Od wielu miesięcy słucham w przeróżnych mediach, opozycyjnych polityków powtarzających z uporem maniaka, że przekop jest projektem czysto propagandowym, a korzystanie z kanału będzie możliwe, tylko dla kajaków i żaglówek.
Czy może „Chwostek” jeden z drugim, raczyć nas dalekimi od prawdy dyrdymałami? - Jasne, że może, ale powinien się spotkać z natychmiastową reakcją innych uczestników debat, tudzież prowadzących.
Nie są przecież tajemnicą, wymiary budowanego kanału i rozmiar śluz, które przyjmą statki o długości do 100 m, szerokości 20 m i zanurzeniu 4,5 m. Przy danych kanału, można podawać dane techniczne polskich kutrów rakietowych, torpedowych oraz ścigaczy okrętów podwodnych. U zdecydowanej większości z nich, zanurzenie nie przekracza 2,5 m i jest to też zanurzenie najnowszych szwedzkich korwet Visby. Szerokości nie podaję, bo przy wymiarach kanału, we wszystkich wymienionych jednostkach pozostaje spory zapas.
Może dane techniczne, tej wyjątkowo dużej polskiej korwety, która weszła do służby w 2019 r., przemówią do platformianych wyznawców.
ORP „Ślązak”
Klasa korweta patrolowa
Projekt 621M
Historia
Stocznia Marynarki Wojennej
Marynarka Wojenna
Wejście do służby 28 listopada 2019
Dane taktyczno-techniczne
Wyporność pełna: 2200 ton
Długość 95,37 metra
Szerokość 13,3 metra
Zanurzenie 4,4 metra
No i w tym miejscu trzeba podać dane o parametrach technicznych największego portu — Elbląg, i zestawić je z parametrami kanału, a zobaczymy, że kanał ma spory zapas i to porty będą dla niego ograniczeniem, a nie odwrotnie.
Port morski Elbląg –
Powierzchnia portu: 470 ha
Typ portu: morski
Maksymalna głębokość: 2,5 m
Dopuszczalne zanurzenie: 2,0 m
Obroty ładunkowe (2015): 206,9 tys. ton
Zdolność przeładunkowa: 1 mln ton