Dariusz Rosiak Dariusz Rosiak
7829
BLOG

Czy ksiądz katolicki może być Żydem, czy Żyd może być księdzem?

Dariusz Rosiak Dariusz Rosiak Rozmaitości Obserwuj notkę 220

Spotkałem niezwykłego człowieka. Osieroconego przez Zagładę, zakochanego w Chrystusie, czasem rozbrajająco naiwnego, kiedy indziej bezwzględnego w sądach. Katolickiego księdza, który w wieku 35 lat dowiedział się, ze jest Żydem. Szukającego swojego miejsca na ziemi, miotającego się między Polska a Izraelem.

Napisałem o nim książkę. "Człowiek o twardym karku. Historia księdza Romualda Jakuba Wekslera Waszkinela".  Podtytuł w miarę celnie wyjaśnia o czym jest ta opowieść, choć nie jest to biografia, w każdym razie nie tylko.

Jaki jest ksiądz Jakub?

Nie lubi, kiedy mówią o nim, że jest rozdarty. Mówi na to, że jest sklejony jak nikt inny – z dwóch światów: żydowskiego i polskiego, judaistycznego i chrześcijańskiego. Nie chce tego zmieniać.  Tak tłumaczy dlaczego nie chce porzucić chrześcijaństwa:

„ – Wiem, wiem, łatwiej byłoby mi iść do nich, powiedzieć: „Było, minęło, teraz jestem jednym z was. Zostawiam Kościół, zostawiam Jezusa, zostawiam siedemdziesiąt lat życia i prawie pięćdziesiąt lat kapłaństwa”. W dwadzieścia cztery godziny dostałbym obywatelstwo Izraela, pomoc finansową, skończyłaby się udręka z szukaniem mieszkania, zmartwienia finansowe, nie żyłbym w piwnicy, miałbym za darmo ulpan, wszystko by się zmieniło. Ale ja idę własną drogą, taką a nie inną.

Po pierwszej wizycie w Izraelu, jeszcze w 1992 roku, pojechałem do nuncjusza, arcybiskupa Kowalczyka, zresztą kolegi z seminarium, i mówię mu: „Wiesz, myślałem, że kapłaństwo to tylko »ja«. »Ja to, ja tamto, ja siamto«. A okazuje się, że przez cały czas siedzę na tylnym siedzeniu, a kierownicę trzyma ktoś inny”. I odchodząc, prosiłem go, żeby się modlił, na wypadek gdybym kiedykolwiek próbował łapać za tę kierownicę. Ja po prostu zawsze chciałem być bliżej Boga. Alicja miała lustro, przez które przechodziła na drugą stronę, ja dostałem okno, przez które patrzę w dzieje, których w ogóle nie znałem. To okno zbliża mnie do źródła. Mam piękne życie. Pan Bóg je piszę, a ja mówię tylko:„Bądź wola Twoja”.

Książka ukazuje się nakładem wydawnictwa Czarne:

http://czarne.com.pl/katalog/ksiazki/czlowiek-o-twardym-karku

Będzie mi miło  jeśli zechcecie Państwo podzielić sie ze mną swoimi opiniami na jej temat. Na rozgrzewkę proponuję dzisiejszy wieczór w Klubie Trójki (radiowej ma się rozumieć), gdzie tuż po 21 będę rozmawiał o "Człowieku..." z Dariuszem Bugalskim.

http://www.polskieradio.pl/9/396/Artykul/784294,Historia-czlowieka-o-twardym-karku

Pozdrawiam, zapraszam do czytania, słuchania, pisania.

Tu w Salonie24, zamieszczę fragmenty książki.  Ciekaw jestem Waszej reakcji. Ciekaw jestem, czy znacie podobne historie.  Czy ksiądz katolicki może być Żydem, czy Żyd moze być księdzem katolickim?  

żyje z pisania (głównie "Rzeczpospolita") i mówienia (głównie "Trójka")

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości