Prezydent USA Nixon w Warszawie na lotnisku Babice-Bemowo
Prezydent USA Nixon w Warszawie na lotnisku Babice-Bemowo
Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka
175
BLOG

Kraina wyspowa.

Albatros ... z lotu ptaka Albatros ... z lotu ptaka Polityka Obserwuj notkę 0

Jest kilka miast w Polsce gdzie rządzi elita. Tak było w przeszłości w czasach stalinowskich.


Tak jest w Warszawie.

Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (cz.I)

Zbigniew Dylewski

Opublikowany 25 sty 2018

Chciałbym przywrócić prawdę w publicznej dyspucie. Za dużo w niej przekłamań, manipulacji i wrogich emocji. Niekiedy nawet ekonomiści postrzegają rzeczywistość z pozycji ideologicznych.

W wykładach nawiązujących do Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju chciałbym jedynie wskazać czym różni się rzetelna ekonomiczna robota od bubla pisanego dla politycznego użytku.



http://dylewski.com.pl/program-2/


W przestrzeni politycznej powstają bardzo różne programy gospodarcze. Autorzy, w sposób bardziej albo mniej udany, starają się rozwiązać rzeczywiste problemy gospodarek swoich krajów. Warunkiem koniecznym zainteresowania społeczeństwa i wydatkowania środków publicznych jest rozwiązywanie rzeczywistych problemów gospodarczych. Jak jednak należałoby określić program gospodarczy, który ani nie rozwiązuje rzeczywistych problemów, ani nie zawiera wystarczających konkretów, a oczekiwane wyniki gospodarcze pojawią się niezależnie od realizacji Programu?


Warunki realizacji

przedsięwzięcia systemowego:

Uruchomienie

Centralnego Portu

Komunikacyjnego

wraz z towarzyszącą

infrastrukturą biznesową

Bartosz BACA

Marek BAŃCZYK

Wojciech DROP

Marek DOMAGALSKI

Sebastian GOŚCINIAREK

Marian KONOPIŃSKI

Tadeusz LIS

Marek OPOWICZ

Agata POMYKAŁA

Jan RACZYŃSKI

Marek REKOWSKI

Andrzej SZARATA

Ireneusz WESOŁOWSKI

Jacek WESOŁOWSKI

Koncepcja raportu: Paweł Szałamacha

http://sobieski.org.pl/wp-content/uploads/2018/08/Konopinski-red-Uruchomienie-CPK-PDF.pdf


https://www.polot.net/lotnisko_bemowo_babice_warszawa_2013r_

Lotnisko Bemowo na mapie Rzeczypospolitej. 2013r.

W tytule, to trzy nazwy tego samego Lotniska, które na początku swego istnienia znajdowało się na przedmieściach Warszawy, a obecnie jest w jej granicach. Interesujący nas teren to północno-zachodnie przedmieścia Warszawy. Przez kilka wieków pełnił ważne funkcje wojskowe. Tu przebiegał wewnętrzy i zewnętrzny pierścień umocnień złożonych z budowli fortyfikacyjnych. Obecnie jest to dzielnica Warszawy o nazwie Bemowo.

W pobliżu są trzy forty; Bema (Parysów), Fort Babice, Fort Wawrzyszew. Wszystkie one powstały pod koniec XIX wieku, a już w 1909r. straciły swoje funkcje. Fort Bema stał się w latach 1924r.-1939r. wytwórnią amunicji Nr 1 dla Polskiego Wojska. Podczas okupacji germańcy urządzili tutaj magazyny wojskowe. Po 1945r. powróciło tu Wojsko Polskie. Ford pod koniec 80-tych lat XX wieku został przekazany Wojskowemu Klubowi Sportowemu Legia Warszawa. Fort II A Babice (Radiowo) – jego zabudowania wykorzystywano przez Nadawczą Radiostację Transatlantycką, w latach 1922r.-1945r.. Fort Wawrzyszew; z chwilą likwidacji funkcji obronnych w 1909r., zaczął pełnić funkcje magazynowe. Obszar między tymi fortami pełnił głównie funkcje poligonowe i jako plac ćwiczeń. Szkolili się tutaj artylerzyści, używając ostrej amunicji. Część południowa, na przeważającym obszarze jest piaszczysta. Natomiast część północna jest terenem podmokłym. W czasie wielkiej wojny światowej, miejsce obecnego lotniska użytkowane było, jako lądowisko dla samolotów ruskich i germańskich.

W Rzeczypospolitej. 1918r.-1939r.

Po odzyskaniu przez Rzeczypospolitą niepodległości obszar ten przejęło odrodzone Wojsko Polskie. W Forcie Bema urządzono fabrykę amunicji. Spory obszar nadal pełnił funkcję poligonowe. Szkolili się tutaj artylerzyści i saperzy. W 30-tych latach na terenach Boernerowa wybudowano koszary, w których do września1939r. kwaterowały pododdziały 1. Zmotoryzowanego Pułku Artylerii Przeciwlotniczej. W czasie okupacji germańcy umieścili tu m.in. warsztaty samochodowe. To są te tereny, które obecnie zajmuje Wojskowa Akademia Techniczna.

Nadawcza Radiostacja Transatlantycka Babice

Inna nazwa Transatlantycka Centrala Radiotelegraficzna. Współrzędne: 52°15'59"N 20°52'47"E.

Po odzyskaniu przez Rzeczypospolitą niepodległości w wyniku wielkiej wojny światowej i wojny Polsko-moskiewskiej, Ministerstwo Poczt i Telegrafów przystąpiło do utworzenia państwowej sieci radiotelegraficznej, na którą składały się radiostacje o zasięgu europejskim w Grudziądzu, Krakowie i Poznaniu, oraz radiostacja o zasięgu międzykontynentalnym, którą zlokalizowano w pobliżu Warszawy, na bagnistym terenie poligonu artylerii i wojsk saperskich obok Fortu Babice. Teren między wsiami Babice Stare, Gać, Klaudyn i Wawrzyszew.

Plany powstały w 1920r.. Budowę rozpoczęto w 1922r.. Wszystkie obiekty usytuowano w pasie o długości blisko 4 km rozciągającym się od dzisiejszej ul. Majora Henryka Hubala-Dobrzańskiego w Latchorzewie (Warszawa) w kierunku północno-wschodnim do Wawrzyszewa.

W firmie jenkeskiej „Radio Corporation of America” zamówiono dwa alternatory wielkiej częstotliwości o mocy 200 kilowatów każdy, konstrukcji pracującego w USA szwedzkiego inżyniera Ernesta Frederika Wernera Alexandersona.

Radiostacja otrzymała znaki wywoławcze AXL i AXO oraz częstotliwości pracy 16,4 kHz i 14,29 kHz, czyli fal bardzo długich (VLF). Równocześnie wybudowano system antenowy, składający się z dziesięciu stalowych masztów o wysokości 127 metrów, rozmieszczonych wzdłuż linii prostej na dystansie czterech kilometrów. Maszty te podtrzymywały główną antenę, której długość wynosiła 3 700 m. Do budowy masztów użyto 1 770 000 kg stali. Wzdłuż linii masztów wytyczono drogę i ustawiono betonowe posterunki wartownicze. Pojawiły się liczne napisy ostrzegawcze „Czuwaj”. Maszty wykonała warszawska firma „Towarzystwo Przemysłu Metalowego K. Rudzki i Ska”. Wzniesiono betonowy budynek radiostacji, wykonano system uziemień. Nadajnikiem był zestaw generatorów systemu Alexandersona 2 x 200 kW. Zasilanie: własna elektrownia z silnikiem wysokoprężnym i generatorem 500 kW. W późniejszym okresie (1926r.) doprowadzono zasilanie z elektrowni okręgowej w Pruszkowie.

Uruchomienie nastąpiło w dniu 1.10.1923r.. Uroczyste otwarcie Nadawczej Radiostacji Transatlantyckiej Babice odbyło się w dniu 17.11.1923r., w obecności Prezydenta Rzeczypospolitej Stanisława Wojciechowskiego (w dniu uruchomienia prezydent Wojciechowski wymienił depesze z Prezydentem Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej). „Polska uzyskała możność swobodnego komunikowania się z całym światem - donosiła Gazeta Poranna z 18.11.1923 r. Dziesięć wież o wysokości 128-miu metrów każda wznosi się dumnie ku górze - owoc pracy Polskiego robotnika i Polskiego inżyniera.”

„Długim szeregiem samochodów i powozów dążono wczoraj w południe na uroczysty akt poświęcenia radiostacji Polskiej, wzniesionej na terenach pofortecznych przy forcie IIa. Prowadzą tam z Warszawy dwie drogi: przez wieś Powązki i fort Bema, oraz druga przez drogę Górczewską i kolonię Gorce. Na uroczystość przybyli oprócz Prezydenta Rzeczypospolitej Stanisław Wojciechowski, ministrowie: Kiernik, Szydłowski, generałowie: Szeptycki, Rozwadowski, Żeligowski, marszałkowie: Trąmpczyński i Rataj oraz wielu innych gości wraz z ks. biskupem Gallem i osobami ze świata dyplomacji, przemysłu i handlu. Minister Poczt i Telegrafu Jan Moszczeński.”

„Potrzebę tej stacji Rząd Polski wyczuł i zadekretował jeszcze w r.1919. Korzystając z fachowych wskazówek i pomocy amerykańskich techników tudzież posługując się własnemi siłami zdołaliśmy dzieło doprowadzić do końca. Gdy miliony obywateli Polskich rozrzuconych po świecie poznają łatwość i szybkość, z którą porozumieć się mogą ze swoimi bliskimi, których pozostawili w kraju, pewny jestem, że nastąpi szybki rozwój stałej komunikacji tym samym uwieńczając wielkie nadzieje pionierów tego wielkiego dzieła.” Szkoda, że obecny (2013r.) masońsko-liberalny Rząd Premiera Donalda Tuska ma w nosie Polonię.

Stacja Warszawska należała do najsilniejszych i najlepiej technicznie wyposażonych na świecie. Był to jeden z największych w tym czasie obiektów tej klasy na świecie. Umożliwiał łączność międzykontynentalną, dziś nazwalibyśmy ją globalną. Miała znaczenie militarne i cywilne.

Pracę Radiostacji nadzorował Urząd Radiotelegraficzny Transatlantycki, który pod koniec 1933r. wszedł w skład nowo utworzonego Urzędu Telekomunikacyjnego. Od 1935r. stacja znów działała samodzielnie, jako Urząd Radiotelegraficzny Babice (od 1936 r. UR Boernerowo). W 1932r. rozpoczęto instalowanie kolejnych nadajników wyprodukowanych przez Państwowe Zakłady Tele- i Radiotechniczne. Od połowy 1938r. dwa z nich znalazły się w koszarach Fortu Babice, na którego terenie stanęły również nowe maszty antenowe. Stąd transmitowano audycje Polskiego Radia, których odbiorcą była Polonia.

image

Stacja nadawcza w Babicach

Pomimo późniejszej rozbudowy ośrodka w Babicach i wyposażeniu go w lampowe nadajniki krótkofalowe, urządzenia systemu Alexandersona pracowały nieprzerwanie do agresji zarazy niemieckiej na Rzeczypospolitą w 1939r.. W dniu 8.09.1939r., zawieszono nadawanie. Od dnia 16.09.1939r. stacja była broniona przez 3. Batalion 26. Pułku Piechoty, uzbrojony w trzy działka przeciwpancerne, oraz 5. Bateria 54. Pułku Artylerii pod dowództwem majora Jacka Decowskiego. We wrześniu 1939r. wydano rozkaz zniszczenia stacji, aby nie wpadła w ręce wroga. Lecz z różnych przyczyn go nie wykonano. Stację zajęli germańcy, w dniu 27.09.1939r., i korzystali z niej do stycznia 1945r.. Przy jej pomocy utrzymywali między innymi łączność ze swoimi okrętami na całym świecie (głównie na Atlantyku). W dniu 16.01.1945r. germańcy całą stację znaczyli, wysadzając w powietrze maszty i wszystkie budynki. Budynki Stacji Nadawczej zostały zniszczone, a urządzenia techniczne pocięte na złom i wywiezione. W lesie, na północny i południowy zachód od osiedla Boernerowo, znajdują się zachowane fundamenty masztów, cewek, budki strażnicze i ruiny budynków technicznych.

Stacja Nadawcza w Babicach miała swój bliźniaczy, zachowany obecnie odpowiednik - Radiostacja Varberg w Grimeton w Szwecji, która w 2004r. została wpisana na listę światowego dziedzictwa UNESCO.


https://www.polot.net/centralny_port_komunikacyjny_2017r_

CPL (NPL) w Modlinie. Mazowiecki Port Lotniczy. 2003r.

Budowa nowoczesnego Centralnego Portu Komunikacyjnego to temat funkcjonujący w Rzeczypospolitej od 30-lat XX-wieku. Takim obiektem miało być Lotnisko Gocław. Przypomnę, że Lotnisko Okęcie miało pełnić funkcje wojskowe i być zapleczem dla wytwórni lotniczych. W 1934 roku, głównie z przyczyn finansowych, lotnictwo komercyjne także „chwilowo” umieszczono na Lotnisku Okęcie. Plany nowego lotniska komercyjnego na Gocławiu legły w gruzach z chwilą najazdu zarazy germańskiej, wspartej moskalami, na Rzeczypospolitą.


Po drugiej wojnie światowej, Lotnisko Okęcie z gruzów podnosiło się wiele lat. Dlaczego? Bo moskale, na północnych przedmieściach Stolicy, kazali wybudować sobie nowe Lotnisko, którym utrzymywali łączność z Moskwą i tym kanałem utrwalali władzę ludową. Lotnisko znane jest pod nazwą; Bemowo, Babice oraz Bernerowo. Od 1945 roku znaczny obszar dzisiejszego Bemowa został utajniony. Postronne osoby były legitymowane. Brak munduru lub towarzystwa osoby umundurowanej zwiastował kłopoty. To był obszar zamknięty dla ludności cywilnej. Drogi na Bemowo były oznaczone znakami, „Droga bez przejazdu”, a kończyły się bramami i szlabanami, które można było przekroczyć tylko posiadając przepustkę. Żołnierze sowieccy czuli się tutaj jak w Legnicy, czyli jak u siebie. Mieli własne stołówki, kantyny i sklepy. Wokół Lotniska postawiono kilka baterii artyleryjskich. Do obiektów doprowadzono nową bocznice kolejową. Lotnisko posiadało dwie betonowe drogi startowe 5/23 o wymiarach 2 000 m x 80 m oraz 10/28 o wymiarach 2 500 m x 90 m. Drogi startowe krzyżowały się. Postawiono kilka hangarów. Zbudowano dużą bazę paliwową. Budowa Lotniska Bemowo trwała kilka lat i była prowadzona z wielkim rozmachem, według planów sowieckich. Przy budowie brali udział jeńcy germańscy doprowadzani na teren budowy z pobliskiego obozu w Grotach. Oficjalnie przekazano je do eksploatacji w styczniu 1951 roku. Jednak infrastruktura Lotniska była niedokończona. Na lotnisku przeważały transportowe samoloty sowieckie. Przewoziły one regularnie żołnierzy, sprzęt i inne towary, w tym; gazety komunistyczne i pocztę specjalną.


Moskali w Rzeczypospolitej już nie ma, a Lotnisko Bemowo-Babice-Bernerowo zostało wchłonięte przez rozbudowującą się Warszawę. 


image

Centralny Port Lotniczy - Narodowy Port Lotniczy.

MODLIN CZEMU NIE?

W 2004 roku Modlin na równi z Mszczonowem został wybrany z siedmiu proponowanych lokalizacji. Jednak centralne plany legły w gruzach. Dlatego samorządy takich Gmin jak Nowy Dwór Mazowiecki i Sochaczew dostrzegły swoją szansę w otwarciu Regionalnych Portów Lotniczych, dla tanich linii lotniczych.

W listopadzie 2003 roku podpisano w siedzibie Regionalnego Centrum Doradztwa, Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich „Poświętne" listu intencyjnego przez parlamentarzystów, samorządowców, biznesmenów na rzecz lokalizacji portu lotniczego na terenie byłego lotniska wojskowego w Modlinie.

 W kwietniu 2005 roku podpisano Akt Założycielski Spółki Port Lotniczy Modlin Sp. z o.o. ( Akt Notarialny sporządzony dnia 22 kwietnia 2005 roku), w maju 2005 roku przedstawiono wstępny biznes plan dla projektu uruchomienia i eksploatacji lotniska w Modlinie. Już w lipcu 2005 roku zawarto umowę pomiędzy Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze" a Agencją Mienia Wojskowego, na podstawie której:

- Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze" zakupiło część udziałów w gruncie, na którym realizowany był projekt lotniska,

- Agencja Mienia Wojskowego i Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze" przekazały spółce Port Lotniczy Modlin prawa do zarządzania lotniskiem w Modlinie,

- Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze" zobowiązało się do wykonania modernizacji lotniska, a w zamian Agencja Mienia Wojskowego zobowiązała się przekazać dalsze udziały w gruncie.

W dniu 26 października 2006 roku Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) wydał promesę na założenie lotniska cywilnego użytku publicznego w Modlinie, a w dniu 8 listopada 2006 roku zawarto porozumienie pomiędzy Agencją Mienia Wojskowego, Przedsiębiorstwem Państwowym „Porty Lotnicze", Samorządem Województwa Mazowieckiego oraz Gminą Nowy Dwór Mazowiecki w kwestii zawiązania Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin, która kontynuowała inwestycje dotyczące lotniska. Po około 1/3 jej udziałów mają: Agencja Mienia Wojskowego (w zamian za przekazanie spółce na własność grunty pod port, w sumie 292 hektary), Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" i samorząd Województwa Mazowieckiego, który sfinansował część inwestycji, przekazując spółce 16 mln zł w 2006 roku, 30 mln w 2007 roku i 50 mln w 2008 roku. Gmina Nowy Dwór posiada 5% udziałów spółki. W tym czasie koszt inwestycji szacowano na 200-300 milionów złotych.

W grudniu 2006 roku podpisano znowelizowaną Umowę Spółki, w wyniku której nastąpiła:

- zmiana nazwy Spółki Port Lotniczy Modlin na Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. z o.o.,

- zmiana struktury właścicielskiej - obecnie udziałowcami Spółki są: Województwo Mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze", Agencja Mienia Wojskowego, Miasto Nowy Dwór Mazowiecki.

Udziałowcami Spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są Agencja Mienia Wojskowego - 40,01 proc., Województwo Mazowieckie - 30,60 proc., Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" - 26,17 proc. oraz Miasto Nowy Dwór Mazowiecki - 3,22 proc.

Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego Jacek Kowalski wydał w marcu 2009 roku decyzję środowiskową dla Lotniska Modlin. Umożliwiła ona dalsze prace inwestycyjne, tak aby lotnisko było gotowe do 2012 roku. W wyniku kompleksowych badań przyrodniczych powstały zalecenia zmierzające do zminimalizowania wpływu inwestycji na środowisko. Decyzja środowiskowa to zgoda na realizację inwestycji, która w znaczącym stopniu może oddziaływać na środowisko naturalne.

Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin Sp. Zoo ulica generała Wiktora Thommee 1 A 05-102 Nowy Dwór Mazowiecki.

Wg biznes-planu udostępnionego w styczniu 2007 roku przewidywano dwa terminale pasażerskie, terminal cargo, ogrodzenie lotniska, oświetlenie nawigacyjne lotniska, system ILS, modernizację DK, remont i wydłużenie DS. do 2 800 m, z jednoczesnym zwężeniem do 60 m, modernizacja i poszerzenie płyty postoju samolotów, budowa dwóch dróg szybkiego zjazdu z DS, parkingi i podjazdy do terminali. Dodatkowy pas startowy o nawierzchni trawiastej: wymiary 2 620 m x 300 m.

Na terenie lotniska zaplanowano miejsce na stację kolejową. Połączyła ona lotnisko z Warszawą i Okęciem. W ramach tego projektu niezbędne było położenie 5,5 km nowych torów, modernizacja bocznicy kolejowej, budowa peronów oraz wiaduktu nad drogą krajową nr 62. Koszty związane z tymi inwestycjami, w wysokości 60 milionów złotych, pokrył samorząd województwa mazowieckiego. Przejazd między obydwoma portami wynosi 45-50 minut.

Koszt inwestycji Lotnisko Warszawa-Modlin to ok. 305 - 400 mln zł. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości 76,2 mln zł. Planowana przepustowość lotniska to około 1 500 000 pasażerów roczne.

Droga startowa wyposażona została w system świateł podejścia I kat. oraz światła krawędziowe i progowe, a także oznakowanie poziome i pionowe.

W etapie początkowym wykorzystuje się dwa odcinki dróg kołowania poprzecznych DK-B i DK-D oraz łączącej ich drogi równoległej wzdłuż płyty PPS-1. Dopuszcza się kołowanie samolotów po drodze startowej tzw. back-track. Pozostałe drogi kołowania wymagają poszerzenia do szerokości normatywnych 30 m. Zostaną one wyposażone w oświetlenie krawędziowe. Płyta ( płaszczyzna ) postoju samolotów (PPS) pozostanie w obecnym kształcie, zostanie przeprowadzony remont nawierzchni. Samoloty będą ustawiane w systemie „na własnym ciągu" umożliwiając pasażerom piesze dojście do samolotu. W dalszym rozwoju lotniska możliwy będzie do zastosowania system „push-back". Płyta zostanie odpowiednio oznakowana i oświetlona projektorami.

Lotnisko wyposażono w NDB, DVOR/DME, ILS. Zastosowano pełny system świateł podejścia. Droga startowa na obydwu kierunkach wyposażona została w wizualny wskaźnik ścieżki schodzenia PAPI. Na lotnisku zamontowano tymczasową wieżę kontroli lotów i stacja meteo.

Podstawowym obiektem kubaturowym na lotnisku jest terminal pasażerski o konstrukcji stalowej i powierzchni zabudowy około 7 500 m2 z częścią na antresoli o powierzchni ok. 2 000 m2. Odloty i przyloty zlokalizowane są na tym samym poziomie.

Na terenie lotniska zaplanowano początkowo działanie trzech parkingów na łącznie 877 miejsc postojowych. W związku z prognozowanym wzrostem liczby pasażerów w dalszej przyszłości dokonana będzie rozbudowa parkingów (do ok. 1.300 miejsc).

Na terenie lotniska znajdują się trzy hangary. Mały hangar początkowo przeznaczono na potrzeby lotniskowej straży pożarnej. Duży hangar nr 1 zaplanowano na potrzeby służb technicznych i utrzymania lotniska, natomiast duży hangar nr 2 przewidziany jest do obsługi technicznej samolotów. Obiekty te wymagają znacznych prac modernizacyjnych.

Trzeba szczerze napisać, że Lotnisko Modlin miało szczęście. Nie podzieliło ono losu większości powojskowych lotnisk w Rzeczypospolitej i pomimo niemałych trudności, trwa na mapie lotniczej świata.

Dużą zaletą portu lotniczego Modlin jest dogodne położenie. Szczególnie dla mieszkańców z północno-wschodniej części Polski, którzy w swoim rejonie nie mieli w tym czasie żadnego lotniska pasażerskiego. Z punktu widzenia nawigacyjnego lotnisko także dysponuje dogodnymi podejściami. Podejścia szeroko omijają aglomerację warszawską. W przestrzeni powietrznej okolicy jest niemal pusto. Pewnym utrudnieniem jest pogoda. W tym rejonie występują częste mgły. Niebagatelną rzeczą jest możliwość zaoferowania liniom lotniczym niskich kosztów operacyjnych. Nawet dwa razy niższych niż na Lotnisku Okęcie.

Dodatkowym argumentem Lotniska Modlin jest prowadzenie operacji lotniczych 24 godziny na dobę. Lotnisko Okęcie nie ma takiego luksusu. Możliwość operacji lotniczych przez całą dobę umożliwia przewoźnikom lotniczym utrzymanie jednego samolotu w powietrzu nawet 13 godzin na dobę. A samolot zarabia tylko w powietrzu. Na ziemi przynosi straty.

Przebudowę powojskowego Lotniska Modlin na lotnisko pasażerskie rozpoczęto w październiku 2010 roku.

Terminal pasażerski został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Projekt terminalu wykonał jeden z najbardziej znanych Polskich architektów Stefan Kuryłowicz, który co ciekawe opracował również koncepcję architektoniczną dla planowanego portu lotniczego Kielce – Obice. Obiekt ma ponad 12 000 m2 powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie jest 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie. Terminal dysponuje; Urzędem Celnym, Strażą Graniczną, 5 punktami gastronomicznymi, 6 sklepami. Pierwszym punktem gastronomicznym był „Coffee Corner”, czynny codziennie, od pierwszego do ostatniego pasażera.

Terminal uruchomiono w dniu 15 lipca 2012 roku.

Drogę startową także wyremontowano w 2012 roku. RWY ma długość 2 500 m. Zainstalowano na niej urządzenia nawigacyjne oraz jedne z najnowocześniejszych świateł. Na płycie peronowej (postojowej) jest 10 stanowisk dla samolotów typu B 737 lub A 320 plus 3 stanowiska do odladzania maszyn. Port Modlin ma 1 400 miejsc parkingowych dla samochodów. Na początku Lotnisko Modlin zatrudniało około 140 osób.

Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin to blisko 250 mln zł. Kwota 102 mln zł pochodziła z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostało przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie. Warto podkreślić, że inwestycja miała kosztować około 380 milionów złotych.

W czerwcu 2012 roku rozpoczęto certyfikacje lotniska użytku publicznego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). Dokument został wydany z początkiem lipca 2012 roku. Certyfikat ten jest potrzebny, aby lotnisko mogło przyjmować rejsowe, komercyjne samoloty. Do tej pory mogły z Lotniska korzystać samoloty General Aviation. Pierwszymi operatorami na Lotnisku był; Ryanair (16.07.2012r.) i Wizz Air (18.07.2012r.).

https://www.youtube.com/watch?v=KCo_mnLkTbo

Grzegorz Braun i Pan Nikt: Centralny Port Komunikacyjny - MIŚ na skalę naszych możliwości

NIE ZATAPIA SIĘ LOTNISKOWCA

PROWOKACJA w wykonaniu pani prezydent HGW i kontynuacja w najbliższych latach

W 100 Rocznicę odzyskania Niepodległości obecna miłościwie panująca Hanna Gronkiewicz-Waltz w Warszawie zakazała Marszu Niepodległości.

Jest takie polskie powiedzenie o czym pani Hanna GW zapomniała.

https://www.salon24.pl/newsroom/908634,hanna-gronkiewicz-waltz-zakazala-marszu-niepodleglosci-w-warszawie

"POCAŁUJTA W D..E WÓJTA"

Cyrk polityczny na 20m za 16 baniek telebimie W TVPInfo się zaczął. Jest środa 7 listopada 2018 roku 101 Rocznica wybuchu Rewolucji Bolszewickiej w Rosji.Rewolucja październikowa w Rosji – określenie, stosowane na dokonany przez bolszewików przewrót zbrojny w Rosji, trwający od nocy z 24 października/6 listopada 1917 na 25 października/7 listopada 1917, do godziny drugiej w nocy 26 ... WikipediaData: 7 lis 1917 – 8 lis 1917Lokalizacja: Petersburg, Rosja https://www.youtube.com/watch?v=D4mucRd_6DU Rewolucja październikowa 1917, czyli jak rozumieć historię?



Rewolucja październikowa 1917, czyli jak rozumieć historię?

Na wydarzenia historyczne, w szczególności wojny, powstania, rewolucje mają wpływ pieniądze. Ich roli nie można pomijać czy wręcz pomniejszać. W wykładzie przedstawiam rewolucję październikową 1917, która jest jednym z wielu przykładów pre-finansowania zdarzeń. Radziecka rewolucja wywołana została za niemieckie pieniądze.

Dzisiaj mija 101 rocznica Rewolucji Październikowej. Wydane oświadczenie Hanny Gronkiewicz-Waltz zbiega się z tym świętem

komunistów.




Zakorzeniony w historii Polski i Kresów Wschodnich. Przyjaciel ludzi, zwierząt i przyrody. Wiara i miłość do Boga i Człowieka. Autorytet Jan Paweł II

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka