Zdaniem Komisji,obecny w kabinie załogi w trakcie podejścia końcowego Dowódca Sił
Powietrznych trzykrotnie przekazał swoje obserwacje odnoszące się do wskazań
wysokościomierza barometrycznego,ustawionego na wartość QFE 745 mmHg, Świadczą
o tym jego wypowiedzi komentujące wysokość, wypowiadane przed reakcją nawigatora na
te same wysokości:
•„dwieście pięćdziesiąt metrów” – na wysokości 227 m nad poziomem lotniska
(RW = 269 m) – nawigator powiedział: „dwieście pięćdziesiąt”, przy wysokości 220 m
nad poziomem lotniska (RW = 259 m);
•„sto metrów” – na wysokości 98 m nad poziomem lotniska (RW = 113 m) – nawigator
powiedział „sto”, przy wysokości 90 m nad poziomem lotniska (RW = 103 m);
•„nic nie widać” – na wysokości 63 m nad poziomem lotniska65(RW = 109 m) – chwilę
po tym nawigator powtórzył „sto”, przy wysokości 49 m nad poziomem lotniska
65Wysokość barometryczna 60 metrów jest minimalną wysokością decyzji w podejściach precyzyjnych, najczęściej
wykonywanych przez załogi 36splt.
35/71
(RW = 100 m), pomimo że 6 s wcześniej odczytał 100 m ze wskaźnika RW, przy
wysokości 90 m nad poziomem lotniska (wskazywanej przez wysokościomierz
barometryczny wg QFE).
Przytoczone fakty potwierdzają, żenawigator oraz pozostali członkowie załogi nie
korzystali z wysokościomierzy barometrycznych, wskazujących wysokość w odniesieniu do
poziomu lotniska66.
Zdaniem Komisji, wypowiedzi Dowódcy Sił Powietrznych ograniczyły się jedynie do
podawania wysokości lotu odczytanych z wysokościomierza barometrycznego (250 m, 100 m
oraz 60 m). Nie ingerował bezpośrednio w proces podejmowania decyzji przez dowódcę
statku powietrznego.
www.msw.gov.pl/portal/pl/2/9332/Protokol_z_zalacznikami_dostepny_na_stronach_internetowych.html
Inne tematy w dziale Polityka