Szanowni Państwo, bardzo często w swej praktyce spotykam się ze sprawami administracyjnymi, które wprost lub pośrednio godzą w prawa stron postępowania administracyjnego, co w efekcie przynosi szeroko pojętą szkodę w interesie strony. Dlatego poniżej zamieszczam kilka praktycznych uwag, na co należy zwrócić atencję w toku postępowania administracyjnego, jak i po wydaniu decyzji.
1. Proszę pamiętać, iż 14 dniowy – co do zasady – termin na wniesienie odwołania liczy się od dnia doręczenia, przy czym tegoż dnia do biegu terminu nie wliczamy.
2. Proszę pamiętać, iż strona musi być informowana o każdej czynności organu administracji publicznej, w szczególności takich jak przesłuchanie świadka, oględziny, opinia biegłych, rozprawa administracyjna. Niepoinformowanie strony o tych – przykładowo wskazanych – czynnościach i następnie wydanie decyzji administracyjnej będzie podstawą do skutecznego wniesienie odwołania i uchylenia takiej decyzji.
3. Pamiętać trzeba, że stronie przysługuje prawo wypowiedzenia się co do zebranych w sprawie dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. Po zapoznaniu się ze zgromadzonym w przedmiotowej sprawie materiałem dowodowym strona może zgłosić przeprowadzenie dodatkowych dowodów mogących mieć znaczenie w sprawie. Jeżeli organ administracji nie zawiadomi nas o tym fakcie, wydana przez niego decyzja będzie rażąco naruszać prawo i jako taka, bez problemów winna być uchylona w postępowaniu odwoławczym.
Aby nie zanudzać, na dziś to tyle. Niby kwestie proste, ale liczba decyzji, które zostały wydane bez poszanowania tch norm jest ogromna i nadal krążą obrocie prawnym.
C.N.D.
Pozdrawiam.
Inne tematy w dziale Polityka