Politikal-fikszyn blog
Między dwoma rzekami, oddzielona z jednej strony górami jest biedny kraj, który eksploatują bogacze i cwaniacy, liczy się tylko zysk i służba najbogatszym, którzy mają realną władzę, a politycy to tępe marionetki, kupowane za grosze.
2 obserwujących
1 notka
19k odsłon
  1124   0

65 milionów zł dla zagranicznej "stoczni" z państwowego banku na wykończenie statku

HRS Sør-Norge
HRS Sør-Norge

Dedykowane programy pomocy wspomagają przemysł stoczniowy. Krajowe oddziały zagranicznych stoczni mogą liczyć na pomoc finansową od polskich podatników. Jak podaje strona internatowa państwowego banku BGK – pomoc otrzymały dwa polskie podmioty: K.G. Konstrukcje Sp. z o. o. i Partner Stocznia Sp. z o.o. Dane KRS wskazują, że pomoc dla jednego z nich była niewystarczająca (brak danych finansowych od 2016 roku; nie wiadomo co się dzieje z tą firmą). Z perspektywy polityki gospodarczej swoją wartość ma przedłużenie agonii jednego z polskich podmiotów, który mógł zapewnić przez jakiś czas zatrudnienie pracownikom (przynajmniej w części polskiego pochodzenia, ale też ze Wschodniej Europy). Jednak praca przy spawaniu kadłubów jest związana z posiadaniem kwalifikacji, nie jest to praca fizyczna jak na budowach. Takie miejsca wymagają kwalifikacji i doświadczenia od osób zajmujących się spawaniem. Jak podają źródła internetowe kadłub stanowi ok. 30 % wartości całego statku.

Jak podaje portalmorski.pl wartość kredytu wyniosła 16 mln EUR (ok. 65 mln zł), a kredytobiorcą był podmiot holenderski C.V. MS ABIS Esbjerg. Jak podają holenderskie strony internetowe kredytobiorca ogłosił upadłość w 11/2016 (informacja o kredycie była opublikowana w 3/2015). Statek zmienił nazwę i aktywnie realizuje zlecenia transportu luksusowych jachtów w Adriatyku i morzą Śródziemnego. Sukces w zakresie wspierania przemysłu stoczniowego jest jednym z licznych tego rodzaju sukcesów w ramach zapowiadanych programów przez decydentów. Niewątpliwą przyczyną takich sukcesów jest posiadanie znakomitych, profesjonalnych kadr. Jak podał portal rp.pl – był to kolejny krok nakierowany na wspieranie polskich eksporterów i pierwszą z kilku tego typu transakcji. Podał też, że: „pracuje nad utworzeniem w ramach TFI BGK Funduszu Ekspansji Zagranicznej, który będzie oferował wsparcie kapitałowe dla inwestycji planowanych poza Polską”.

Jak podają strony BGK i innych banków finansowanie udzielane jest na część projektu, w którym jest wymagany udział własny. Szacowana wartość statku to przynajmniej 76 mln zł. Kontenerowce o podobnej kubaturze są warte kilka razy mniej. Może to świadczyć o zastosowaniu na jednostce „wysokich” technologii. Jak podaje portalmorski.pl – statek powstał na zlecenie Central Industry Group (CIG), a kredytobiorca i kupujący to - C.V. MS ABIS Esbjerg - jednostatkowa, "celowa", spółka należąca do armatora ABIS Shipping z Holandii.

Portal shipfix.com podał, że statek Asbis Esbjerg (nazwa wykorzystywana do marca 2017 r.), który obecnie nazywa się Eemslift Hendrika (nr IMO 9671486) został zbudowany w czerwcu 2015 roku. Komunikat o udzieleniu kredytu i planowanym sfinansowaniu budowy statku podano ok. 3 miesięcy wcześniej (faktycznie finansowanie było na wyposarzenie i to prawdopodobnie nie wszytkie instalacje; kredyt był zastrzykiem dla zagranicznego bankruta). Portal scheepvaartwest.be udostępnił informację, że budowę zaczęto w październiku 2014 roku, a stocznia (faktycznie "stocznia" w formie spółki z półki, które zwykle są zwane spółkami wirtualnymi) to CIG Shipbuilding Poland sp. z.o.o. (Central Industrie Group), która została zarejestrowana w KRS w sierpniu 2014 roku jako Falconara Sp. z o.o. (zmiana nazwy w listopadzie 2014 r.). Holenderska (wg pochodzenia właścicieli) "stocznia" początkowo siedzibę miała w Warszawie na Pl. Piłsudskiego 1, a w okresie od listopada 2014 do listopada 2015 w Szczecinie, po czym przeniosła się do Gdyni. Ostatnia zmiana danych dot. stoczni w KRS miała miejsce w marcu 2019 roku. Ten "czebol" przemysłowy w KRS zadeklarował – poza budową statków – również działalność w zakresie: tynkowania, handlu niewyspecjalizowanego, działalność wydawniczą, działalność holdingów finansowych.

Spektakularne działania w zakresie reindustrializacji mogą też być transferowane do górnictwa. Można ten wypróbowany schemat rownież zastosować wobec dowolnej upadającej spółki, nawet polskiej. Można go zastosowanć do budowy prmów lub czegokolwiek. Jesto to jeden z modeli na transferowanie środków publicznych.

ŻródłA: https://www.gospodarkamorska.pl/holenderski-eemslift-hendrika-zagrozony-zatonieciem-u-wybrzezy-norwegii-58380

Lubię to! Skomentuj11 Napisz notkę Zgłoś nadużycie

Więcej na ten temat

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka