Wojtek Wojtek
3553
BLOG

Polskie żaglowce szkoleniowe

Wojtek Wojtek Nauka Obserwuj temat Obserwuj notkę 12

 

Polskie żaglowce szkoleniowe

 

Chciałbym nawiązać do wspaniałej tradycji polskiego żeglarstwa morskiego. Chociaż zaliczam się do szczurów lądowych, chociaż urzekają mnie śródlądowe statki, chociaż pamiętam jeszcze tradycyjne pociągi holownicze na Odrze i mam zaliczonych kilka rejsów statkiem turystycznym, chociaż mam za sobą kilka rejsów klasyczną „omegą” –

to szczególne emocje wzbudzają we mnie obrazy dużych fregat z pełnymi wiatru żaglami. Niestety. Najpiękniejsze takie obrazy należą już ... do rzadkości. Filmiki z rejsów kręcone aparatami telefonicznymi nie oddają piękna rozpiętych żagli – na tle słonecznego błękitu nieba, przepięknych delikatnych chmur i niewielkiej fali. Powie ktoś – że to kicz, że to jest wszystkim, ale nie smakiem MORZA....

Może. Ale – ponieważ nie mam własnych doświadczeń w tej dziedzinie – postaram się przedstawić wybrane żaglowce – te z największych i głównie z ożaglowaniem rejowym ... i łączy je jeszcze jeden wspólny element – są to żaglowce polskich armatorów służące szkoleniu przyszłych marynarzy.

 

Jak wspomniałem – jestem szczurem lądowym i w tym przedmiocie nie mam własnego doświadczenia, ale szanuję doświadczenia tych, którzy dzielą się swoją wiedzą na ten temat.

Chciałbym przedstawić tych kilka wybranych witryn z pełnym szacunkiem dla autorów tekstów – których obszerne fragmenty wykorzystuję w tym... encyklopedycznym przewodniku może nie po samym szkolnictwie żeglarskim, ale po wybranych witrynach na ten temat.

Wierzę, że  wskazane przeze mnie artykuły znajdą zainteresowanie innych blogowiczów a osoby posiadające swoje żeglarskie doświadczenia i wiedzą zechcą poszerzyć ten temat dla osób, które jeszcze nie wiedzą wszystkiego...

 

 

 

 

Gdy w 1918 roku odrodzona Polska odbudowywała swoją niepodległość, już wiosną 1919 roku uchwałą Rady Ministrów przy Ministerstwie Spraw Wojskowych w Warszawie został utworzony Departament dla Spraw Morskich: marynarki wojennej i handlowej oraz portów, żeglugi morskiej i flotylli rzecznej. Szefem tego Departamentu został kontradmirał Kazimierz Porębski, który niebawem wystąpił z inicjatywą powołania do życia szkoły morskiej, a dekret w tej sprawie wydał Minister Spraw Wojskowych generał Józef Leśniowski w dniu 17 czerwca 1920 r. Pod koniec lipca zorganizowano pierwsze badania lekarskie i egzamin wstępny  w... Warszawie. W dniu 23 października już w Tczewie rozpoczęła się nauka, a 8 grudnia 1920 roku odbyła się uroczystość oficjalnego otwarcia i poświęcenia szkoły łącznie z podniesieniem na maszt po raz pierwszy bandery Polskiej Marynarki Handlowej.

 

Szkoła Morska narodziła się w Tczewie, obecnie mieści się tutaj Liceum Ogólnokształcące. Dyrektorem został mianowany kmdr inż. Antoni Garnuszewski, absolwent wydziału, nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej w Odessie oraz Politechniki w Petersburgu.

Szkoła Morska narodziła się w Tczewie, obecnie mieści się tutaj Liceum Ogólnokształcące. Dyrektorem został mianowany kmdr inż. Antoni Garnuszewski, absolwent wydziału, nawigacyjnego Wyższej Szkoły Morskiej w Odessie oraz Politechniki w Petersburgu.

 

 

 

Źródła :

 

http://www.zst.etczew.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=162&Itemid=120 

http://www.zeglarstwo.waw.pl/zaglowce.htm

http://www.fryderykchopin.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=1

http://www.moje-morze.pl/chopin.html

http://pl.wikipedia.org/wiki/Kapitan_G%C5%82owacki

http://www.tallships.pl/index.php?s=5&fun=more&id=67&mg=9

http://www.ewspa.edu.pl/

http://www.fryderykchopin.pl/

 

91 140, 01.08.2009, 22.20

 

 

 

 

Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (12)

Inne tematy w dziale Technologie