olgerd olgerd
448
BLOG

Czasem lepiej się nie dosiadać

olgerd olgerd Społeczeństwo Obserwuj notkę 1

Miejsce akcji: park miejski.

Osoby (i nie tylko) dramatu: ja, starszy mężczyzna z staromodnym płaszczu w jodełkę, gołębie, wróble i mazurki.

Czas akcji: byle kiedy, choćby dziś.

Zobaczyłem z daleka tę ujmująca scenę, w której starszy mężczyzna karmił ptaki. Te nieomal jadły mu z ręki. Miałem pół godziny do umówionego spotkania, coś z tymi bezpańskimi minutami trzeba było zrobić, jakoś je zmarnować. Dosiadłem się więc do mężczyzny karmiącego ptaki, z planem, by przez te niepotrzebne, czy wręcz zbędne minuty, popatrzeć na czyniącego dobo człowieka. Takie sceny zawsze podnoszą mnie na duchu. Poza tym ptaki mają w sobie dużo energii, gdy się na nie patrzy można część tej energii pozyskać i wykorzystać przy sposobności – na przykład podczas rozmowy z przyszłym pracodawcą. „Przyda mi się trochę energii – myślałem - przed spotkaniem, które czeka mnie o czternastej”. I wtedy się zorientowałem.

- Boże, czym pan je karmi?! – bardziej wyraziłem oburzenie, niż zapytałem.

Ale on uznał za konieczne mi odpowiedzieć.

- Plasteliną.

- Pan oszalał?! – zagrzmiałem. – Ptaków nie karmi się plasteliną?

- Nie? – zdumiał się. – A czym się je karmi?

- No, ziarnem, chlebem…

Pokręcił głową.

- Od lat karmię ptaki plasteliną i nie zauważyłem, by były niezadowolone, powiem więcej: zawsze wyglądają na zachwycone. Proszę zobaczyć jak się do mnie garną…

Ptaki faktycznie garnęły się do niego jak świnie do żłobu albo politycy do władzy.

- Ale pan je oszukuje? – zaprotestowałem.

Argument, przyznaje, okazał się łatwy do zbicia.

- Gdzie oszukuję?! – obruszył się. – Nawet do nich mówię wierszem: chodźcie kochane ptaszyny, dam wam plasteliny.

Pokręciłem głową z niedowierzaniem.

- Pan faktycznie myśli, że one lubią plastelinę… - stwierdziłem.

- Mam na to koronny dowód – on na to. – Ile bym jej nie wziął, wszystko zeżrą.

- Ale one się tym mogą zatruć? – zwróciłem uwagę.

- Nigdy nie widziałem, żeby któryś z ptaków się zatruł moją plasteliną… - tłumaczył.

- Może odlatują i pan tego nie widzi…? – drążyłem.

Uśmiechnął się z pobłażaniem.

- Sugeruje pan, że ptaki są miłe i nie chcąc mi sprawiać przykrości po zjedzeniu mojej plasteliny odlatują, by umrzeć gdzieś w samotności…? – ironizował.

Wszystko zrozumiałem: nie uda mi się go przekonać, że źle robi.

- A pan próbował kiedyś zjeść plastelinę? – spytałem.

- A co to, ja ptak jestem? – zaśmiał się.

Przyszedł czas na ostateczny atak:

- Plastelina  nie jest naturalnym produktem…

Wszedł  mi w zdanie:

- Jak nie jest? Jest jak najbardziej naturalna! Plastelina to wazelina zmieszana z węglanem wapnia czyli kredą i kwasami tłuszczowymi. Nie dość, że to same naturalne składniki, to przy tym zupełnie nietoksyczne! Parówki z Biedronki przy mojej plastelinie to sama chemia!

- Niech panu będzie, ale nie ma wartości odżywczych?

- Może i  nie ma, ale na pewno jest smaczna… - powiedział i rzucił ptakom kolejną garść plastelinowych kulek, jakie zdążył utoczył podczas rozmowy ze mną. Gołębie gruchały radośnie zajadając się większymi kawałkami plasteliny, a wróble i mazurki  wyrywały sobie mniejsze kuleczki.

- To jest oszukaństwo! – zapiszczałem.

Spoważniał.

- Nie oszukałem ani tych ptaków, ani pana. Od razu przyznałem, że to jest plastelina. Gdzie tu jest oszukaństwo?

Zamilkłem. Skorzystał z okazji i on zaatakował.

- A pan to taki niby dobry jest, wielbiciel ptaków…?! - zaczął. -  I przyszedł do parku, żeby mnie strofować, ale samemu to nawet ziarenka słonecznika nie ma, ani chleba, czy choćby plasteliny… Ciężko było coś przynieść?!

Za[padałem się w sobie.

„Co mnie podkusiło, żeby się dosiadać?”- ganiłem się w myślach

- …ale czepiać się innych, to pan potrafi!

Głupio mi się zrobiło.

Popatrzyłem na niego błagalnie.

- Da pan kawałek tej plasteliny? – poprosiłem.

- Proszę – podał mi spory kawałek. – Niech pan ogrzeje w ręce, trochę pomiętoli, to zmięknie, wtedy  lepiej się robi kulki…

- Skąd pan ją ma? – spytałem miętoląc.

- Wnukowi zabrałem… On i tak nie używa, cały czas przy komputerze… A ptaki głodne, lepiej im dać zjeść, niż wyrzucić.

Sypnąłem plastelinowych kulek ptakom a te, w dowód wdzięczności narobiły mi na rękaw.

olgerd
O mnie olgerd

Byłem cieciem na budowie, statystą filmowym, ratownikiem wodnym, ogrodnikiem, dziennikarzem itp. Obecnie "robię w sztuce". Nie oczekuję, że zmienię świat; problem w tym, że on sam, zupełnie bez mojego wpływu, zmienia się na gorsze. Mrożek pisał: "Kiedy myślałem, że jestem na dnie, usłyszałem pukanie od spodu". To ja pukałem! Poprzedni blog: http://blogi.przeglad.olkuski.pl/nakrzywyryj/

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo