Motocykl, zdawało się w początkach lat 70. XX w., stał się przeżytkiem, czymś nieprzydatnym, zbędnym w życiu człowieka przełomu wieków. To właśnie wtedy schodziły ostatnie polskie wsk...
Chciałbym przypomnieć motocykl SOKÓŁ produkowany w latach 1933-1939.
Niektóre źródła podają daty od 1934 roku go rozpoczęcia II wojny światowej. Producentem był Państwowy Zakład Inżynierii (PZInż) w Warszawie. Głównym konstruktorem był inż. Zygmunt Okołów, przyczepę boczną skonstruował inż. Stanisław Panczakiewicz.

http://www.2rp.pl/motocykle/sokol100/1745/index.htm
Wiodącym modelem był Sokół 1000 z dwucylindrowym silnikiem w układzie V o pojemności 995 cm3 i mocy 22 KM przy 4 tys. obrotów/min. Motocykl był zdolny do rozwinięcia szybkości 100 km/h co w tamtych czasach było wynikiem bardzo dobrym.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/01/MWP_Sokol_600.JPG/250px-MWP_Sokol_600.JPG
Mniejszej mocy silnik instalowano w motocyklu Sokół 600. Silnik jednocylindrowy, również czterosuwowy o pojemności 579 cm3 uzyskiwał moc 16 KM przy 3,8 tys. obr/min i pozwalał na jazdę z prędkością do 110 km/h bez wózka i 90 km/h z wózkiem bocznym.
Motocykl z uwagi na swoje osiągi znalazł zaineresowanie wojska.
Produkowano także i inne modele – Sokół 500 – który nie wszedł do produkcji seryjnej oraz Sokół 200.
http://moto.onet.pl/1649903,1,sokol-125-jaki-byl-naprawde,artykul.html?node=19738
Do powojennych motocykli Sokół należy model Sokół 125 produkowany od 1947 roku i którego produkcję wstrzymano w roku 1950 zastępując nowym modelem – SHL 104.
Motocykl Sokół ściśle wiąże się z polskim przemysłem motoryzacyjnym i zbrojeniowym, ponieważ był produkowany w tych samych zakładach, które realizowały prace nad uzbrojeniem polskiej armii. [1]
Bogactwo konstrukcji można odnaleźć w kolekcjonerskich zbiorach posiadaczy rozsianych w Polsce, ale także i poza jej granicami.[2], [3]
Temat konstrukcji motocykli także był przedmiotem kilku publikacji Fundacji Otwartego Muzeum Techniki – i tak na przykład zaproponuję artykuł Ciekawe rozwiązania w silnikach motocyklowych, K. Gajowniczek, Technika w dziejach cywilizacji – z myślą o przyszłości, t. 5, Międzywydziałowe Studenckie Koło Naukowe PWr „Ochrony zabytków techniki HP NADBOR”, Fundacja Otwartego Muzeum Techniki, Politechnika Wrocławska, Wrocław 2009.
Oczywiście, często były to konstrukcje nowatorskie, wtedy dopiero rodziły się koncepcje dokonywania prób wytrzymałościowych, sprawdzania koncepcji na podstawie badania zachowania się prototypu w różnych okolicznościach.
----------------------------------------
[1] http://www.2rp.pl/motocykle/sokol100/index.htm
[2] http://pl.wikipedia.org/wiki/Sok%C3%B3%C5%82_(motocykl)
[3] http://motocykle.svasti.org/index.html?strona=http://motocykle.svasti.org/s600.html
Inne tematy w dziale Technologie