Delfina Bo
Delfina Bo
Delfina Bo Delfina Bo
156
BLOG

Na co możemy liczyć wstępując do partii? Jakie warunki należy spełnić?

Delfina Bo Delfina Bo Sejm i Senat Obserwuj temat Obserwuj notkę 2

na przykładzie małej powiatowej* komórki

W Polsce większość partii politycznych zbudowane jest odgórnie. Dzisiaj przedstawię Państwu strukturę małej komórki, zazwyczaj najniżej w hierarchii partyjnej usytuowanej. Jeżeli powstają na poziomie gmin, to i tak wchodzą w skład powiatowych. Wszystko na ten temat powinniście Państwo znaleźć w Statucie interesującej Was partii.  

Jak już napisałam moja przykładowa partia zbudowana jest odgórnie. Najpierw wybierane są władze centralne i prezes, który powołuje pełnomocników okręgowych (regiony/okręgi). Pełnomocnik okręgowy, buduje struktury terenowe, w moim przykładzie powiatowe i w tym celu powołuje pełnomocników powiatowych. Są to zazwyczaj bliscy znajomi, lub znajomi znajomych itp. Kiedy liczba członków osiągnie już wymagany przez statut pułap, zarządzane są wybory zarządu a efekt widzimy na załączonej grafice. Pełnomocnik powiatowy jest w uprzywilejowanej sytuacji, ponieważ to on zobowiązany jest do przeprowadzenia tych wyborów. Rozpoczynają się zakulisowe rozmowy i liczenie głosów. Dogaduje się trzech panów/pań i wybory to już czysta fikcja. Ponieważ już na tym etapie wiadomo, kto zostanie szefem, kto sekretarzem a kto skarbnikiem, Waga funkcji zależy od wielkości własnego zaplecza. Teraz kwestia dogadania się o podział ról, czyli kto się zaopiekuje miastem (stolica powiatu), kto powiatem a kto gminami? Dlaczego to takie ważne? otóż każda z tych osób "z urzędu" dostaje jedynkę na liście wyborczej w wyborach samorządowych (Rada Powiatu, Rada Miasta, Rada Gminy). Jeżeli ktoś nie wypracował sobie wcześniej marki, to w najgorszej sytuacji jest ten odpowiedzialny za gminy. Najczęściej jest to osoba mieszkająca w mieście powiatowym i zazwyczaj decyduje się na start z drugiego miejsca, do rady powiatu, lub rady miasta, ewentualnie do sejmiku wojewódzkiego.

Tak wybrani szefowie struktur powiatowych, wchodzą w skład struktur okręgowych, którzy następnie wybierają prezesa okręgu. Oczywiste jest, że w ramach rewanżu tym prezesem zostanie ten, kto mianował pełnomocników powiatowych. Jednak wybory muszą być przeprowadzone, ale to również fikcja, ponieważ głosy wcześniej policzone i wszystko ustalone. W miarę upływu czasu jak do partii wstępuje coraz więcej osób, możliwe są niespodzianki, lecz raczej nikomu nie zagrażające.

*nazwa umowna, ponieważ najczęściej, jeśli nie zawsze takie komórki swoim zasięgiem obejmują jednostki terytorialne.

cdn.


ps. Grafikę struktur całej partii znajdziecie Państwo w mojej poprzedniej notatce pod tytułem "Przykładowy schemat budowy partii politycznej" 


Delfina Bo
O mnie Delfina Bo

Sz.P. w notce pt. "Polskie obozy pracy" jeszcze nie wyczerpałam tematu. Dziękuję za zainteresowanie. Zapewniam, że czytam wszystkie komentarze, ale nie jestem w stanie każdemu indywidualnie odpowiedzieć. - - - - - Publicystyka i eksperymenty są działalnością dodatkową i pro bono, co w zupełności pochłania mój czas wolny. - - - - - Niestety, w ostatnich miesiącach, z przyczyn ode mnie niezależnych, moje zaangażowanie na S24 zostało ograniczone niemal do zera, ale  jeżeli pojawi się taka możliwość to ciekawsze teksty czytam. Na udział w dyskusji czasu już brakuje, za co przepraszam i proszę o wyrozumiałość. - - - - - "Przyjdą takie czasy, że ludzie będą szaleni i gdy zobaczą kogoś przy zdrowych zmysłach, powstaną przeciw niemu mówiąc: jesteś szalony, bo nie jesteś do nas podobny." _ _ _ św. Antoni Pustelnik _ _ _ Po moich najbliższych wpisach, mogą pojawić się opinie dyskredytujące moją osobę. Oświadczam, że mam się dobrze i nie zamierzam popełnić samobójstwa.  _ _ _ Polecając dalej, nie zapominajmy o podaniu źródła :-) _ _ _ Przedrukowywanie tylko za zgodą autora :-) _ _ _ Niekulturalne komentarze usuwam bez ostrzeżenia :-(

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka