fot. Wrocław
fot. Wrocław

Tańsze i szybsze podróże po Wrocławiu. Specjalna karta zostaje z pasażerami na lata

Redakcja Redakcja Głos Regionów Obserwuj temat Obserwuj notkę 0
Mieszkańcy Wrocławia nadal będą mogli podróżować pociągami regionalnymi w granicach miasta na podstawie swoich biletów Urbancard. Nowa umowa – obowiązująca aż do 2030 roku – gwarantuje kontynuację jednego z najważniejszych projektów transportowych w regionie. Dzięki temu komunikacja miejska i kolej stają się realną alternatywą dla samochodu.

Koleją po Wrocławiu na Urbancard

Od sierpnia 2024 roku pasażerowie mogą korzystać z pociągów POLREGIO i Kolei Dolnośląskich na podstawie miejskich biletów zapisanych na Urbancard. Teraz wiadomo już oficjalnie: ta możliwość zostaje zachowana do 2030 roku.

W poniedziałek, 8 grudnia, w Sali Sesyjnej Dworca Głównego PKP podpisano pięcioletnią umowę między samorządem Wrocławia a przewoźnikami kolejowymi.

Wartość porozumienia to 241,7 mln zł, czyli ponad 48 mln zł rocznie, które miasto dopłaci do biletów pociągów regionalnych.

– Kontynuacja honorowania Urbancard w pociągach to decyzja poprawiająca mobilność tysięcy mieszkańców – podkreśla Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia. – Podróż z Leśnicy czy Pracz na Dworzec Główny trwa kwadrans. To realna oszczędność czasu.


Dane Kolei Dolnośląskich pokazują, że kolej wewnątrz miasta zyskuje na popularności. Najczęściej wybierane kierunki to m.in. Leśnica, Psie Pole (17 minut do centrum), Pracze (13 minut) i Wojnów (27 minut).

Marszałek województwa Paweł Gancarz dodaje, że – dzięki stabilnej umowie – region może podejmować zobowiązania dotyczące zakupu nowego taboru.

We Wrocławiu znajduje się 31 przystanków kolejowych, co czyni tę aglomerację jedną z najlepiej wyposażonych w Polsce.


Jakie bilety działają w pociągach?

Z Urbancard można podróżować między wszystkimi przystankami kolejowymi w granicach miasta (z nazwą „Wrocław”) oraz do stacji Iwiny obsługującej Jagodno.

Honorowane są m.in.:

  • bilety czasowe: 24 h, 48 h, 72 h, 168 h,
  • bilety imienne okresowe: 7–365 dni oraz semestralne,
  • bilety na okaziciela: 30, 60, 90 dni,
  • bilety pracownicze,
  • bezpłatne przejazdy dla uczniów, seniorów 65+, dawców przeszczepów i innych uprawnionych grup.

Warto przypomnieć, że Wrocław oferuje też roczny bilet imienny za 800 zł, dostępny dla osób płacących podatki w mieście. To oznacza, że za niecałe 67 zł miesięcznie można jeździć po całym Wrocławiu pociągami i komunikacją miejską bez limitu – jedna z najlepszych ofert w dużych miastach w Polsce.

– Wrocławianie oczekują prostych i wygodnych rozwiązań – mówi wiceprezydent Renata Granowska. – Ta umowa daje dokładnie to: oszczędność czasu i pieniędzy.

Integracja transportu w aglomeracji

Współpraca nie kończy się na kolei. Wrocław – wspólnie z ośmioma gminami Aglomeracji Wrocławskiej – rozwija również system autobusów aglomeracyjnych 9xx, obsługujący ponad 30 linii i ponad 100 autobusów.

Na wszystkich liniach 9xx działa system Urbancard – bilety można kupić kartą w kasowniku, w aplikacji, automatach lub online.

To właśnie ta wielopoziomowa integracja sprawia, że coraz więcej mieszkańców wybiera transport publiczny zamiast samochodu. Koleje Dolnośląskie informują, że w ostatnim roku liczba pasażerów korzystających z pociągów tylko w obrębie miasta wzrosła o 82 proc.

Prezes KD Damian Stawikowski podkreśla, że pociągami w barwach spółki podróżowało we Wrocławiu już 250 tys. osób rocznie, a Polregio przypomina, że podobne projekty działają tylko w największych metropoliach kraju.

Red.

fot. Wrocław 

Udostępnij Udostępnij Lubię to! Skomentuj Obserwuj notkę

Komentarze

Pokaż komentarze