Krzesimir Krzesimir
102
BLOG

Survey Watch vol.1: Jak „Rz” odzyskała dla PiS matecznik

Krzesimir Krzesimir Polityka Obserwuj notkę 2

 Jak pisze Pan Igor Janke - nic już nie będzie takie samo:

również w Jego gazecie ;)
Zmiana jest prosta do dokonania. Do rzeczy:
 
I. Wyniki badań podane dziś przez „Rzeczpospolitą” (na standardowym poziomie alfa 0,05) -nie są istotne statystycznie. Brak podstaw odrzucenia hipotezy zerowej (szczegółowe wyliczenia udostępniam).
Prawdziwe zdanie brzmi: na podstawie wyników badań GfK Polonia nie można orzec, że notowania dla PiS wzrosły w podanych dwóch okręgach. http://www.rp.pl/artykul/2,313507_PiS_odzyskuje_mateczniki_.html
  
Niestety nie jest to pierwsza sytuacja pokazująca mylące efekty współpracy GfK Polonia i „Rzeczpospolitej”
Poprzednio „Rzeczpospolita” zabrała PiS-owi wizerunek i oddała go Platformie Obywatelskiej (Artykuł „Platforma zabrała PiS dobry wizerunek”http://www.rp.pl/artykul/99645,200571.html)
Również nie sprawdzając istotności statystycznej wyników.
Wyciąganie wniosków bez sprawdzenia czy dane są istotne statystycznie to błąd większości redakcji i agencji badawczych. Nie jedyny.
Będziemy śledzić :)
W miarę mozliwości czasowych ...
 
 
II. Z tamtych badań można było jednak jakieś wnioski wysnuć.
Dzięki uprzejmości „Rzeczpospolitej” otrzymałem „brakujące ogniwa” do analizy.
Poniżej wyniki analizy wyróżników wizerunku Platformy Obywatelskiej i Prawa i Sprawiedliwości (tylko dane istotne statystycznie).
 
  wizerunek2
 
Ciekawa jest analiza działań PiS i prowadzonych kampanii w kontekście tych wyników (kluczowy wymiar wizerunku, w którym nastąpiła zmiana: „ma ludzi gotowych do rządzenia”).
 
III. Czy można brakowi rzetelności w publikowaniu sondaży jakoś zaradzić?
Można. Oto broń.
Przedstawiciele niemal wszystkich agencji badawczych - są członkami ESOMAR (World Association of Opinion and Marketing Research Professionals).
 
Międzynarodowy Kodeks Badań Rynku i Badań
Społecznych ICC/ESOMAR
 
Artykuł 11 – Publikacja wyników
a) Raportując wyniki badania rynku badacze mają wyraźnie oddzielić wyniki, interpretacje tych
wyników przez badacza oraz oparte na tym rekomendacje.
b) Gdy klient publikuje jakieś wyniki badania, należy go poprosić o konsultację z badaczem co do formy i zawartości publikacji wyników. Klient i badacz dzielą odpowiedzialność za zapewnienie, żeby opublikowane wyniki nie były mylące.
c) Badacze mają być zawsze przygotowani do udostępnienia informacji technicznej dla oceny
rzetelności opublikowanych wyników.
d) Badacze mają nie dopuszczać do łączenia ich imienia z rozpowszechnianiem wniosków z badania
rynku, o ile wnioski nie są dostatecznie poparte przez dane.
 
 
Dziennikarze mają możliwość skorzystania z artykułu 11, a my możemy zgłosić agencję, która tego artykułu nie przestrzega. A agencja musi pilnować dziennikarzy.
 
Proszę podrzucać tematy do Survey Watcha, albo samemu publikować u siebie zaznaczając tag Survey Watch.
 
Pozdrawiam
Krzesimir
Krzesimir
O mnie Krzesimir

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Polityka