Zygmunt Białas Zygmunt Białas
198
BLOG

Parę słów o Katyniu - 30.09.2018.

Zygmunt Białas Zygmunt Białas Polityka Obserwuj notkę 2

O zamordowaniu polskich oficerów w Katyniu wiedziałem już, gdy byłem dzieckiem.

W czasie niemieckiej okupacji był mój ojciec przymusowym robotnikiem w Turyngii, do której w 1945 roku weszło amerykańskie wojsko. Zanim Turyngię przydzielono Rosji Radzieckiej, musieli Amerykanie intensywnie i skutecznie uświadamiać przebywających tam Polaków. Ojciec wiedział i opowiadał dużo o wojnie, a najwięcej o zbrodni katyńskiej. Nie miał wątpliwości (i ja też), że masowych zbrodni dokonali Rosjanie, tj. sowieci. Dodam tu, że w środowisku robotniczym, w którym się wychowałem, nie zajmowano się tą sprawą.

Gdy byłem w liceum, referował te wydarzenia nauczyciel historii zgodnie z ówczesną linią polityczną; myślałem: "gadaj se zdrów". Nie pamiętam szczegółów. Mówił zapewne w tym duchu:

"13 kwietnia 1943 roku, bezpośrednio po druzgocącej klęsce pod Stalingradem i na południowym odcinku frontu wschodniego, ogłosiło radio niemieckie, iż odkryte zostały masowe groby polskich oficerów w Katyniu pod Smoleńskiem. Co najmniej dziwne było, że dopiero po przegranej pod Stalingradem odkryto te groby. (...) powołana przez rząd Rzeszy komisja lekarska ze Szwajcarii wydobyła 4 363 zwłoki, z których 2 730 zidentyfikowano jako polskich oficerów. Goebelsowska propaganda ogłosiła całemu światu, iż sowieckie NKWD dokonało masowych morderstw na dziesiątkach tysięcy polskich oficerów i urzędników [skąd Goebels wiedział o dziesiątkach tysięcy, gdy wydobyto ponad 4 tysiące zwłok? - przypis ZB]. Rząd radziecki odrzucił te oskarżenia i obwinił Niemców o sprawstwo. Ówcześni zachodni sojusznicy uznali rację rządu ZSRR" ["Geschichte des Großen Vaterländischen Krieges der Sowjetunion", Berlin 1962].

Gdy w końcu lat 80-tych Gorbaczow przyjechał do Polski i ogłosił, iż to NKWD zamordowało polskich oficerów, zdziwiło mnie, że informacje były owszem nagłaśniane, ale dość skąpe. Właściwie niewiele dowiedziałem się ponad to, co słyszałem w dzieciństwie.

                                      * * * * * * *

Zaprzyjaźniony bloger podesłał mi link: https://sascha313.wordpress.com/2014/06/29/lugen-uber-katyn-entlarvt/ - Przeczytałem pisany w języku niemieckim artykuł blogera Saszy, także obszerne komentarze oraz dwa linkowane tam teksty. Jakie argumenty przedstawia autor, by udowodnić, iz zbrodni w Katyniu dokonali Niemcy?

1. Szereg ekspertów, biorących udział w wydobyciu zwłok, twierdziło, że stopień rozkładu zwłok wskazuje na to, z leżały one w ziemi nie dłużej niż półtora roku. Czas morderstw przypadałby więc na jesień 1941 roku, gdy ziemie smoleńskie były okupowane przez Niemców.

2. Naboje i łuski, wyciągnięte z grobów, były opatrzone napisem "Geco", pochodziły więc z niemieckiej firmy.

3. Przy około 1/5 zwłok związane były ręce nie konopnym, używanym przez NKWD, lecz papierowym sznurem, produkowanym w Rzeszy (mój przypis: tłumaczenie tych faktów importem z Niemiec nie wydaje się być poważne).

Tu jeszcze jedna moja uwaga: Europejski Trybunał Praw Człowieka rozpatrywał skargę 11 rodzin ofiar, które domagały się od Rosji w sumie 2 miliardy dolarów zadośćuczynienia. Otrzymały po kilka tysięcy euro zwrotu kosztów. Sędziowie nie uznali winy Rosji, którą oskarżano o opieszałe prowadzenie śledztwa. Ponadto - tu wracam do tekstu Saszy - Polska miała domagać się 100 miliardów dolarów odszkodowania od Rosji (nie znalazłem potwierdzenia w polskich tekstach, tylko zaskoczenie referujących takim obrotem sprawy).

I teraz krótko o koronnym dokumencie: notatce służbowej Berii, zawierającej propozycję zamordowania 25 tysięcy Polaków. Otóż żył w Rosji Wiktor Iljuchin, prawnik i deputowany do Dumy, który dowodził, iż dokument ten - jak wiele innych - został sfabrykowany w czasach rządów Jelcyna. Mimo wysokiej pozycji społecznej i politycznej nie udało się Iljuchinowi narzucić swych racji. W 2010 roku w wypadku samochodowym zginęła jego córka, a nieco później, 19 czerwca 2010 roku, deputowany Wiktor Iljuchin zmarł nieoczekiwanie z powodu niewydolności serca.

Zygmunt Białas

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka