Pieter Pan Pieter Pan
24
BLOG

Najtańsze paliwa.

Pieter Pan Pieter Pan Społeczeństwo Obserwuj notkę 0

Oglądanie banerów reklamowych zawsze było dla mnie rodzajem rozrywki - bywały zabawne i pomysłowe, bywały beznadziejne, bywały także irytujące. Ostatnio spotkałem ogromny baner (nawet kilka banerów), które rozgrzały mnie do białości (żeby nie powiedzieć, że mnie wkur.....ły). Chodzi o baner z napisem:

"CENY PALIW W POLSCE SĄ  NAJTAŃSZE W EUROPIE." (kolory czcionki oryginalne)

Dokładnie tak stoi napisane. Pod hasłem podpisał się oczywiście ORLEN, prócz tego LOTOS, Polska Izba Paliw Płynnych i ZPP (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) .

   Postanowiłem drążyć temat, zacząłem od końca. Orlen czy Lotos - spółki skarbu państwa - wiadomo, nie wymaga komentarza. Tajemnicza "Polska Izba Paliw Płynnych" - poszperałem w necie i pozwolę sobie zacytować:

Biuro Polskiej Izby Paliw Płynnych prowadzi bieżący monitoring cen paliw, który obejmuje: benzynę bezołowiową Pb95, olej napędowy, LPG.

Oferujemy możliwość zamówienia zestawień średnich cen krajowych. Oferta obejmuje okresy: miesięczne, półroczne i roczne. Inne ew. okresy są możliwe w toku indywidualnych ustaleń.

Zwracam uwagę zestawienia średnich cen krajowych. To po jaką cholerę PIPP podpisuje się pod hasłem, że mamy najtańszą benzynę w europie? Poczytałem o historii PIPP. Także nie znalazłem żadnego uzasadnienia by wspomniana Polska Izba Paliw Płynnych mogła wiarygodnie porównywać ceny paliw w europie.

   Dalej pod hasłem podpisał się
 Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. (ZPP). Pooglądałem ich stronę, poczytałem Niektóre tematy nawet ciekawe. Jednakże NIC tam nie ma o jakichkolwiek kalkulacjach cen paliw. Dlaczego zatem ZPP legitymizuje cytowane na początku hasło z banera?

   Wreszcie pozwolę sobie odnieść się do samego hasła na banerze: CENY PALIW W POLSCE SĄ  NAJTAŃSZE W EUROPIE. Spójrzmy na to tak:

Według badań średnia krajowa w sektorze przedsiębiorstw wyniosła we wrześniu 2021 roku 5841 zł brutto, co daje 4207 zł netto (czyli na rękę) przy zatrudnieniu na umowę o pracę.

Tylko czy wszyscy zarabiają wspomniana średnią?

Czy wiadra pomyj, jakie często wylewa się na temat średniej płacy, mają jakieś uzasadnienie? Istotnie, jednym ze źródeł powszechnego w społeczeństwie sceptycyzmu do tego tematu może być brak spójności w danych, jakie się w jej kontekście podaje, ponieważ wciąż wiele osób zarabia płacę minimalną i pracuje na umowach zlecenie, zamiast umowach o pracę. Warto też wiedzieć, że istnieje kilka wartości i metodologii liczenia wartości średniej płacy w Polsce.

Przyjmijmy jednakowoż,że to wspomniane 4207 zł. za tyle można obecnie kupić 686 litrów Pb 95 (przy cenie 6.13 zł)

Tak dane o wynagrodzeniach z września, a ceny paliwa z grudnia. Niestety danych o wynagrodzeniach w grudniu brak, natomiast nie sądzę by znacząco odbiegały, od cytowanych wrześniowych, i ja wspomniałem - wszyscy zarabiają średnią?


  Teraz małe porównanie -  Wielka Brytania - tutaj obowiązują różne stawki, zarobki uzależnione są od wieku i stażu pracownika.

stawka 8,91 GBP – dla pracowników od 23 roku życia- nastąpił 2,2% wzrost oraz obniżenie wieku z 25 na 23 lata

8,91 GBP x 40 godz pracy = 356,4GBP tygodniówki x 4 = 1425,6 GBP miesięcznie.  za to można tam kupić 975 litrów (w/g cen w UK z dnia 13.12.2021. I to za minimalne ustalone rządowo wynagrodzenie i to z zastosowaniem przeliczeń dla pracownika, który pracuje raczej "na luzie" Kto zna realia pracy w UK, ten wie, że bez trudu można "wyciągnąć" więcej.

Niemcy, Holandia - nie będę zanudzał obliczeniami (kto chce, niech sprawdzi). Ale i tam za płacę minimalną, można kupić więcej litrów paliwa niż za tzw. średnią krajową w Polsce.

To gdzie kurwa "CENY PALIW W POLSCE SĄ  NAJTAŃSZE W EUROPIE." ?

A miałem nie przeklinać. No nie da się zachować zimną krew i czysty umysł, kiedy czyta się takie coś. Znaczy kiedy ma się
 do czynienia z propagandą podaną tak po chamsku, że nawet komuniści by tego lepiej nie zrobili. A wiedzcie, że pamiętam doskonale czasy, gdy w telewizji były tylko 2 programy (jedynka i dwójka) i na obu programach (tuż po dobranocce dla dzieci) nadawany był DT, czyli Dziennik Telewizyjny. Cóż Kaczyści próbują nam zrobić jeszcze większą wodę z mózgu.

A przy okazji - wiecie, co prezes Jarosław Polskęzbaw Kaczyński dostał wczoraj pod choinkę? Sejm sprezentował mu na święta TVN.





Pieter Pan
O mnie Pieter Pan

Zdolny ale leniwy.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo