Wojtek Wojtek
144
BLOG

Inwestycje na drogach wodnych Polski

Wojtek Wojtek Ekonomia Obserwuj temat Obserwuj notkę 3


Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie uzyskały dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Pozwoli to na modernizację obiektów wodnych w Krapkowicach, Januszkowicach oraz Ujście Nysy do rzeki Odra.
Są to bardzo do siebie podobne rozwiązania, na które składają się poprzeczny jaz piętrzący wodę oraz śluza mała, która powstała jeszcze w XIX wieku, śluza pociągowa – która pozwala na żeglugę pociągów holowniczych, a budowana już w XX wieku w wyniku modernizacji drogi wodnej i często tym urządzeniom towarzyszy przepławka dla ryb. 
Są to wiekowe obiekty, właściwie w stanie wymagającym prac konserwacyjnych. Są to inwestycje kosztowne a powodzie, szczególnie ta w 1997 roku także mają swój przyczynek w obecnym stanie technicznym.
Bardzo ciekawym rozwiązaniem sprzed ponad stu lat jest jaz piętrzący wodę. Jest to konstrukcja oparta na fundamentach i umocnieniu w dnie rzeki. Wysokie kozły pozwalające na piętrzenie wody na wysokość przekraczającą 4 m są uszczelniane drewnianymi belkami długości około 5 m i przekroju 12x12 cm

image
Jaz iglicowy piętrzący wodę dla celów żeglugi, http://www.gliwice.rzgw.gov.pl/images/phocagallery/2018/Usjcie%20Nysy/thumbs/phoca_thumb_l_zaigliczony%20jaz%20niestandardowy.jpeg

Iglice te ustawia się obok siebie ręcznie z nieznacznym wspomaganiem prostych urządzeń. Wiosną, przed rozpoczęciem żeglugi rzecznej ustawia się stalowe kozły zatopione jesienią w specjalnym korycie. Potem uszczelnia się go drewnianymi iglicami, które ujmuje się w przypadku powodziowego spiętrzenia rzeki i po przejściu fali powodziowej ponownie ustawia na swoim miejscu przywracając żeglowność rzeki (zanurzenie statków około 1,6 m).
Jesienią demontuje się jaz, aby nie zerwały go lody zamarzniętej rzeki.
Jest to schemat niezmienny od chwili wybudowania tego jazu. Obsługa jest ręczna i niebezpieczna dla pracowników, którzy wykonują ją albo w wysokich temperaturach okresu letniego, albo w warunkach silnych opadów grożących wystąpieniem wody z koryta.
Celem inwestycji  w lokalizacji ujścia rzeki Nysa Kłodzka w okolicach Brzegu n/Odrą w województwie opolskim jest zastąpienie istniejącego jazu iglicowego z obsługą ręczną jazem stalowym o regulowanej wysokości, całkowicie zautomatyzowanym. W zasadzie zostanie wybudowany nowy jaz w odległości około 50-100 m powyżej jazu istniejącego. Tym samym stary jaz straci swoją funkcję i – jako zabytek – stanie się atrakcją turystyczną, praktycznie jako pomnik techniki. Przy tym jazie zostanie wyremontowana stara przepławka dla ryb, która pozwala im na  przemieszczanie się mimo spiętrzenia wody wysoką przeszkodą. Niezależnie zostanie wybudowana nowa przepławka dla ryb przy nowym jazie.

image

Widok na śluzy. Z lewej strony obrazu fragment jazu iglicowego w jego pierwotnej lokalizacji. Z uwagi na zniszczenie jazu starszego nieco powyżej wybudowano już nowy jaz, który teraz będzie zastąpiony nowoczesnym, samoczynnym jazem. W środku śluza mała, jeszcze z XIX w., obecnie służy dla wodowania pojedynczych statków z uwagi na zrzut mniejszej ilości wody, z prawej strony śluza wybudowana już w pierwszych latach XX w., która pozwalała na żeglugę i śluzowanie całych pociągów holowniczych, http://www.gliwice.rzgw.gov.pl/images/phocagallery/2018/Usjcie%20Nysy/thumbs/phoca_thumb_l_luza%20maa%20i%20pociagowa%20niestandardowy.jpg


Nowa inwestycja przebudowy jazu wymaga remontu tam towarzyszących temu jazowi i kierujących wodami Odry do śluz umożliwiających żeglugę. Tak poważna przebudowa jazu uzasadnia również przebudowę śluz. Śluza „mała”, która straciła znaczenie z uwagi na wprowadzenie znacznie większych barek, zostanie przywrócona do używania po przebudowie już do wymiarów pozwalających na przepust współczesnych jednostek. Druga śluza, którą wybudowano na początku XX w. zostanie poddana pracom remontowym a cały zespół stopnia wodnego zostanie wyposażony w urządzenia usprawniające pracę śluz z eliminacją pracy ręcznej.
Dodatkowym atutem takiego rozwiązania jest zespół dwóch równoległych śluz, które zapewnią żeglugę w sytuacji, gdyby jedna z nich uległa awarii… 

Zapraszam do obejrzenia materiału filmowego dotyczącego funkcjonowania jazu.
Na pewno jest to obiekt o wartościach zabytku techniki –


https://youtu.be/z33a8YKrilk


Jednak warunki współczesnej gospodarki wiążą się z zupełnie innymi warunkami pracy – o czym mówi kolejny materiał filmowy.


https://youtu.be/q6-qosAX1ag


za: https://www.radiomaryja.pl/informacje/odrzanska-droga-wodna-zostanie-zmodernizowana/



Wojtek
O mnie Wojtek

O mnie świadczą moje słowa...  .

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Gospodarka