9 obserwujących
17 notek
33k odsłony
1509 odsłon

Promocja murzynów w reklamie jako element mulitikulturyzowania Polski?

PB
PB
Wykop Skomentuj15

Ostatnia reklama firmy Reserved (w której występuje murzyn reklamujący koszulę firmy) wpisuje się w powoli kształtujący się w polskiej branży reklamowej trend, polegający na korzystaniu z czarnoskórych modeli. W zeszłym roku mieliśmy już kilka takich prób, przede wszystkim w branżach odzieżowych i kosmetycznych. Nie tak dawno, w całkiem nie najgorszych szkołach biznesowych uczono mnie, iż zasadą numer jeden w reklamie jest zasada identyfikacji. Cytując klasyka i ujmując sprawę najprościej, jak się da „częściej identyfikujemy się z kimś, kto wygląda jak my”. Z kimś może wizualnie atrakcyjniejszym, ale jednak (przynajmniej w naszym wyobrażeniu) z kimś do kogo moglibyśmy się upodobnić. Jako żywo większość z nas nie upodobni się do murzyna choćby chciała, jak np. kiedyś jeden czubek z Gazety Wyborczej. Jaki jest zatem sens promocji (wyjąwszy tanią prowokację), która m.in. nie wykorzystuje swojego potencjału i de facto obniża możliwe zyski?

Obserwując to nasilające się w Polsce zjawisko przypomniałem sobie mocny tekst Richarda Houcka, który postanowiłem przetłumaczyć. Czy jego analiza jest trafna i czy antycypuje przyszłe problemy w Polsce (w sytuacji w której zostaną wymuszone kwoty imigranckie)?

„Masowa promocja związków międzyrasowych, szczególnie białych kobiet i czarnych mężczyzn, stała się tak wszechobecna i tak wojownicza, że nawet najmniej spostrzegawczy członkowie naszej kultury zaczęli ją zauważać. Spacerując ostatnio po centrum handlowym, zauważyłem trzy duże zdjęcia reklamowe par w trzech różnych sklepach. Dwie z tej trójki były parami międzyrasowymi, przedstawiającymi białą kobietę i czarnego mężczyznę; trzecia para była biała. Być może to, co wydało mi się najbardziej osobliwe, to fakt, że w mieście, w którym robiłem zakupy, biali stanowią około 97% populacji, a czarni mniej niż 2%. Zastanawiałem się, czy celem tej „zróżnicowanej” reklamy było sprzedawanie większej ilości produktów, czy też indoktrynacja, warunkowanie i sygnalizowanie, jaka jest „postępowa”.

image

Opierając się na tych kilku spojrzeniach na te reklamy, można by założyć, że połowa lub więcej wszystkich relacji damsko-męskich jest międzyrasowa. Gdyby osoba, która nie miała żadnych informacji o Stanach Zjednoczonych lub Europie, zobaczyłaby nasze reklamy w TV, w magazynach, na billboardach i w witrynach sklepowych, mogłaby założyć, że w USA nie ma praktycznie żadnych białych mężczyzn. Połączenie białych kobiet z czarnymi mężczyznami jest bez dwóch zdań, najpowszechniejsza parą innych ras przedstawianą w reklamach i to połączenie będzie przedmiotem niniejszego eseju.

Pomyślałem o prawdopodobieństwie, że dwie z trzech par reklamowych, które widziałem w centrum handlowym tego popołudnia, były tam przez przypadek. Wśród mężczyzn i kobiet, białych, czarnych, Latynosów, Azjatów i „innych” istnieje 25 możliwych kombinacji par. Dwadzieścia z nich jest międzyrasowych. Oto możliwe kombinacje międzyrasowe.

Kombinacje par rasy mieszanej:

Białe kobiety: Murzyn, Azjata, Latynos, inny mężczyzna.

Biali mężczyźni: Murzynka, Azjatka, Latynoska, inna kobieta.

Murzyn: Azjatka, Latynoska, inna kobieta.

Czarna kobieta: Azjata, Latynos, inny mężczyzna.

Azjata: Latynoska, inna kobieta.

Azjatka: Latynos, inny mężczyzna.

Latynos: inna kobieta.

Latynoska: inny mężczyzna.

Jeśli „różnorodność” w reklamie rzeczywiście miała przyciągnąć jak największą liczbę klientów lub potencjalnych klientów, pokazanie białych kobiet z czarnymi mężczyznami z taką częstotliwością, wydaje się bardzo dziwną strategią. Koncentracja na jednej kombinacji, i lekceważenie tak wielu innych - po prostu musi mieć jakiś inny cel poza sprzedażą towarów.

Wyniki

Istnieje znaczący i interesujący zbiór badań dotyczących związków międzyrasowych i małżeństw, nie jest on w żaden sposób wyczerpujący, ale możemy zsyntetyzować dostępne dane, aby uzyskać dokładny obraz takich relacji. Pew Research 2012 przeprowadził obszerne badanie małżeństw międzyrasowych, które dostarcza znacznej ilości danych. Od 1980 r. całkowity procent małżeństw międzyrasowych wzrósł z 3,2% do 8,4%. W przypadku nowych małżeństw odsetek ten wzrósł z 6,7% do 15,1%. W 2010 roku najczęstszym małżeństwem mieszanym był biały / Latynos (43,3%), inni mieszani (30,4%), biały / azjatycki (14,4%) i biało-czarny, najmniej powszechny (11,9%). Oczywiście nie wszystkie relacje międzyrasowe są małżeństwami, ale możemy wykorzystać dane dotyczące małżeństwa, aby rozsądnie ekstrapolować informacje na całe społeczeństwo.

W 2010 r. przeciętnie biali najrzadziej zawierali małżeństwo poza swoją rasą, mniej niż 10% białych zawierało małżeństwa mieszane, podczas gdy Latynosi, czarni i Azjaci są dwa do trzech razy bardziej skłonni do zawierania małżeństw mieszanych. [1]

Wykop Skomentuj15
Ciekawi nas Twoje zdanie! Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Salon24 news

Co o tym sądzisz?

Inne tematy w dziale