fot. Kraków.pl
fot. Kraków.pl

Metro w Krakowie: 29 stacji i cel na 10 lat. Miasto odsłoniło karty

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 1
Kraków odsłonił szczegóły metra: rekomendowany przebieg dwóch linii – M1 i M2 – to blisko 29 km i 29 stacji, w zasięgu których znajdzie się niemal 40% mieszkańców. Magistrat zapowiada, że pierwsza linia może ruszyć za 10 lat. Oto trasa, kluczowe węzły, skrócone czasy przejazdów oraz harmonogram realizacji.

Cel i prezentacja: „Za 10 lat krakowianie pojadą metrem”

– Mamy jasny cel – chcemy, by za 10 lat krakowianie pojechali metrem – zapowiada prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Podczas konferencji w ICE Kraków pokazano wyniki „Studium kierunków rozwoju metra w Krakowie”. System ma powstać głównie w tunelach, co pozwoli bezpiecznie przeprowadzić linie pod osiedlami i centrum. Łącznie zaplanowano 29 stacji na trasie liczącej prawie 29 km – w zasięgu 10-minutowego dojścia znajdzie się około 40% mieszkańców.

Przebieg tras: Nowa Huta – centrum – Aleje – południe

Początek metra przewidziano w Nowej Hucie (rejon Kombinatu, ze stacją techniczno-postojową). Dalej trasa biegnie przez Aleję Róż, rondo Kocmyrzowskie i Czyżyny. Węzeł przesiadkowy dla zachodniej części Nowej Huty to „Wiślicka”; dalej pociągi pojadą w stronę Prądnika Czerwonego (przystanki „Bora-Komorowskiego”, „Rondo Młyńskie”, „Olsza”), następnie „Rondo Mogilskie” i „Dworzec Główny” – planowany centralny węzeł integrujący metro z koleją i komunikacją miejską. Na Starym Mieście przewidziano stacje: „Stary Kleparz” i „Teatr Bagatela”, po czym linia wejdzie w korytarz Alei Trzech Wieszczów do stacji pod Muzeum Narodowym.

Po przekroczeniu Wisły ważnym punktem przesiadkowym będzie Rondo Grunwaldzkie oraz stacja „Ludwinów”. Wspólny odcinek M1 i M2 kończy się na „Brożka”, skąd linie rozdzielą się: M1 na południowy zachód (przez „Ruczaj”, „Kampus UJ”, „Bobrzyńskiego”, „Lubostroń”, „Kobierzyn”, „Kliny” do „Opatkowic”, z węzłem kolejowym), a M2 przez Łagiewniki, rejon CH Zakopianka i przystanek kolejowy „Sanktuarium” do Podgórza Duchackiego („Halszki”, „Witosa”, krańcowy „Kurdwanów”).


Szybsze przejazdy i integracja z siecią

Prognozy mówią o znacznej oszczędność czasu. Z Nowej Huty do Muzeum Narodowego pojedziemy w 26 minut (zamiast obecnych 40), z Klin na Dworzec Główny w 24 minuty, a z południowego Kurdwanowa pod Bagatelę w 18 minut, zamiast obecnych 40 minut. Dzięki integracji z tramwajami i koleją aglomeracyjną aż 63% krakowian ma mieć bezpośredni dostęp do szybkiego transportu szynowego. Linia metra skrzyżuje się z siecią tramwajową 11 razy oraz 5 razy z istniejącymi i planowanymi liniami kolejowymi. Tak ma utworzyć się metro, jako nowy kręgosłup komunikacyjny miasta.


Impuls rozwojowy i bezpieczeństwo: „linearny schron”

Prezydent Miszalski podkreśla, że metro ma zmieniać miasto także urbanistycznie: wokół stacji planowane są nowe przestrzenie publiczne, parki, place oraz P+R. Impuls do transformacji ma objąć m.in. Kombinat w Nowej Hucie i tereny dawnej fabryki Solvay przy Zakopiance. – Metro w Krakowie będzie inwestycją bez kompromisów – mówi I Zastępca Prezydenta Stanisław Mazur. Zapowiadane są autonomiczne składy, wysoka częstotliwość i energooszczędność, a stacje i tunele mają pełnić w razie kryzysu funkcję „linearnego schronu” dla tysięcy mieszkańców.

Harmonogram i finansowanie: dokumentacja do 2026,

przetarg do 2030

Jeszcze w tym roku ruszą konsultacje rynkowe i przygotowania do wyboru doradców inwestycyjnych. W 2026 r. miasto chce podpisać umowę na dokumentację (studium wykonalności i decyzję środowiskową; jeśli analizy pozwolą – także projekt budowlany). Do 2030 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na budowę, która ma potrwać ok. 5 lat. Równolegle zostanie pozyskana decyzja lub odcinkowe decyzje środowiskowe jednocześnie dla całości inwestycji – z wykorzystaniem dotychczasowych prac tam, gdzie to możliwe. Krakowskie metro zostało wpisane do Strategii Rozwoju Polski do 2035 r.; kluczowe mają być środki centralne, z możliwością wsparcia z UE i kredytów międzynarodowych.

Zobacz galerię zdjęć:

fot. Kraków.pl
fot. Kraków.pl fot. Kraków.pl fot. Kraków.pl fot. Kraków.pl fot. Kraków.pl

Red.

fot. Kraków.pl

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj1 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (1)