcja polityki Bolesława Chrobrego z informacji zawartych w jego hagiografii donosi że miał być to władca który sięgnął po władzę dzięki kontrowersyjnej decyzji z dziedziny polityki wyznaniowej. Miał on zmienić strukturę wyznaniową w kraju.

"Żywot świętego Mojżesza Węgrzyna" wzmiankuje o dwóch wydarzeniach: pierwsze to postrzyżyny w stan mniszy świętego Mojżesza przez mnicha ze świętej Góry Atos na terenie państwa Bolesława Chrobrego, a druga prawda zawarta w "Żywocie" głosi, że Bolesław Chrobry w 1023 roku wypędził z Polski wszystkich mnichów słowiańskich, za co dwa lata później otrzymał od papieża królewską koronę.

wg http://www.monasterujkowice.pl/books.php?b=1&c=1


 

Tekst IV tomu Monumentów jest tutaj: http://kpbc.umk.pl/dlibra/docmetadata?id=1...431AD4A54A2D6-2 
Test Żywotu znajduje się od strony 810.
 
opr. A. Fularz na podst. Wikipedii oraz historycy.org 

Test polski Żywotu wydano w: E. Kałużniacki w Monumenta Poloniae Historica, czyli Pomniki Dziejowe Polski (tom IV, Warszawa 1961).
  1. Rożko W.: Peczerni monastyri Wołyni i Polissia. Łuck: Wołynśka Knyha, 2008, s. 48 isbn = 978-966-316-213-3.
  2. Преподобный Ефрем Новоторжский и брат его святой Георгий 

tekst ukazał się w skróconej formie w:

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

Absolwent Universite de Metz i Viadrina University, ekonomista. Specjalizuje się w infrastrukturze. Zawodowo jednak zajmuje się branżą e-commerce, ostatnio tworząc np. portal poselska.pl czy ie.org.pl. Interesuje się historią i muzyką. Uprawia sporty: capoeirę, downhill i snowboard. Interesuje się też ochroną zabytków i środowiska naturalnego. Poglądy gospodarcze: ordoliberał, wyznanie: Rastafari/Baha'i. Email: phooli(małpa)gmail.com
Czasopismo Gazeta Poselska
image
Promote your Page too

Ostatnie notki

Obserwowane blogi

Ostatnie komentarze

  • Czy można zacytowac fragmenty za podaniem autora i źródła?
  • Koszty utrzymania portu lotniczego są podobne jak koszty utrzymania żłobk- port lotniczy w...
  • @Autor Czytelników Gazety Poselskiej informujemy, że nasza gazeta nie została zaproszona do...

Tematy w dziale Kultura