Blog
Classical Is Wonderful
classical_blueslover
classical_blueslover Muzyka klasyczna, zwłaszcza słuchana na żywo, potrafi mocno zadreszczyć po plecach.
31 obserwujących 155 notek 366735 odsłon
classical_blueslover, 23 grudnia 2011 r.

Alessandro Scarlatti – Kantata na Narodziny Naszego Pana

Alessandro Scarlatti – Kantata na Narodziny Naszego Pana
 
 
Alessandro Scarlatti (1660 - 1725) urodził się w Palermo na Sycylii. Pochodził jednak z rodziny muzyków neapolitańskich i był z Neapolem związany przez całe życie.
 
Wcześnie wykazał się talentami muzycznymi a mając 12 lat w Rzymie spotykał się z najlepszymi włoskimi kompozytorami: Corellimi, Pasquinim i Carissimim. Prawdopodobnie był uczniem tego ostatniego.
 
Alessandro Scarlatti
 
 
Po wykształceniu zamieszkał w Neapolu gdzie z czasem okazał się znamienitym kompozytorem i nauczycielem. Tworzył duże formy, takie jak: opery, oratoria czy msze. Był czołowym przedstawicielem operowej szkoły neapolitańskiej. Znano go w całej Europie.
 
W 1679 roku wyjechał do Rzymu na zaproszenie Królowej Szwecji Krystyny, która przebywała tam na zesłaniu. Królowa zatrudniła go jako dyrektora muzycznego jej prywatnego teatru. Stanowisko to pełnił przez cztery lata.
 
Krystyna Królowa Szwecji
 
 
W tym okresie powstała Cantata pastorale per la nascita di Nostro Signore: O di Betlemme altera povertà.
 
Alessandro Scarlatti komponował wiele kantat. Były to głównie utwory kameralne i świeckie. Rozmiarami też nie imponowały. Zwykle przeznaczone były na głos i basso continuo. Niekiedy dodawał inne instrumenty.
 
Cantata pastorale per la nascitŕ di Nostro Signore powstała trochę z inspiracji Królowej Krystyny a trochę z obyczajów świątecznych, które w tych latach odgrywały coraz większą rolę. Chodzi o jasełka odtwarzające Narodziny Jezusa.
 
Scarlatti znał dobrze tradycję jasełek i stajenek z Neapolu. Co prawda twórcą tego rodzaju przedstawień był Św. Franciszek z Asyżu ale nie od razu stały się powszechne. Prawdziwy rozkwit osiągnęły w okresie baroku właśnie w Neapolu.
 
Presepio - Jasełka w Neapolu
 
 
W Rzymie w drugiej połowie XVII wieku specjalnie na Święta przybywali pasterze z Gór Abruzzi (przybywali też do Jana Pawła II) ze zwierzętami i swoimi instrumentami: fujarkami (piffero, zampogna), różnymi bębenkami i ludowymi skrzypcami. Byli dla tego wielkiego miasta niesłychaną atrakcją. Swoje jasełka odgrywali codziennie w innym miejscu dostarczając radości wielu mieszkańcom Rzymu.
 
Scarlatti napisał swą kantatę na głos, czeroosobowy zespół smyczkowy i b.c.. W otwierającej sinfonii i zamykającej arii Scarlatti imituje dźwięki dud i szałamaji – co miało przypominać właśnie górali z Abruzzi. 'O di Betlemme' zawiera piękną arię śpiewaną przez Marię swemu nowonarodzonemu synowi.
 
Kantata na Narodziny Naszego Pana została wykonana w Watykanie w wigilię Bożego Narodzenia. Następnie grano ją w całym Rzymie, we wszystkich kościołach ale i poza kościołami.
 
Po powrocie Scarlattiego do Neapolu utwór stracił na znaczeniu. A i sława Alessandro pomniejszała się, przede wszystkim na rzecz jego syna Domenico Scarlattiego, który według współczesnych przerósł ojca.
 
 
Współcześni górale z Abruzzi
 
Skomentuj Obserwuj notkę Napisz notkę Zgłoś nadużycie
NEWSY - TOP 5

O mnie

Blog o bluesie i pochodnych znajduje się tu: BLUES IS THE BEST

Ostatnie notki

Ostatnie komentarze

  • @prowincjałka Nie dziwię się, że nie porywa. Arcydzieło to nie jest i pewnie dlatego...
  • @publicysta Miło mi, że tak się dzieje. Po to głównie piszę. Pozdrawiam
  • @Ufka Na uspokojenie jak najbardziej.

Tematy w dziale