Niewytłumaczalny.
Samolot ważył w momencie zderzenia z podłożem prawie 80 ton
i leciał z prędkością 280km/godz.
W przypadku tego typu katastrof lotniczych abecadło badania wrakowiska to
zidentyfikowanie miejsca uderzenia kadłuba o glebę. Jest to łatwe do zidentyfikowania ,
gdyż ogromna energia kinetyczna samolotu zamienia się w dużym stopniu w pracę
-w pojęciu fizycznym- wyrycia bruzdy w ziemi.
Zupełnie niefizyczne obliczanki prof. Artymowicza:
W realiach Smoleńska większość energii ruchu pionowego pochłonęło wginanie i pękanie kadłuba, zatem szacowałbym, że 10 czy 20 cm wgniecenia gruntu jest największym możliwym efektem
to tylko dowód braku jego umiejętności poruszania się w tych zagadnieniach.
Artymowicz po prostu bajdurzy dobierając takie założenia i obliczanki aby wyszło mu to co chce,
np. Powierzchnia kontaktu kadłuba może być A > 100 m^2, ale weźmy ostrożnie A~80 m^2, np. aby nie zakładać, że cały kadłub uderza jednocześnie. Masa związana z kadłubem to jakieś M=60 ton.
Bzdura - samolot uderza pod kątem i powierzchnia styku brana do obliczeń winna być bliska kilku metrom kwadratowym.
Artymowicz: Dzięki dużej Vx nastąpiła totalna rozwałka, ale to chwilowo zaniedbujemy, a tylko policzymy efekt hamowania ruchu pionowego, tak jakby samolot uderzał w śliską powierzchnię gruntu reagującego tyko na uderzenie z góry.
Dwie bzdury w jednym:
1. To nie dzięki dużej Vx nastąpiła rozwałka- tylko wskutek działania sił oporu rytej gleby ( zasada akcji- reakcji)
a dodatek"totalna" jest zupełnie nie na miejscu; przy zderzeniu pod małym kątem i przy takiej prędkości nigdy samoloty pasażerskie nie uległy " totalnej rozwałce."
2. Nie można tego zdarzenia rozpatrywać tylko w kontekście uderzenia z góry- jak to robi Artymowicz; czymś zupełnie innym jest nacisk,uderzenie pionowe a czymś zupełnie innym rycie gleby pod małym kątem.
___________________________________________________________________________
Wystarczy choćby zajrzeć do innych raportów MAK.
Katastrofa AN-28 na Kamczatce
-samolot przy podejściu do lądowania zderza się ze wzgórzem - teren nachylony pod kątem 30stopni.
Ciężar własny samolotu zaledwie 3900 kg .
MAK jednak bez trudu identyfikuje bruzdę powstałą wskutek uderzenia samolotu o glebę:
На удалении 27 метров от точки 1 по курсу движения ВС имеется
след касания носовой части фюзеляжа о грунт - борозда глубиной
до 22см длиной 3,5 м.
Zidentyfikowano bruzdę o głębokości max 22cm i długości 3,5m
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/%D0%9E%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%8B%D0%B9_%D0%BE%D1%82%D1%87%D0%B5%D1%82_%D0%90%D0%BD-28_RA-28715.pdf
Widok miejsca katastrofy:
-
Przykład krateru w miękkim , podmokłym terenie:
Grumman G1159, masa pustego samolotu 16 ton ,
upadek pod kątem 45 stopni ,
z prędkością (?) zapewne kilkaset km/h
efekt:
krater o wymiarach
3m głęboki x 22,6 m x 17m.
http://libraryonline.erau.edu/online-full-text/ntsb/aircraft-accident-reports/AAR75-08.pdf
W raporcie z katastrofy wskazano miejsce pierwszego, najsilniejszego uderzenia kadłuba o ziemię
tzw. IMPACT CRATER
__________________________________________________________________________________________________________
Inny przykład krateru ( kraterów).
Katastrofa Boeinga 707 na lotnisku Shariah ;samolot upadł tuż po starciew odległosci 1,6km od lotniska
w przechyleniu 90 stopni.
here were two main ground impact marks each measuring about 10 m long, 3 m wide, and 1.5 m deep.
Zidentyfikowano dwa kratery o podobnych wymiarach: głębokość ok.1,5m x 3m x 10m.
https://www.gcaa.gov.ae/en/ePublication/admin/iradmin/Lists/Incidents%20Investigation%20Reports/Attachments/12/2009-Final%20Report%20B707%20-%20ST-AKW%20%20-%20Report%2010%202009.pdf
__________________________________________________________________________________________________________
Gdy samolot spada na gęsty las pod małym kątem IMPACT CRATER może być niewielki, gdyż większość energii
samolot wytraci uderzając w grube drzewa i ulegając stopniowo dezintegracji.
Tak było w przypadku katastrofy IŁ-62 w Lesie Kabackim.