W listopadzie Włocławskie Forum Rozwoju miało możliwość przedstawienia swojego programu prezydentowi Andrzejowi Pałuckiemu i przewodniczącemu Rady Miasta Rafałowi Sobolewskiemu. Spotkaliśmy się też z dr Zbigniewem Brendą prezesem Towarzystwa Miłośników Włocławka.
Spotkania z prezydentem i przewodniczącym rady miasta
Na spotkaniach z prezydentem i przewodniczącym rady prezentowaliśmy nasze aktualne podstawowe punkty działań:
/1/ unowocześnienie systemu komunikacji miejskiej, która hamuje rozwój miasta z powodu tranzytu drogą krajową A1 oraz zablokowania niektórych ulic tranzytowymi liniami PKP. Przykro stwierdzić ale miasto spadło w ciągu ostatnich lat do poziomu miasta podporządkowanego niechcianemu przez mieszkańców tranzytu na trasie Gdańsk-Łódź. Ilość pojazdów mechanicznych przejeżdżających w czasie doby przez Włocławek drogą A1 wynosi średnio 30.000 tysięcy. Droga ta jest faktycznie drogą międzynarodową: tzw. tir-y z Gdańska lub do Gdańska jadą bez przerwy dzień i noc. W takich warunkach nie da się żyć.
/2/ utworzenie rad osiedlowych: będących składową nowocześnie rozumianej demokracji lokalnej. Miasto ponad 100-tysięczne bez rad osiedlowych nie może być dobrze zarządzane. Po drugie – rady osiedlowe byłyby najbliżej mieszkańców i ich potrzeb.
/3/ współpraca w wielu dziedzinach z leżącym blisko też 100-tysięcznym Płockiem. Włocławek jest zbyt słabo rozwinięty i nie jest ośrodkiem innowacyjnym by mógł być partnerem dla miast akademickich Torunia i Bydgoszczy.
W spotkaniach reprezentowali nasze stowarzyszenie kol. kol.: Waldemar Nowakowski /przewodniczący/, Kazimierz Braun /czł. Zarządu/, Alicja Lewandowska /czł. Zarządu/, Eugeniusz Wypijewski /radny z koła WFR/, Rajmund Osiński /radny z koła WFR/, Marianna Chęsy, Włodzimierz Szafrański.
A oto najważniejsze wyniki rozmów:
Prezydent poinformował o staraniach urzędu miejskiego mających na celu wpisania remontu drogi krajowej A1 w plan dotacji unijnych. Natomiast jeśli idzie o współpracę z Płockiem to stwierdził tylko tyle, że miasto ze względów czysto administracyjnych musi współpracować z administracją i urzędem marszałkowskim województwa kujawsko-toruńskiego. Nie kwestionował oczywiście współpracy miast sąsiedzkich – ale umieścił ją poza polityką miasta wynikającą z polityki województwa kujawsko-pomorskiego.
Przewodniczący rady miejskiej w dniu 13 listopada zaprosił działaczy WFR na spotkania, które odbędą się w poszczególnych osiedlach Włocławka. Forum otrzyma harmonogram tych spotkań, które rozpoczną się za 2 tygodnie. Będziemy mieli możliwość zaprezentowania swojego stanowiska w sprawie utworzenia rad osiedlowych, przedstawić argumentację i w razie potrzeby materiały.
Rozmowy z przewodniczącym były owocne, merytoryczne. Tylko tak dalej!
Wspólny katalog problemów towarzystwa Miłośników Włocławka i Forum
Równie merytoryczne było spotkanie z dr Z. Brendą prezesem TMW. Po przedstawieniu naszego programu i TMW powstał katalog kilku głównych problemów, którymi zajmiemy się jako stowarzyszenia razem, najważniejsze z nich to:
/1/ unowocześnienie infrastruktury
/2/ modernizacja śródmieścia miasta oparta na racjonalnych przesłankach planistycznych i estetycznych
/3/ oparcie rozwoju miasta o Wisłę. Obecnie rozwój ten – a właściwie jego zaprzeczenie – odbywa się zgodnie z linią tranzytu a więc wzdłuż drogi krajowej A1. A więc jest jednostronny i związany z dekompozycją miasta i brakiem realnego rozwoju. Tranzyt – to nie rozwój!
Inne tematy w dziale Polityka