fot. Koleje Dolnośląskie
fot. Koleje Dolnośląskie

Niebieska fala na torach. Dolny Śląsk przyspiesza

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Dwa pociągi w barwach UE wyjechały na Dolny Śląsk, a Koleje Dolnośląskie uzyskały 618 mln zł dofinansowania z funduszy unijnych na zakup 20 elektrycznych Elfów. Samorząd podsumował też łączny strumień środków: na kolej w regionie trafiło już blisko 2,5 mld zł z UE.

618 mln zł z UE na nowe pociągi. 20 Elfów dla KD

Koleje Dolnośląskie złożyły w CUPT trzy wnioski (na 10, 6 i 4 pojazdy) i wszystkie zostały pozytywnie ocenione. Łącznie przewoźnik uzyskał ok. 78% dofinansowania do zakupu taboru. 617,6 mln zł zostanie przeznaczone na 20 pięcioczłonowych Elfów produkowanych w bydgoskiej PESIE (wykorzystano opcję rozszerzenia zamówienia – zamiast 10, będzie 20 sztuk).

– Blisko dwa i pół miliarda złotych zasiliło inicjatywy kolejowe w naszym województwie… Dolny Śląsk jest infrastrukturalnym sercem Polski – mówi Paweł Gancarz, marszałek województwa.


Flota: największa w kraju pula pięcioczłonowych Elfów

Po dostawie nowych jednostek KD będą dysponować 45 pięcioczłonowymi Elfami – to największa taka flota w Polsce. Cały park taborowy spółki urośnie do 118 pojazdów (w tym zamówione 10 „ekodiesli” również z PESY).

– Dofinansowanie pozwala poprawić flotę, zwiększyć liczbę połączeń i otwierać nowe kierunki – podkreśla Damian Stawikowski, prezes KD.


„Niebieskie” składy na torach i efekt środków unijnych

11 września 2025 r. na tory regionu wyjechały dwa pociągi w barwach UE. Z obecnych 88 pojazdów KD aż 84 kupiono lub zmodernizowano z funduszy europejskich; średni poziom dofinansowania projektów taborowych przekracza 70%. Unijne środki wspierają również infrastrukturę wojewódzką (m.in. linie do Karpacza, Chocianowa, Bielawy).

– KD mają dziś 88 pociągów, z czego zakup 84 dofinansowała UE… – wylicza Michał Rado, wicemarszałek odpowiedzialny za kolej.

Szybciej między Wrocławiem a Legnicą

„Niebieskie” Elfy będą kursować m.in. na trasie Wrocław–Legnica, gdzie rozwiną 160 km/h. Czas przejazdu centrum–centrum ma wynieść nawet 37 minut, a oferta to ponad 35 par pociągów dziennie.

– Mieszkańcy korzystają z tej relacji jak z „metra” – mówi Jarosław Rabczenko z zarządu województwa.

Od Trzebnicy zaczęła się kolej wojewódzka

Pierwszą linią w zarządzie województwa była Wrocław–Trzebnica. Po 15 latach od przywrócenia połączeń relacja obsługuje blisko milion pasażerów rocznie i jest przykładem modernizacji współfinansowanej z UE.

– Na linii do Trzebnicy jeżdżą dziś hybrydy KD; środki unijne finansowały zarówno tabor, jak i infrastrukturę – przypomina Marek Łapiński, radny Sejmiku.


Bilans środków: KD i infrastruktura wojewódzka

Od powstania spółki KD otrzymały łącznie ok. 1,6 mld zł dotacji unijnych. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei pozyskała od wejścia Polski do UE ~723 mln zł na projekty kolejowe i drogowe w gestii samorządu.

– To kolejne dobre informacje z CUPT. Skorzystają pasażerowie w całym regionie – dodaje Stawikowski.

Kontekst programu: największa pula dla Dolnego Śląska

W najnowszym rozdaniu (KPO/CUPT) środki trafiły do woj. śląskiego i Kolei Śląskich, ale z 870 mln zł aż 618 mln zł przypadło Dolnemu Śląskowi. Inni przewoźnicy nie zakwalifikowali się do tego rozstrzygnięcia.

Red.

fot. Koleje Dolnośląskie 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze