BePiotr BePiotr
3448
BLOG

kolej na kolej

BePiotr BePiotr Transport Obserwuj temat Obserwuj notkę 179

W 2007, gdy PO/PSL obejmowało władzę stan infrastruktury kolejowej i taboru był tragiczny. W latach 2007-2015 wyremontowano tysiące kilometrów linii kolejowych i zmodernizowano masę taboru oraz zakupiono wiele nowego. Powołano koleje samorządowe, które dowożą dziś tysiące ludzi do centrów miast. To lata dynamicznej reaktywacji kolei w Polsce. Przykłady z mojego "podwórka": wyremontowanych linii kolejowych:  Poznań - Wągrowiec, Poznań - Wolsztyn, Poznań - Gdańsk. 

Skalę  rozwoju można zilustrować drobnym przykładem. W tabeli poniżej umieściłem liczbę pasażerów przyjeżdżających do stacji Poznań Główny, Poznań Garbary i Poznań Wschód rocznie z wszystkich stacji na reaktywowanej linii Poznań - Wągrowiec (Gołańcz):


rok liczba przyjezdnych rocznie
2012:       - 332 199
2013:      - 421 600
2014:      - 506 556
2015:      - 574 160

Celowo wybrałem taki przykład, bo po tej  linii kursują tylko pociągi Kolei Wielkopolskich, czyli samorządowego przewoźnika będącego własnością samorządu województwa Wielkopolskiego.

Wszystkie pociągi Kolei Wielkopolskich są klimatyzowane i wyposażone w udogodnienia dla niepełnosprawnych i rowerzystów. Ponadto, w godzinach szczytu, są niemiłosiernie zatłoczone, im bliżej Poznania tym gorzej. Jednak i to się zmieni, bo spółka systematycznie inwestuje w nowy tabor.

W najlepszych dla rozwoju infrastruktury latach rządów koalicji PO/PSL, na ruinach pozostawionych przez IV RP (no i wcześniejsze rządy też) powstały nowe dworce Warszawa Wschodnia, Katowice, Kraków, Łódź Fabryczna. Generalnie wyremontowano Warszawę Centralną i Wrocław Główny.

W bogatej dyskusji na temat transportu publicznego będącej efektem nowej ustawy i programu Kolej+ podnoszony jest temat reaktywacji małych dworców.  
Temat nośny propagandowo, ale dobrze pokazuje pisowskie myślenie, a właściwie jego brak. Jakie są funkcje budynku dworca? To miejsce, gdzie w wariancie minimalnym mamy kasy biletowe, poczekalnię, toaletę, a w PRLu jeszcze kiosk Ruchu.
Dziś bilety kupujemy przez internet , w automacie stacjonarnym na peronie lub mobilnym w pociągu, w aplikacji mobilnej mPay, SkyCash, a w najgorszym przypadku u konduktora (bez dopłaty jeśli w stacji początkowej nie ma innej możliwości zakupu biletu), lub jedziemy "na gapę", bo tłok taki, że żadna kontrola się "nie  wyrobi". Możemy też podróżować "na jednym bilecie" komunikacją kolejową i miejską korzystając z oferty "bus tramwaj kolej" , za pomocą karty aglomeracyjnej, a studenci legitymacji studenckiej.
Kasy zatem w "małych dworcach" niepotrzebne. Poczekalnie też nie, gdyż potrzebne są tam, gdzie mamy przesiadkę, czyli na stacjach węzłowych. Dojeżdżając do pracy czy szkoły biegniemy by zdążyć na planowo odjeżdżający pociąg.
No a jak już wsiedliśmy to możemy się przepchać do czystej toalety. Z kiosku Ruchu też korzystać nie trzeba, bo gazetę (Wyborczą, albo Polską) mamy w smartfonie... Reaktywacja małych dworców to ekonomiczny absurd - chwyt propagandowy, za który jeśli by miał wejść w życie, zapłacimy wszyscy bez sensu jakiegokolwiek.

Program Kolej + w moich oczach to kolejna ściema naszych dzielnych dobrozmieńców. Dlaczego?
Bo na mapie ilustrującej linie do reaktywacji znajduje się np linia Śrem - Czempiń - brawo Zjednoczona Prawica! Tylko modernizację tej linii od dawna planuje opanowany przez koalicję PO/PSL zarząd województwa Wielkopolskiego.
Podejrzewam, że w przypadku innych przewidzianych do reaktywacji odcinków  jest podobnie.

Tam gdzie spodziewany jest potok ruchu rzędu tysięcy pasażerów dziennie tradycyjna (z XIX wieku) kolej jest rozwiązaniem optymalnym. I tam, gdzie nie tęskni się do PRLowskiego centralnego sterowania ludzie dobrze o tym wiedzą, a kolej funkcjonuje coraz lepiej bez dodatkowych, propagandowych plusów.


BePiotr
O mnie BePiotr

zbanowali mnie: Grzegorz Gozdawa - chyba mu słoma z papci wylazła Rafał Broda - za bolesną prawdę o stanie jego umysłu Krzysztof Osiejuk - za odmienną percepcję Jarosław Warzecha - za brak aplauzu?Aleksander Ścios - jak pewnie większość nieprawomyślnych Tomasz Sakiewicz - naprawdę nie wiem dlaczego... KaNo - aby uniknąć trudnych pytań?

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka