na zdjęciu: osoba zajmująca sie rachunkowością. fot. Karola G, Pexels
na zdjęciu: osoba zajmująca sie rachunkowością. fot. Karola G, Pexels

Masz u nich abonament? Operator dodaje nowe opłaty nawet za sam fakt bycia klientem

Redakcja Redakcja Telekomunikacja Obserwuj temat Obserwuj notkę 2
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarzuca Polkomtelowi – operatorowi usług pre-paid – naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Chodzi m.in. o pobieranie opłat za utrzymanie numeru, podwyższanie cen bez odpowiedniej podstawy oraz brak wystarczających informacji o warunkach świadczenia usług jeszcze przed zakupem startera. Jeśli postępowanie potwierdzi wątpliwości UOKiK, spółce grozi kara wynosząca nawet 10 proc. rocznego obrotu.

UOKiK bierze się za operatora komórkowego Polkomtel

System przedpłacony ma co do zasady opierać się na prostych zasadach: konsument zasila konto i korzysta z usług w dowolnym tempie i zakresie. – W przypadku ofert Polkomtela klienci mogą być jednak obciążani dodatkowymi opłatami, które wpływają na możliwość korzystania z usług, a niektóre ceny miały być podnoszone jednostronnie w trakcie trwania umów – wskazuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.


W Polkomtel jest nawet opłata za „utrzymanie numeru”

W ofertach na kartę Polkomtel wprowadził najpierw opłatę za brak aktywności konta (3 zł), a następnie zastąpił ją opłatą za utrzymanie numeru w sieci (5 zł). Aby jej uniknąć, użytkownik musi w danym okresie wykonać określone działania, np. wysłać SMS-y, wykonać połączenia czy zużyć transfer danych na kwotę co najmniej 5 zł.

W praktyce oznacza to, że nawet jeśli klient posiada środki na koncie lub wykupione wcześniej pakiety, ale z nich nie korzysta, to po 30 dniach operator pobiera 5 zł. W skali roku dodatkowa opłata może zatem sięgnąć ok. 55 zł. UOKiK zwraca uwagę, że obowiązek utrzymania numeru w gotowości do świadczenia usług spoczywa na operatorze z mocy samej umowy – a więc przerzucanie kosztów tego obowiązku na konsumenta budzi zastrzeżenia.

Dodatkowo, według ustaleń Urzędu, część klientów zawierających umowy przed lutym 2023 r. nie otrzymała formalnej informacji o wprowadzeniu tej opłaty. Z kolei dla osób korzystających z taryfy „Plus Elastyczna na Kartę” między lutym 2023 r. a listopadem 2024 r. sama opłata nie była wyraźnie określona w dokumentach, co utrudniało świadome podjęcie decyzji o wyborze oferty.


UOKiK: Polkomtel nie miał podstawy prawnej, żeby nagle podnosić ceny

UOKiK zakwestionował również decyzje Polkomtela dotyczące podwyżek cen połączeń i SMS-ów w działających już umowach przedpłaconych. Według Urzędu operator nie miał podstawy prawnej, by jednostronnie zmieniać zasady korzystania ze środków już znajdujących się na koncie użytkowników.

Kolejna kwestia dotyczy sposobu informowania o opłacie za utrzymanie numeru. Na opakowaniach starterów nie było wskazane, że taka opłata może być pobierana – stosowna wzmianka znajdowała się dopiero wewnątrz opakowania, do którego klient ma dostęp dopiero po zakupie. Zdaniem UOKiK konsument powinien znać wszystkie koszty przed podjęciem decyzji o zakupie.


Możliwe konsekwencje dla Polkomtela. Podobne zarzuty ma Play i Orange

Jeżeli zarzuty się potwierdzą, Polkomtel może ponieść karę do 10 proc. rocznego obrotu za każdą zakwestionowaną praktykę. UOKiK prowadzi równolegle podobne postępowania wobec P4, czyli operatora Play oraz Orange Polska.


na zdjęciu: osoba zajmująca się rachunkowością. fot. Karola G, Pexels

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj2 Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze (2)

Inne tematy w dziale Technologie