Blog
Blog Rzecznika Prasowego ZUS
Rzecznik ZUS
Rzecznik ZUS Rzecznik Prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych
0 obserwujących 120 notek 205306 odsłon
Rzecznik ZUS, 5 sierpnia 2016 r.

Martwe konta – żywi ludzie

Czy jeżeli nie ma bieżących wpłat składek na indywidualne konto w ZUS to jest ono martwe? Czy fakt, że na taki koncie jest np. tylko jedna składka oznacza, że ZUS ma je zamknąć? A co na to żyjący właściciel tego konta?

W Dzienniku Gazecie Prawnej ukazał się w czwartek 4 sierpnia artykuł „Cztery miliony martwych kont w ZUS”. Skąd taka teza w tytule artykułu. Otóż rzeczywiście obok 16 mln osób ubezpieczonych, za które systematycznie wpływają składki, jest jeszcze 4 mln indywidualnych kont w Zakładzie, na które wpływów nie ma. Co jednak ważne są tam już zapisane składki – przynajmniej jedna, albo tez jest tam wyliczony kapitał początkowy. Większość z tych kont to konta osób, które miały do czynienia z powszechnym systemem ubezpieczeń społecznych, ale z różnych powodów już do czynienia nie mają. Mogły przejść do systemu zabezpieczenia społecznego rolników, do systemu służb mundurowych lub najzwyczajniej w świecie przestały „składkować” bo nie pracują. Zdaniem dziennikarza i wypowiadających się we wspomnianym tekście osób, sytuacja taka wymaga natychmiastowej kontroli systemu informatycznego ZUS, w którym to indywidualne konta ubezpieczonych funkcjonują. Pytanie: dlaczego? Dlatego, że konta są martwe? Tylko co oznacza martwe konto? Czy fakt, że ktoś od dłuższego czasu nie odprowadza składek oznacza „śmierć” konta. A jak wróci do systemu powszechnego i zacznie opłacać składki to co wówczas? Czy sam fakt, że ktoś przez rok, dwa czy 15 lat nie odprowadził składki na konto w ZUS ma oznaczać, że ZUS mu konto zamknie a zapisane środki poniekąd znacjonalizuje. Nie – tego ZUS zrobić nie może i nie zrobi. Konto nie jest zamykane dopóty dopóki nasz klient żyje i nadal może odprowadzać składki.

Oczywiście istnieje w systemie część kont tzw. problematycznych wymagających uporządkowania, bo np. dwóch różnych pracodawców zgłosiło jedną i tą sama osobę z różnymi danymi i tym samy konto zostało zdublowane. Pracownicy ZUS starają się systematycznie takie konta porządkować, tak jak porządkowane wspólnie z przedsiębiorcami są konta, na których występują błędy.

List z Informacją o Stanie Konta Ubezpieczonego, który stał się podstawą dla artykułu w Dzienniku gazecie Prawnej, bo wysłany został w ilości właśnie 20 mln, służy m.in. temu by każdy z klientów ZUS sprawdził czy na jego koncie nie ma błędów i czy zapisy zgadzają się z jego wiedzą. Dlatego czytajmy list z ZUS.

Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

Ostatnie notki

Ostatnie komentarze

  • @SIERMIĘGA Dziękuję za choć częściowe zrozumienie. Co do kontroli, które prowadzimy to...
  • @SIERMIĘGA Obowiązuje nas ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych i nadawany przez...
  • @ALLCHEMIK Szanowny Panie Dziś emerytura to pochodna tego ile do ZUS wpłacilismy w postaci...

Tematy w dziale