Bać się, czy wykorzystać?
Dziś, we wtorek, 4 października – jak podaje komunikat MON - „w godzinach porannych w Afganistanie doszło do ataku na polski patrol. W wyniku zdarzenia zginął st. szer. Rafał Nowakowski. Do tragicznego zdarzenia doszło w południowej części prowincji Ghazni”. St. szeregowy Nowakowski jest 29 poległym w Afganistanie polskim żołnierzem. Śmierć żołnierza, szczególnie tak daleko od kraju, winna przyczynkiem do refleksji dla polskich polityków i generałów. Refleksji strategicznej i taktycznej. Pytanie, jak wyjść z sukcesem z Afganistanu, z każdym miesiącem robi się coraz bardziej palące.
Miasto Ghazni, stolica prowincji Ghazni, za którą odpowiadają nasi żołnierze,została ogłoszeniem przez Islamic Educational, Scientific and Cultural Organization (ISESCO) Ghazni Muzułmańską Stolicą Kultury w Azji (Asian Capital of Islamic Civilization 2013). Może to powodować duży wzrost zagrożenie dla bezpieczeństwa naszych żołnierzy - i tak jest to, niestety, obecnie postrzegane przez naszych decydentów - ale jest to także dar losu i wielka okazja. Okazja, której nie powinniśmy się bać; którą powinniśmy wykorzystać. Jest to bowiem sposobność, aby wyjść z Afganistanu nie tylko z tarczą, ale i z honorem. Okazja o tyle cenna, że nie związania z kwestiami militarnymi, ale z budowaniem w Afganistanie zalążków społeczeństwa obywatelskiego. Ogłoszenie Ghazni Asian Capital of Islamic Civilization 2013 jest bowiem cywilną sposobnością do zdobycia kulturowej, bezkrwawej przewagi - a może nawet – do odniesienia cywilnego zwycięstwa nad Talibami. Jest to także okazją do promowania w świecie polskiego, bezkrwawego - niejako „solidarnościowego” - podejścia do rozwiązywania konfliktów.
Aby zagrożenie, stojące przed polskimi żołnierzami, przekuć na szansę należy w latach 2011-13 priorytetem polskiego Provincial Reconstruction Team (PRT Ghazni) uczynić projekty związane z ogłoszeniem przez ISESCO Ghazni Muzułmańską Stolicą Kultury w Azji. Celowym byłoby zorganizowanie - we współpracy z amerykańskim PRT i Regional Command East (RC-East) -koalicji donatorów z krajów islamskich i priorytetowe potraktowanie następujących projektów:
Konserwacja i renowacja sztandarowych zabytków miasta Ghazni i okolic, w tym szczególnie: mauzoleum Sułtana Mahmuda, zlokalizowanego w ogrodzie zwycięstwa (Bagh-i-Firuzi) w pobliżu Ghazni, gróbu Sana i minaretów, a także Muzeum Sztuki Islamskiej w Rauza, wiosce koło Ghazni (we współpracy z rządem Republiki Włoskiej).
Planowanym wydarzeniom „Ghazni Asian Capital of Islamic Civilization 2013” powinna towarzyszyć globalna promocja literatury sufickiej czołowych autorów związanych z Ghazni*:
Ferdousi (albo Firdausi, właściwie: Abol Ghasem Ferdousi) - perski poeta epicki, autor Szahname, narodowego eposu Persów i Tadżyków.
Hakim Abul-Majd Majdūd ibn Ādam Sanā'ī Ghaznavi był sufickim poetom i mistykiem urodzonym i mieszkającym w Ghazni, autorem Hadiqatu’l-Haqiqat, (“Ogród Prawdy”). Sanā'ī jest wciąż uznawany za jednego z największych afgańskich, sufickich mistyków i poetów wszystkich czasów. Jego grób w Ghazni, stał się sanktuarium dla wielu muzułmanów, którzy pielgrzymują do grobu poety.
Hudżwiri, Al- Ali Ibn Usman,urodzony w Ghazni, zm. między 1072 a 1077, mistyk muzułmański (sufi), pochodzenia perskiego; jego najważniejszym dziełem jest Kaszf al-mahdżub ['odsłonięcie tego, co ukryte'] (ok. 1050), najważniejszy podręcznik praktyki i teorii sufizmu w Persji, zachowujący swoją wartość po dzień dzisiejszy.
Biruni, Al-, Abu ar-Rayhan Muhammad Ibn Ahmad al-Biruni, ur. 4 X 973, Chorezm (Chiwa), zm. 13 XII 1048, Ghazni, uczony encyklopedysta muzułmański, piszący w języku arabskim; w poglądach filoz. charakteryzowała go orientacja przyrodnicza: Boga pojmował jako przyczynę wszystkich rzeczy, lecz wbrew religii islamu procesy zachodzące w przyrodzie tłumaczył działaniem sił materialnych; walczył o uniezależnienie nauki od religii, jego poglądy i odkrycia wywarły duży wpływ na rozwój średniowiecznej filozofii i przyrodoznawstwa na całym Bliskim Wschodzie.
Promocja islamskiej kultury Afganistanu na Zachodzie z okazji ogłoszenia przez ISESCO „Ghazni Asian Capital of Islamic Civilization 2013” może być szczególnie cenna dla pozyskania „serc i umysłów” Afgańczyków. Bitwę o serca Afgańczyków rozstrzygnie się, na „naszym terenie”: w aulach amerykańskich i europejskich uniwersytetów oraz na ekranach i łamach głównych opiniotwórczych amerykańskich i europejskich mediów. Nagłośnienie zaś w mediach afgańskich i pakistańskich, faktu promocji islamskiej kultury Afganistanu na Zachodzie, może przechylić szale bezkrwawego, kulturowego zwycięstwa nad Talibami, na rzecz Rządu Islamskiej Republiki Afganistanu i jego przedstawicieli w Ghazni.
Proponowana promocja „Ghazni Asian Capital of Islamic Civilization 2013” umocni także wewnętrzną i międzynarodową pozycję przedstawicielami administracji lokalnej w Ghazni: gubernatora, emerytowanego generała Mohammada Musa Khan Ahmadzai, Zastępcy Gubernatora Muhammada Kazim Allahyar, Szefa Policji Gen. Khyal Baz Sherzai oraz 11 wybieranych w prowincji Ghazni członków Wolesi Jirga (w tym trzech kobiet np. Humy Sultani) oraz nominowanych członków Meshrano Jirga, a także członków Rady Prowincji. W ten sposób przyczyni się do sukcesu operacji Transition - Inteqal w Ghazni.
Projekt „Ghazni Asian Capital of Islamic Civilization 2013”, w proponowanym wyżej kształcie, może być głównym społecznym instrumentem do osiągnięcia politycznych celów procesu Transition – Inteqal, i zagwarantuje - zgodnie z oczekiwaniami państw ISAF - ustabilizowanie sytuacji politycznej w prowincji Ghazni.Sukces „Ghazni Asian Capital of Islamic Civilization 2013” to sukces procesu Transition - Inteqal w Ghazni oraz gwarancja zakończenia z sukcesem misji PSZ w Afganistanie w 2014 roku. To także gwarancja bezpiecznego powrotu naszych chłopców do domu.
* Informacje o pisarzach sufickich związanych z Ghazni zaczerpnięte m.in. z Encyklopedii Religii PWN
Inne tematy w dziale Polityka