Grzegorz Wszołek - gw1990 Grzegorz Wszołek - gw1990
123
BLOG

Tusk mija się z prawdą?

Grzegorz Wszołek - gw1990 Grzegorz Wszołek - gw1990 Polityka Obserwuj notkę 48

Donald Tusk: (...) dlatego istotą było stwierdzenie, czy postawienie zarzutów i ich charakter: a) każą mi zwolnić Mariusza Kamińskiego, b) są podstawą do zwolnienia Mariusza Kamińskiego, i otrzymałem odpowiedź. Jak się pani domyśla, gdybym zamawiał sobie ekspertyzę prawną, być może ona byłaby łatwiejsza dla mnie. Dostałem odpowiedź jednoznaczną z jednego i z drugiego źródła, że nie każą mi zwolnić, ale stanowią podstawę do zwolnienia, i w jednym, i w drugim przypadku, jeśli dobrze pamiętam.

Premier przed komisją śledczą zeznał, że opinie z Rządowego Centrum Legislacji nie nakazywały mu zwolnić Mariusza Kamińskiego z funkcji szefa CBA, co oczywiste, a stwierdzały o podstawie do podjęcia tego kroku. Problem w tym, że Donald Tusk mija się z prawdą, co możemy zweryfikować dzięki pracy nieocenionej Kataryny, która zdobyła opinie RCL.

 Kataryna: Premier ma już wstępną analizę prawną. Dwustronicowe pismo, zatytułowane "Notatka dla Prezesa Rady Ministrów Pana Donalda Tuska ws. przesłanek odwołania Szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego", jest podpisana przez Macieja Berka, szefa Rządowego Centrum Legislacji.

Notatka Macieja Berka z 17 września: Bezsporne jest, że osoba powołana na stanowisko Szefa CBA nie jest funkcjonariuszem CBA w rozumieniu art. 62 ustawy. Oznacza to, że do Szefa CBA nie mają zastosowania  regulacje określające zasady i tryb zawieszania funkcjonariusza w czynnościach służbowych w przypadku wszczęcia przeciwko niemu postępowania karnego. (...)  Art. 7 ust 1 punkt 3 ustawy statuuje wykazywanie nieskazitelnej postawy moralnej jako jeden z warunków, jakie musi spełniać Szef CBA. Na mocy art. 8 punkt 2 ustawy odwołanie Szefa CBA z zajmowanego stanowiska następuje w przypadku "niespełnienia któregokolwiek z warunków określonych w art. 7". (...) Określenie zamkniętego katalogu przypadków, w których następuje odwołanie Szefa CBA z zajmowanego stanowiska, przy jednoczesnym sformułowaniu w art. 6 ust. 1 ustawy zasady jego kadencyjności, służyć ma zapewnieniu podstaw prawnych uniezależnienia działania tego organu od bieżącej sytuacji politycznej. Uwzględniając przedstawiony wyżej stan prawny, należy stwierdzić, iż wszczęcie przeciwko Szefowi CBA postępowania karnego, postępowania w sprawie o wykroczenie (wykroczenie skarbowe) lub postępowania dyscyplinarnego nie skutkuje w każdym przypadku obowiązkiem jego odwołania z zajmowanego stanowiska przez Prezesa Rady Ministrów.

I druga ekspertyza, na której opierał się premier:
   
Notatka Macieja Berka z 9 października: Należy stwierdzić, iż wszczęcie przeciwko Szefowi CBA postępowania karnego może skutkować jego odwołaniem z zajmowanego stanowiska przez Prezesa Rady Ministrów w takim stanie faktycznym, którego analiza wskazywać będzie przede wszystkim na:
1)prawdopodobieństwo popełnienia czynu zabronionego, adekwatne do aktualnego etapu wszczętego postępowania karnego;
2) "wagę" czynu zabronionego, stanowiącego podstawę wszczęcia postępowania karnego;
3)wysoki stopień uszczerbku w dobrach chronionych prawem albo rozmiar zagrożenia tych dóbr wywołany czynem, stanowiącym podstawę wszczęcia postępowania.
 
W żadnym z tych dokumentów nie ma mowy o konieczności odwołania Mariusza Kamińskiego ani nawet o podstawach w sytuacji, w jakiej on się znalazł. Tymczasem Donald Tusk zeznał pod przysięga na komisji śledczej, że "stanowią podstawę do zwolnienia". Pewnie kilku komentatorów się znajdzie, którzy będą mnie krytykować za zbyt daleko idące wnioski - ale czy premier nie skłamał? 
 
 

 

 

Publicysta i redaktor Salonu24, "Gazety Polskiej", "Gazety Polskiej Codziennie", kiedyś "Dziennika Polskiego" (2009-2011, 2021-2023).  Wszystkie zamieszczone teksty na tym blogu należą do mnie i mogą być kopiowane do użytku publicznego tylko za moją zgodą. Grzegorz Wszołek Utwórz swoją wizytówkę

Nowości od blogera

Komentarze

Pokaż komentarze (48)

Inne tematy w dziale Polityka