PODSTAWOWE BŁĘDY W REFORMIE WYŻSZYCH UCZELNI PROPONOWANEJ PRZEZ MINISTRA GOWINA
Do rozwoju gospodarki inowacyjnej potrzebna jest odpowiednia liczba dobrze wykształconych inżynierów. W każdej populacji znajduję się 20% ludzi, których można wykształcić na dobrych inżynierów, dlatego na studia techniczne jest niezbędny egzamin wstępny przeprowadzony w odpowiedni sposób , aby kształcić tylko ludzi, którzy mają predyspozycje aby zostać dobrymi inżynierami. Polskie uczelnie w obecnej strukturze nie są w stanie kształcić inżynierów , ponieważ kadra naukowa to ludzie, którzy całe życie spędzili na uczelni nie mają pojęcia na czym polega praca inżyniera i jaka wiedza będzie mu potrzebna . Na uczelniach technicznych program składa się z czysto teoretycznej mocno przestarzałej wiedzy , zależnej od tego co jest w stanie wykładać aktualna kadra . Wykształcenie inżyniera wymaga nabycia wiedzy praktycznej w odpowiednich laboratoriach oraz poprzez wykonanie rzeczywistych projektów. Obecna kadra nie ma żadnego doświadczenia w tym kierunku , dlatego z programów znikają zajęcia laboratoryjne i projektowe .
Pan minister Gowin , uważa że projekty teoretyczne pseudo badaczy uczelnianych można wdrożyć , bez odpowiedniej kadry inżynierskiej , a to jest nieprawda . Na świecie rzeczywiste wdrożenie wynalazku wymaga pracy co najmniej 100 inżynierów i techników. W Polsce wkrótce ich zabraknie , bo tak naprawdę dobrymi inżynierami są młodzi ludzie pasjonaci , którzy dobrze wiedzą ,że obecne studia to marnowanie czasu i sami się kształcą.
Proszę zrobić ankietę wśród kadry naukowej , zadając proste pytanie – ilu absolwentów swojej uczelni zatrudnili by w swojej prywatnej firmie – z mojego doświadczenia to maksymalnie 10%. Podobnie proszę zapytać przedsiębiorców ilu z aplikujących o pracę absolwentów nadaje się do pracy na stanowisku inżyniera .
Podsumowując, niezbędne zmiany w kształceniu inżynierów to:
wprowadzenie odpowiednich egzaminów wstępnych,
ograniczenie liczby kształconych studentów,
wymiana kadry na uczelniach techniczny na ludzi z doświadczeniem inżynierskim ,
wprowadzenie i dofinansowanie laboratoriów studenckich
wprowadzenie rzeczywistych zajęć projektowych.
przywrócenie praktyk zawodowych w czasie studiów.