adwent.pl
adwent.pl
Gandalf Iławecki Gandalf Iławecki
88
BLOG

Cud, koszty i kryzys: Czy Kościół Adwentystów ma Sól na Zepsuty Świat?

Gandalf Iławecki Gandalf Iławecki Społeczeństwo Obserwuj notkę 7
Prorok Elizeusz użył misy i soli, aby odwrócić klątwę nieurodzaju. Dziś Adam Śniarowski z Lidzbarka Warmińskiego pyta: Co jest naszą solą? Wody symbolizują narody, a zepsucie jest na wyciągnięcie ręki. Odkryj, dlaczego moralna przemiana to najdroższa inwestycja i jak zyski z niej liczone są w walucie, której nie znajdziesz na giełdzie. SPRAWDŹ!

Każdy człowiek ma swoje źródło, a sól w nim decyduje, czy da życie, czy zwiędnięcie.


 W małym Domu Modlitwy Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Lidzbarku Warmińskim padły słowa, które z pozoru dotyczyły starożytnej historii, ale rzuciły wyzwanie całej współczesnej psychologii społecznej i naszym portfelom. Adam Śniarowski, mówca z niespełna 400-osobowego kanału, podjął temat, który jest gorący jak nigdy: uzdrowienie zatrutych wód (na podstawie Księgi 2. Królewskiej, 2, 15-22).

Woda zatruta, społeczeństwo uzdrowione? Oto, ile Cię kosztuje bycie „solą ziemi”!


Wody zepsucia i gorycz społeczna

 Biblia maluje obraz katastrofy moralnej: Wody są złe, a ziemia niepłodna. Socjologowie i psychologowie społeczni mają na to swoje terminy: kryzys zaufania, alienacja cyfrowa, anomia moralna. Czyż nasze dzisiejsze „wody” — systemy wartości, media, polityka — nie są równie „złe”? Starszy Śniarowski trafnie odwołuje się do teologicznej symboliki, gdzie wody oznaczają narody, ludy i języki [Objawienie 17, 15]. To oznacza, że klątwa nieurodzaju dotyczy dziś nas wszystkich — każdego kraju i każdej społeczności.

BILANS KOSZTÓW: Co zyskujesz, a co tracisz?

W tym momencie wkracza prorok Elizeusz z nową misą i solą, deklarując cudowne uzdrowienie źródła. Ten cud, choć biblijny, kryje w sobie najdroższą transakcję naszych czasów, która dotyka nas materialnie i psychicznie.

1. Koszt I: Ryzyko utraty smaku (cena irrelewantności):

 Jezus powiedział: Wy jesteście solą ziemi. Lecz jeśli sól zwietrzeje, czymże ją posolić? [Mateusz 5, 13]. Sól, która traci smak, jest wyrzucana.

  • Materialny Koszt: Utrata komfortu i akceptacji. Bycie moralnym punktem odniesienia oznacza wejście w konflikt z relatywizmem i poprawnością polityczną.
  • Psychologiczny Koszt: Poczucie osamotnienia, presja społeczna, a w konsekwencji ryzyko utraty pozycji społecznej w zepsutym systemie.

2. Zysk I: Przymierze trwałości (moralna niezniszczalność):

 Sól symbolizuje trwałość i przymierze. W świetle aksjomatów socjaldemokratycznych i poważnej etyki, silne, stabilne społeczeństwo buduje się na trwałych zasadach.

  • Zysk Materialny: Stabilne struktury społeczne, wyższe zaufanie międzyludzkie, mniejsze marnotrawstwo zasobów na walkę z korupcją czy oszustwami.
  • Zysk Moralny: Poczucie sensu i celu. Psychologia wskazuje, że to klucz do długotrwałego dobrostanu psychicznego i odporności na wypalenie.

3. Koszt II: Nowa Misa (wyrzeczenie):

 Elizeusz prosi o nową misę. To metafora przemiany charakteru. Nie możesz wlać „soli” Ducha Świętego do starego, pękniętego naczynia nałogów i egoizmu.

  • Osobisty Koszt: To cena wejścia do gry o uzdrowienie świata. Odejście od postaw konsumpcyjnych, wyrzeczenie się szybkich gratyfikacji i poświęcenie czasu na duchowy rozwój.

Pułapka uczniów proroczych: Czas na Misję, a nie na szukanie błyskotek

 Starszy Śniarowski uderza w sedno: uczniowie proroczy, zamiast zająć się misją ratowania wód, obsesyjnie szukali Eliasza po jego wniebowstąpieniu. To nasza współczesna bolączka: skupiamy się na mistyce, nie na etyce. Zamiast działać jako sól, marnujemy energię na poszukiwanie starych autorytetów, ignorując, że siła transformacji (Duch Święty) jest już dostępna.

 Biblijny aksjomat jest bezlitosny: wewnętrzna przemiana musi prowadzić do owocowania zewnętrznego. Elizeusz nie tylko uzdrowił wodę, ale też ziemię. Oczyszczenie serca (psychologia jednostki) prowadzi do uzdrowienia narodu i społeczeństwa (socjologia).


Źródło: Adam Śniarowski - Elizeusz i uzdrowienie wód | Adwentyści Lidzbark Warmiński



Felieton Adama Śniarowskiego to znacznie więcej niż kazanie. To apel o policzenie kosztów bycia dobrym człowiekiem. W dobie kryzysów i fake newsów, jesteśmy solą — ale czy mamy jeszcze smak? To pytanie nie dotyczy tylko adwentystów. Dotyczy każdego, kto chce żyć w zdrowym społeczeństwie.

Bycie „źródłem życia” (jak woda uzdrowiona) wymaga nowej misy i dużej dozy soli, co oznacza odwagę moralną i gotowość do zapłacenia ceny za stanie w prawdzie. Wartość tej inwestycji przewyższa wszelkie giełdowe notowania i jest naszym jedynym ubezpieczeniem na wypadek kolejnej fali społecznego zepsucia.


Sól Ziemi | Kryzys Moralny | Transformacja | Psychologia Społeczna |

Oprac. 27/09/2025,
redaktor Gniadek

Co zyskuje Czytelnik?

  • Uchwycenie metafory biblijnej jako narzędzia do analizy współczesnego społeczeństwa.
  • Zrozumienie materialnych i psychologicznych kosztów wynikających z dążenia do przemiany charakteru.
  • Wskazówki, jak unikać pułapki koncentracji na nieistotnych sprawach w życiu.

Przeczytaj również:

Fot. ilust. adwent.pl - Kryzys miłości - Kościół Adwentystów Dnia Siódmego w RP


Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj7 Obserwuj notkę

Łączę lokalne zakorzenienie w Górowie Iławeckim (pruskie pogranicze, 12 km na północ od Warmii) z uniwersalnym przesłaniem związanym z ikoniczną postacią Gandalfa, ma to podkreślać zarówno symboliczny jak etyczny charakter działalności. To forma budowania mojej tożsamości, która działa aktywnie na rzecz swojej małej ojczyzny, a jednocześnie aspiruję do roli moralnego świadka obserwowanej rzeczywistości...

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (7)

Inne tematy w dziale Społeczeństwo