Automat komórkowy to stworzenie (model matematyczny) składające się z siatki takich samych komórek. Każda komórka wypełniona jest "czymś" (ma określony stan), rodzaj wypełniena zależy od zawartości jej sąsiadów (i/lub innych reguł).
Najbardziej znanym przykładem automatu jest "Gra w życie" Conwaya, która w wersji Zrób to sam wygląda następująco:
- bierzemy warcabownicę (w ostateczności szachownicę)
- rozstawiamy pionki w dowolny sposób
- oglądamy po kolei wszystkie pola:
- gdy pole jest puste i 3 (z 8) sąsiednie pola są zajęte ("żywe"), to w polu "rodzi się" pionek
- gdy pole jest zajęte i ma mniej niż 2 lub więcej niż 3 "żywych" sąsiadów, to "umiera" (z samotności lub przeludnienia) - zdejmujemu pionka
- po przejrzeniu wszystkich pól wracamy do pola od którego zaczeliśmy i powtarzamy punkt 3 - zaczynamy kolejny krok
- wykonujemy tyle kroków (czyli przejrzeń wszystkich pól planszy) na ile nam wystarczy siły
Po kilku krokach zauważymy, że pionki na planszy zmieniają swoje położenie - układ ewoluuje. Po większej liczbie kroków zauważymy, że pojawiły się małe, kilkupolowe konfiguracje pionków, które albo są niezmienne w czasie, albo zmieniają się okresowo.


ping-pong i klocek
Te właściwości gry sprawiły, że zaczęli się nią interesować naukowcy - najpierw jako formą zabawy (w 1970 roku Conway zorganizował konkurs na stworzenie działa, które co pewnien czas wyrzuca z siebie "pociski"), potem jako sposobem modelowania rzeczywistości.
Automaty komórkowe znalazły zastosowanie m.in. w fizyce, kryptografii, biologii, medycynie, grafice komputerowej. Ale o tym kiedy indziej...
Inne tematy w dziale Technologie