Po półrocznych rządach PiS należy zrekapitulować politykę transportową obecnych władz wobec kwestii transportu na północnym –wschodzie Polski. Dotychczasowe osmioletnie rządy koalicji PO/PSL doprowadziły bowiem - w mojej ocenie - do prawie kompletnej degradacji transportowej regionu. Popatrzy zatem na działania i intencje na tym polu obecnych władz.
I. Ogólna koncepcja rządu Pis dotycząca Podlasia – realizacja założeń planu PO?
W notce z 9 stycznia 2016 roku „Czy Min. Infr. zrealizuje degradujący transpotowo Podlasie plan rządu PO/PSL?” podano:
„Pojawiła się na łamach GW z 16 grudnia 2015 informacja za PAP, gdzie wiceminister trasportu w rządzie PiS /.../, rzekomo twierdzi:
(http://wyborcza.pl/1,91446,19357167,szmit-chcemy-zrealizowac-program-budowy-drog-krajowych-na-lata.html): "Nie uchylamy się od realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023- zapewnił w środę w Sejmie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Program został przyjęty we wrześniu przez rząd Ewy Kopacz".
Otóz program ten, przyjety na dwa miesiace przed oddaniem władzy - we wrzesniu 2015 roku, -moim zdaniem - absolutnie degraduje Podlasie:
a) nie tylko m.in. podtrzymujac zmieniony bezprawnie przez władze PO/PSL w roku 2009 -niezgodny z prawidłowo rozumianym interesem rozowjowym Polski - przebieg Via Baltica (notabene ok sześciokrotnie drozy do realizacji i -dodatkowo - do zapłacnia prawie wyłacznie z krajowych pieniedzy),
b) ale też pozostawia Białtystok jako jedyne duze miasto w Polsce bez obowdnicy
c) i blokuje budowe drogi Via Carpatia (Suwałaki - Białysok - Lublin - Rzeszow - Barwinek), gdyż umieszcza odcinek bialostocki tej drogi w przedziale czasowym 2024 -2025 ( czyli to pijar- gdyz daty te sa poza wlasciwym programem).
Por. http://bezzmian.salon24.pl/690545,czy-min-infr-zrealizuje-degradujacy-transpotowo-podlasie-plan-rzadu-po-psl
II. Kolej:
II.1. Kontynuacja blokowania remontu linii kolejowej Białysok- Warszawa?
W notce „Dalsza destrukcja kolejowa Białegostoku - XI 15 - zablokowanie remontu linii” z 24 listopada 2015 roku podano:
W nocie zamieszczonej w dniu 24 XI 15 lokalnym "Kurierze Porannym",/…/ czytamy
"Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe unieważniła przetarg na przygotowanie projektu modernizacji odcinka między Czyżewem a Białymstokiem. To ostatni fragment Rail Baltica z Warszawy do stolicy woj. podlaskiego. Remont odcinka Białystok - Czyżew miał ruszyć w 2018 r., a cała linia do Białegostoku - zostać otwarta do 2022 r. Fiasko przetargu może oznaczać utrudnienia na linii Warszawa - Białystok przez kolejne kilka lat. /.../ donosi portal „Rynek Kolejowy”
por. http://bezzmian.salon24.pl/681949,dalsza-destrukcja-kolejowa-bialegostoku-xi-15-zablokowanie-remontu-linii
II.2. Kontynuacja blokowania połączenia kolejowego Białystok- Grodno?
W notce z 7 stycznia 2016 roku pt.” Skandal - Min. Infrastr. i Bud. blokuje kolej z Białegostoku do Grodna?” podano:„Zgodnie z dzisjeszymi informacjami (7 I 2016r.)Ministerstwo Infrastrkutury nie widzi mozliwosci przywrócenia zlikwidowanego w połowie grudnia 2015 pociagu przez Białystok do Grodna. Podobnie i samorząd wojewódzki nie widzi mozliwosci finansowania tego polaczenia (chociaz otwiera pociag do Kowna, praktycznie trzykrotnie dluzszy).”
http://bezzmian.salon24.pl/690285,skandal-min-infrastr-i-bud-blokuje-kolej-z-bialegostoku-do-grodna
III. Lotnisko regionalne. Podtrzymanie blokowania rozwoju lotniska regionalnego?
W notce z 4 grudnia 2015 roku: ”Skandal - PiS też blokuje lotnisko regionalne dla Podlasia? podano:
„Na portalu Niezależna.pl pojawiła sie skandliczna wypowiedz suwalskiego posla PiS -/.../, dotycząca prawdopodobnego zaniechania przez PIS budowy lotniska regionalnego dla Białegostoku i Podlasia -fragment
" Na Podlasiu wycofano się z realizacji różnych inwestycji. Miało np. powstać lotnisko regionalne. Były na ten celpieniądze – ponad 300 mln zł z funduszy europejskich. Jednak rząd te środki przeznaczył na inne cele i lotnisko na Podlasiu już pewnie nigdy nie powstanie. Przez wiele lat nie potrafiono nawet ustalić lokalizacji lotniska."
Czy to oznacza z posel /.../ i PIS rezygnuje?? z budowy lotniska regionalengo dla Biełogsotku i Podlasia? PIS nie moze sie zgodzic na taką degradacje Polski pólnocno-wschodniej. Byłby to niewyobrazalny skandal.”
IV. Drogi
IV.1.Via Baltica - uznanie bezprawnej zmiany przeprowadzonej pod pretekstem Rospudagate?
Obecny rzad pod pozorem uzupełniających wyborów do Senatu - hasło: „popieranie senator Anders" wyjawił deklaracje o swoim poparciu dla niezgodnego z Trakatem Akcesyjnym RP do UE, bezprawnego przebiegu Via Baltica z pominieciem Bialegosoktu (drogi: pieciktronie, czy nawet szesciokrotnie drozszej – o co najmniej osiem milarów zlotych - niż w ujeciu prawnym- z Traktatu Akcesyjnego RP do UE) -czli jak chcialo PO (vide: Rospudagate).
IV.2 Via Carphatia- wylącznie głownego szlaku z terenu Podlasia?
- W notce z 17 lutego 2016 – „Via Carpatia- kto mowi prawdę Morawiecki czy /.../”? podano: „Wiceminister w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa -/.../ (w rozmowie z dziennikarzem Kubaszewskim ,opublikowanej w lokalnym "Kurierze Porannym" z 17 lutego 2016 rok) stwiedził, co nastepuje:
"Będziemy tę (Via Carpathia) trasę budować. /…. Liczę na to, że w okolicach Białej Podlaskiej uda się stworzyć wielkie europejskie centrum logistyczne. Wtedy będzie naturalne parcie gospodarcze, by dobudowaćdo tego drogi i na północ, i na południe. /…/ To raczej nie jest perspektywa najbliższych lat ".
Por. http://bezzmian.salon24.pl/697040,via-carpatia-kto-mowi-prawde-morawiecki-czy-szmit
- W notce „Skandaliczna próba wylączenia Białegostoku z głównej Via Carpathia” z 19 maja 2016 roku podano: „W dniu 11 maja 2016 ukazala sie ze strony Ukratodoru -Panstwowej Agencji Dróg Ukrainy - zaskakująca informacja: "Ukrawtodor zapoznał się z projektem deklaracji (Druga Deklaracja Łańcucka - red.),którą zaproponowała polska strona dopodpisania podczas konferencji, i nie przedstawiono żadnych zastrzeżeń co do realizacji projektu rozwoju trasy Via Carpatia. Główny szlak Via Carpatia, zgodnie z projektem deklaracji,łączy Gdynię/Gdańsk - Warszawę - Lublin - Rzeszów - Preszów - Koszyce - Miszkolc - Debreczyn - Oradea – Lugoj - Konstancę - Sofię/Swilengrad - Saloniki - Stambuł. Natomiast ukraińskie drogi są przyłączone do tej trasy, jako towarzyszące. Czyli od głównej trasy powinny być trzy odgałęzienia, z których dwa będą kończyć się w Ukrainie", - zawiadomiono w służbie prasowej"./../
Tekst ten jest niezrozumiały. Po pierwsze takie stwierdzenie jest oczywiscie sprzecznie z wieloletnimi planami i dyspozycjami w sprawie Via Carpatia - i prowadzic moze - po bezprawniej probie zmiany Via Baltica takze i do zmiany Via Carpatia- a zatem do dalszej degradacji Podlasia. Po drugie : informacja ta rozmija sie oczywiscie z tekstem Drugiej Deklaracji Łancuskiej z 3 marca 2016 roku(podpisanym tez przez Ukraine), ktora mowi wyraznie o glownej Via Carpathia przez Białystok (punkt 5 deklaracji).
Por. http://bezzmian.salon24.pl/713584,skandaliczna-proba-wylaczenia-bialegostoku-z-glownej-via-carpathia
- W decyzji rządu z 19 maja 2016 roku czytamy, iż przyjeto tego dnia zaproponowane przez ministra infrastruktury i budownictwa /..../ zmianę w rozporządzeniu w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych m.in. poprzez właczenie do sieci tych drog odcinka S16 Ełk (S61) – Knyszyn (S19). Jak podano w komunikacie :”Rozporządzenie zmieniono ze względu na konieczność zapewnienia ciągłości trasy via Carpatia drogą o wysokich parametrach. Dzięki nowemu odcinkowi S16 powstanie połączenie międzynarodowych szlaków drogowych via Carpatia i via Baltica.”
Poza zawartym w tym rozporzadzeniu posrednim uznaniem zmienionego przebiegu Via Baltica, przebieg trasy Via Carpathia na polnoc od Bialegosoku poprowadzono teraz formalnie przez obszar Biebrzanskiego Parku Narodowego (na wysokosci Twierdzy Osowiec), co w mojej ocenie –biorac pod uwage doswaidczenie Rospudagate - może oznaczac praktyczną niemozliwość jego wykonania. Wnioski nasuwają się same. (por wpis wyżej)
Por. http://mib.gov.pl/2-514324a4ec938-1797152-p_1.htm
Rekapitulacja: Wydaje się, iż na chwilę obecną mamy do czynienia z prawie pełną kontynuacją przez PIS dotychczasowej - w mojej ocenie w pełni destruktywnej - polityki PO/PSL w stosunku do Podlasia- tj. pełnej degradacji transportowej, tak w ujęciu transportu drogowego i kolejowego, jak i lotniczego. Chciałbym się mylić- wnioski są jednak przerazające.
poważny i niepoważny, z dystensem i bez, patriota i pseudoeuropejczyk, myślacy z własnej skromnej perspektywy, motto: \"wiele lat analizy dla dnia syntezy\" niestety
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka