automat automat
47
BLOG

Wstęp

automat automat Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

Automat komórkowy to stworzenie (model matematyczny) składające się z siatki takich samych komórek. Każda komórka wypełniona jest "czymś" (ma określony stan), rodzaj wypełniena zależy od zawartości jej sąsiadów (i/lub innych reguł).

Najbardziej znanym przykładem automatu jest "Gra w życie" Conwaya, która w wersji Zrób to sam wygląda następująco:

  1. bierzemy warcabownicę (w ostateczności szachownicę)
  2. rozstawiamy pionki w dowolny sposób
  3. oglądamy po kolei wszystkie pola:
    • gdy pole jest puste i 3 (z 8) sąsiednie pola są zajęte ("żywe"), to w polu "rodzi się" pionek
    • gdy pole jest zajęte i ma mniej niż 2 lub więcej niż 3 "żywych" sąsiadów, to "umiera" (z samotności lub przeludnienia) - zdejmujemu pionka
  4. po przejrzeniu wszystkich pól wracamy do pola od którego zaczeliśmy i powtarzamy punkt 3 - zaczynamy kolejny krok
  5. wykonujemy tyle kroków (czyli przejrzeń wszystkich pól planszy) na ile nam wystarczy siły

Po kilku krokach zauważymy, że pionki na planszy zmieniają swoje położenie - układ ewoluuje. Po większej liczbie kroków zauważymy, że pojawiły się małe, kilkupolowe konfiguracje pionków, które albo są niezmienne w czasie, albo zmieniają się okresowo.

Ping-pongklocek

ping-pong i klocek

Te właściwości gry sprawiły, że zaczęli się nią interesować naukowcy - najpierw jako formą zabawy (w 1970 roku Conway zorganizował konkurs na stworzenie działa, które co pewnien czas wyrzuca z siebie "pociski"), potem jako sposobem modelowania rzeczywistości.

Automaty komórkowe znalazły zastosowanie m.in. w fizyce, kryptografii, biologii, medycynie, grafice komputerowej. Ale o tym kiedy indziej...

automat
O mnie automat

Jestem komórkowy.

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze

Inne tematy w dziale Technologie