Prorok Elizeusz użył misy i soli, aby odwrócić klątwę nieurodzaju. Dziś Adam Śniarowski z Lidzbarka Warmińskiego pyta: Co jest naszą solą? Wody symbolizują narody, a zepsucie jest na wyciągnięcie ręki. Odkryj, dlaczego moralna przemiana to najdroższa inwestycja i jak zyski z niej liczone są w walucie, której nie znajdziesz na giełdzie. SPRAWDŹ!
„Każdy człowiek ma swoje źródło, a sól w nim decyduje, czy da życie, czy zwiędnięcie.”
W małym Domu Modlitwy Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego w Lidzbarku Warmińskim padły słowa, które z pozoru dotyczyły starożytnej historii, ale rzuciły wyzwanie całej współczesnej psychologii społecznej i naszym portfelom. Adam Śniarowski, mówca z niespełna 400-osobowego kanału, podjął temat, który jest gorący jak nigdy: uzdrowienie zatrutych wód (na podstawie Księgi 2. Królewskiej, 2, 15-22).
Wody zepsucia i gorycz społeczna
Biblia maluje obraz katastrofy moralnej: „Wody są złe, a ziemia niepłodna”. Socjologowie i psychologowie społeczni mają na to swoje terminy: kryzys zaufania, alienacja cyfrowa, anomia moralna. Czyż nasze dzisiejsze „wody” — systemy wartości, media, polityka — nie są równie „złe”? Starszy Śniarowski trafnie odwołuje się do teologicznej symboliki, gdzie wody oznaczają narody, ludy i języki [Objawienie 17, 15]. To oznacza, że klątwa nieurodzaju dotyczy dziś nas wszystkich — każdego kraju i każdej społeczności.
BILANS KOSZTÓW: Co zyskujesz, a co tracisz?
W tym momencie wkracza prorok Elizeusz z nową misą i solą, deklarując cudowne uzdrowienie źródła. Ten cud, choć biblijny, kryje w sobie najdroższą transakcję naszych czasów, która dotyka nas materialnie i psychicznie.
1. Koszt I: Ryzyko utraty smaku (cena irrelewantności):
Jezus powiedział: „Wy jesteście solą ziemi. Lecz jeśli sól zwietrzeje, czymże ją posolić?” [Mateusz 5, 13]. Sól, która traci smak, jest wyrzucana.
- Materialny Koszt: Utrata komfortu i akceptacji. Bycie moralnym punktem odniesienia oznacza wejście w konflikt z relatywizmem i poprawnością polityczną.
- Psychologiczny Koszt: Poczucie osamotnienia, presja społeczna, a w konsekwencji ryzyko utraty pozycji społecznej w zepsutym systemie.
2. Zysk I: Przymierze trwałości (moralna niezniszczalność):
Sól symbolizuje trwałość i przymierze. W świetle aksjomatów socjaldemokratycznych i poważnej etyki, silne, stabilne społeczeństwo buduje się na trwałych zasadach.
- Zysk Materialny: Stabilne struktury społeczne, wyższe zaufanie międzyludzkie, mniejsze marnotrawstwo zasobów na walkę z korupcją czy oszustwami.
- Zysk Moralny: Poczucie sensu i celu. Psychologia wskazuje, że to klucz do długotrwałego dobrostanu psychicznego i odporności na wypalenie.
3. Koszt II: Nowa Misa (wyrzeczenie):
Elizeusz prosi o nową misę. To metafora przemiany charakteru. Nie możesz wlać „soli” Ducha Świętego do starego, pękniętego naczynia nałogów i egoizmu.
- Osobisty Koszt: To cena wejścia do gry o uzdrowienie świata. Odejście od postaw konsumpcyjnych, wyrzeczenie się szybkich gratyfikacji i poświęcenie czasu na duchowy rozwój.
Pułapka uczniów proroczych: Czas na Misję, a nie na szukanie błyskotek
Starszy Śniarowski uderza w sedno: uczniowie proroczy, zamiast zająć się misją ratowania wód, obsesyjnie szukali Eliasza po jego wniebowstąpieniu. To nasza współczesna bolączka: skupiamy się na mistyce, nie na etyce. Zamiast działać jako sól, marnujemy energię na poszukiwanie starych autorytetów, ignorując, że siła transformacji (Duch Święty) jest już dostępna.
Biblijny aksjomat jest bezlitosny: wewnętrzna przemiana musi prowadzić do owocowania zewnętrznego. Elizeusz nie tylko uzdrowił wodę, ale też ziemię. Oczyszczenie serca (psychologia jednostki) prowadzi do uzdrowienia narodu i społeczeństwa (socjologia).
Felieton Adama Śniarowskiego to znacznie więcej niż kazanie. To apel o policzenie kosztów bycia dobrym człowiekiem. W dobie kryzysów i fake newsów, jesteśmy solą — ale czy mamy jeszcze smak? To pytanie nie dotyczy tylko adwentystów. Dotyczy każdego, kto chce żyć w zdrowym społeczeństwie.
Bycie „źródłem życia” (jak woda uzdrowiona) wymaga nowej misy i dużej dozy soli, co oznacza odwagę moralną i gotowość do zapłacenia ceny za stanie w prawdzie. Wartość tej inwestycji przewyższa wszelkie giełdowe notowania i jest naszym jedynym ubezpieczeniem na wypadek kolejnej fali społecznego zepsucia.
| Sól Ziemi | Kryzys Moralny | Transformacja | Psychologia Społeczna |
Oprac. 27/09/2025,
redaktor Gniadek
Co zyskuje Czytelnik?
- Uchwycenie metafory biblijnej jako narzędzia do analizy współczesnego społeczeństwa.
- Zrozumienie materialnych i psychologicznych kosztów wynikających z dążenia do przemiany charakteru.
- Wskazówki, jak unikać pułapki koncentracji na nieistotnych sprawach w życiu.
Fot. ilust. adwent.pl - Kryzys miłości - Kościół Adwentystów Dnia Siódmego w RP
Łączę lokalne zakorzenienie w Górowie Iławeckim (pruskie pogranicze, 12 km na północ od Warmii) z uniwersalnym przesłaniem związanym z ikoniczną postacią Gandalfa, ma to podkreślać zarówno symboliczny jak etyczny charakter działalności. To forma budowania mojej tożsamości, która działa aktywnie na rzecz swojej małej ojczyzny, a jednocześnie aspiruję do roli moralnego świadka obserwowanej rzeczywistości...
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Społeczeństwo