Tethys – badanie skał
Tethys – badanie skał
T.S. T.S.
156
BLOG

Teoria akceleracji III (3) – narodziny nowego życia

T.S. T.S. Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 6

METODOLOGIA ODKRYĆ W NAUKACH
PRZYRODNICZYCH I ŚCISŁYCH
WIZJA ASTRONOMII PLASTYCZNEJ


3.1. WIEDZA O AKCELERACJI – MATERIAŁY ŹRÓDŁOWE

Zgodnie z definicją, akceleracja to przyspieszenie rozwoju cech psychicznych. Zgodnie ze Słownikiem, akcelerator (łac. accelerare – przyspieszenie) to urządzenie do przyspieszania i nadawania cząstkom wielkich energii i szybkości.  Istnieje również teoria w fizjologii, zgodnie z którą w kolejnych pokoleniach wcześniej osiągane są etapy rozwoju (podobnie w rozwoju dziecka – przyspieszony rozwój pewnych organów). Wiąże się to z rozwojem cywilizacji, z urbanizacją oraz z bardziej racjonalnym trybem życia i dojrzewania.


Zgodnie z przyjętą w powyższej pracy definicją, akceleracja to zwykle następująca po fazie reintegracji, faza i proces przyspieszonego rozwoju twórczego w biografii, jako kategoria aktywności przyrodniczej, zwykle związana z nauką i realizacją paradygmatów cywilizacji oraz świata, głównie poprzez publikację.


Z kolei sama teoria akceleracji, jako model termodynamiczny, ma zastosowanie w fizyce i astronomii, głównie przy problemach nabywania i funkcjonowania masy, przy cząstkach elementarnych, diagramach Feynmana, ciemnej materii i ciemnej energii, przy egzolunarystyce, bioastronomii, setiologii, osobliwości, ewolucji kosmosu i entropii.

3.2. FAZY ROZWOJU – ŁAMANIE SYMETRII

Konflikt pokoleń i związana z nim triada integracja wstępna (teza) – dezintegracja (antyteza) –reintegracja (synteza), do której czasem dochodzi akceleracja (super-synteza) i rzadko hiper-akceleracja (hiper-synteza), są wpisane do gatunku homo sapiens.


Dezintegracja łączy się z wypadnięciem z kolein, orbity społecznej i intelektualnej (czemu towarzyszy zwykle jakaś forma obniżenia osiągnięć w nauce szkolnej.


Uczniowie zorientowani na „szybkie zdobycie zawodu” doświadczają dezintegracji już w połowie szkoły podstawowej. U uczniów liceum i części studentów ów „czyściec dojrzewania” występuje w końcowych latach szkoły średniej, czasem też na początku studiów.


Jednak zwykle potem następuje reintegracja – obecny jest „ferment intelektualny” – ma często miejsce eksplozja zainteresowania poezją, teatrem i szeroko rozumiana twórczość humanistyczna (tworzenie tekstów). Następuje zarazem powrót – już na nowym poziomie – do pełnoprawnych ról społecznych – uczniowie pomyślnie zdają maturę, studenci kończą studia.


W akceleracji, kolejnej fazie rozwoju, mają miejsce publikacje i czasem znaczące odkrycia naukowe, co czasem przybiera formę ich ukoronowania – hiper-twórczości i tzw. rozgłosu światowego.


Zarówno reintegracja, jak i akceleracja sprowadzają się do złamania symetrii (tak jak lód, w przeciwieństwie do wody, jest fazą, postacią w mniejszym stopniu zawierającą osie symetrii). W reintegracji (fazie kosmicznej), podstawową taką formą są teksty (ograniczony ramami zapis tego co ma się do powiedzenia ludziom) i twórczość ogólna – pierwsza faza „porządku”. W akceleracji (fazie super-kosmicznej) chodzić będzie o dziedziny ścisłe, zwykle matematykę – jeszcze dalszą, bardziej nasiloną formę ładu. Dlatego dziedziny ścisłe łatwiej łączą się z odkryciem (stąd publikacje), którego formy humanistyczne są trudniejsze do osiągnięcia.


Jednak i tu np. talent literacki (wiążący się z Formą, a więc znaczną postacią ładu) może zapewnić odkrycie literackie (tu jednak nieco trudniej o „odkrycie”, stąd efektywniejszą drogą do odkryć są dziedziny ścisłe, np. astronomia).

3.3.WARTOŚĆ (TWÓRCZA) – ŁAMANIE SYMETRII W REINTEGRACJI I AKCELERACJI

Każdy zapis twórczy, tekst jest uporządkowaną, „spolaryzowaną” strukturą mieszczącą się w ograniczonej (tak jak obraz w ramie) regule. Na taki postęp tu składa się sekwencja przechłodzeń (w historii świata). Jak to wszystko ma się do reintegracji i akceleracji?


Reintegracja jest pierwszym czasowo złamaniem symetrii, gdzie twórczość mieści się w formacie biografii. Jest to pewien rodzaj uporządkowania i polaryzacji. W tzw. erze ukierunkowania twórczego, następnej erze po etapie reintegracyjnym szeroko-twórczym, to zdaje się być pierwsze rozgałęzienie rozwoju twórczego, jednak bez nowego, jakościowego poziomu.


Jednak następna era, akceleracji, to pełne złamanie symetrii, największe w historii jednostki. Tu widać szczególne ograniczenie kwantem, pojęciem biografii. Jednocześnie tu postęp przyspiesza.


Wraz z łamaniem symetrii wyłania się ustrukturyzowana masa – wartość – tak jak występuje to w mechanizmie Higgsa. Nie chodzi tu jednak o masę „fizyczną”, a o anty-entropijną.

3.4. WARTOŚCI PRZECHŁODZEŃ

Wartości powstają w wyniku przechodzeń. Przechłodzenia układają się w sekwencję. Na przykład zjawisko masy w historii Wszechświata wyłoniło się ze złamania symetrii oddziaływań, np. oddziaływania elektro-słabego i wyłonienia się oddziaływań elektromagnetycznych i słabych. Wtedy powstałe w wyniku tego przechłodzenia (wówczas temperatura Wszechświata wynosiła 1011 GeV) pole Higgsa stworzyło masę niektórych cząstek elementarnych, tworzących podstawy do syntezy atomów.


I obecnie – przechłodzenia (oczywiście nie absolutne, lecz znajdujące się w pewnym pasie, przedziale) tworzą postęp.


Tak pisze o tym Michał Heller (M. Heller, s. 59):

Na początku była Symetria - doskonała, wszechobejmująca, jednocząca w sobie wszystko. Ale z chwilą gdy świat eksplodował w Wielkim Wybuchu, temperatura zaczęła gwałtownie spadać. I to stało się czynnikiem decydującym. Kolejne łamania symetrii prowadziły świat ku coraz większej różnorodności i fragmentaryzacji. Tęsknimy ku jedności, ale jesteśmy wynikiem podziałów.”


Powyższy rysunek autora przedstawia jedno z wyzwań, idei i celów świata – eksplorację kosmosu. Tu widać powierzchnię i przyszłą obecność człowieka na Tethys, księżycu Saturna.

                  Tethys – badanie skał

Materiały źródłowe:


„Akceleracja”, Wikipedia
M. Heller, „Wszechświat u schyłku stulecia”, Wydawnictwo Znak, Kraków 1994.
W. Kopaliński, „Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych”, Wiedza Powszechna, Warszawa 1967.

Tagi: akceleracja




T.S.
O mnie T.S.

Zainteresowania: astronomia plastyczna

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Technologie