Dwa pociągi w barwach UE wyjechały na Dolny Śląsk, a Koleje Dolnośląskie uzyskały 618 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na zakup 20 elektrycznych Elfów. Samorząd podsumował też łączny strumień środków: na kolej w regionie trafiło już blisko 2,5 mld zł z UE.
618 mln zł z UE na nowe pociągi. 20 Elfów dla KD
Koleje Dolnośląskie złożyły w CUPT trzy wnioski (na 10, 6 i 4 pojazdy) i wszystkie zostały pozytywnie ocenione. Łącznie przewoźnik uzyskał ok. 78% dofinansowania do zakupu taboru. 617,6 mln zł zostanie przeznaczone na 20 pięcioczłonowych Elfów produkowanych w bydgoskiej PESIE (wykorzystano opcję rozszerzenia zamówienia – zamiast 10, będzie 20 sztuk).
– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło inicjatywy kolejowe w naszym województwie… Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski – mówi Paweł Gancarz, marszałek województwa.
Flota: największa w kraju pula pięcioczłonowych Elfów
Po dostawie nowych jednostek KD będą dysponować 45 pięcioczłonowymi Elfami – to największa taka flota w Polsce. Cały park taborowy spółki urośnie do 118 pojazdów (w tym zamówione 10 „ekodiesli” również z PESY).
– Dofinansowanie pozwala poprawić flotę, zwiększyć liczbę połączeń i otwierać nowe kierunki – podkreśla Damian Stawikowski, prezes KD.
„Niebieskie” składy na torach i efekt środków unijnych
11 września 2025 r. na tory regionu wyjechały dwa pociągi w barwach UE. Z obecnych 88 pojazdów KD aż 84 kupiono lub zmodernizowano z funduszy europejskich; średni poziom dofinansowania projektów taborowych przekracza 70%. Unijne środki wspierają również infrastrukturę wojewódzką (m.in. linie do Karpacza, Chocianowa, Bielawy).
– KD mają dziś 88 pociągów, z czego zakup 84 dofinansowała UE… – wylicza Michał Rado, wicemarszałek odpowiedzialny za kolej.
Szybciej między Wrocławiem a Legnicą
„Niebieskie” Elfy będą kursować m.in. na trasie Wrocław–Legnica, gdzie rozwiną 160 km/h. Czas przejazdu centrum–centrum ma wynieść nawet 37 minut, a oferta to ponad 35 par pociągów dziennie.
– Mieszkańcy korzystają z tej relacji jak z „metra” – mówi Jarosław Rabczenko z zarządu województwa.
Od Trzebnicy zaczęła się kolej wojewódzka
Pierwszą linią w zarządzie województwa była Wrocław–Trzebnica. Po 15 latach od przywrócenia połączeń relacja obsługuje blisko milion pasażerów rocznie i jest przykładem modernizacji współfinansowanej z UE.
– Na linii do Trzebnicy jeżdżą dziś hybrydy KD; środki unijne finansowały zarówno tabor, jak i infrastrukturę – przypomina Marek Łapiński, radny Sejmiku.
Bilans środków: KD i infrastruktura wojewódzka
Od powstania spółki KD otrzymały łącznie ok. 1,6 mld zł dotacji unijnych. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei pozyskała od wejścia Polski do UE ~723 mln zł na projekty kolejowe i drogowe w gestii samorządu.
– To kolejne dobre informacje z CUPT. Skorzystają pasażerowie w całym regionie – dodaje Stawikowski.
Kontekst programu: największa pula dla Dolnego Śląska
W najnowszym rozdaniu (KPO/CUPT) środki trafiły do woj. śląskiego i Kolei Śląskich, ale z 870 mln zł aż 618 mln zł przypadło Dolnemu Śląskowi. Inni przewoźnicy nie zakwalifikowali się do tego rozstrzygnięcia.
Red.
fot. Koleje Dolnośląskie