Ustrój rządów zdecentralizowanych wymaga uwzględnienia kompetencji organów samorządowych. Na terenie okręgów wyborczych mają one uprawnienia władcze analogiczne do administracji państwowej i są wobec niej autonomiczne.
System internetowych technologii IT powinien wspomóc wypełnienie warunku koniecznego, czyli bezpośredniej formy sprawowania władzy samorządowej przez obywateli w okręgach i ich odpowiedzialności za działania wszystkich instancji władztwa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Przy podziale na okręgi szczególnie ważne jest pogodzenie jedności państwowej z zachowaniem wielości autonomicznych, wyróżniających cech kulturowych okręgu JOW i jego potrzeb materialnych. Inaczej mówiąc – realizacja naszych aspiracji w skali państwa odbywać się powinna przy maksymalnej decentralizacji obywatelskiego rządzenia się okręgów. Zapewnia to formuła bezpośredniej demokracji wspomagana debatą obywatelską.
Od debaty do decyzji ze wspomaganiem IT
Narzędzia (IT) w formule „od debaty do plebiscytowej decyzji” można zaprogramować do obsługi następujących funkcji:
wyborczej:
kontrolnej:
- monitorowanie działalności i poparcia posła,
- odwoływanie posła,
- monitorowanie działalności samorządu,
Przeprowadzenie internetowej debaty, podjęcie decyzji na drodze plebiscytowej obsługiwanej jedną z ww. funkcji i przeprowadzenie głosowania jest o wiele szybsze i tańsze, a także łatwiejsze i wygodniejsze dla obywatela niż tradycyjne urny. Działający non stop podczas całej kadencji okręgowy serwer komputerowy byłby narzędziem bieżącej kontroli praktycznego funkcjonowania demokracji JOW. Ponadto sieciowe połączenie wszystkich serwerów okręgowych byłoby w stanie obsługiwać też plebiscyty ogólnokrajowe. Wszystko to składałoby się na nową jakość udziału obywatela w rządzeniu państwem i okręgiem.
Elementy technologii IT wspomagające JOW
Zamknięty krąg użytkowników-obywateli pojedynczego JOW dysponujący własnym serwerem obsługującym obywatelską sieć klientów internetowych byłby chroniony poprzez zabezpieczenia aplikacji webowych, takie jakie stosują banki i inne korporacje finansowe. Konta indywidualne komunikacji społeczności JOW zawierałyby zapisy w relacyjnej bazie danych trwale oznaczone nazwą i innymi atrybutami właściciela. Z punktu widzenia IT zapis pliku społecznościowego byłby chroniony przez serwer identycznie, jak transakcje finansowe przez bank. Relacyjna baza danych daje wszystkim obywatelom okręgu JOW rozliczne sposoby kontroli stanu całej kolekcji zapisów oraz odczytu treści jej elementów na swoim urządzeniu sieciowym (np. laptopie, komórce, iphonie itp.) poprzez zainstalowany uprzednio interfejs użytkownika.
System operacyjny IT powinien spełniać następujące postulaty:
- Każdy obywatel może zgłosić swoją kandydaturę w formularzu wyborczym;
- Bezpośrednio przed podjęciem decyzji w drodze plebiscytu obywa-
tele okręgu mogą osobiście inicjować debatę lub w niej uczestniczyć;
- Wszystkie debaty są otwarte, zapisywane i mogą być odtwarzane.
Z zapisu każdy obywatel może ocenić jakość udziału, kompetencje, poglądy na sprawy publiczne i projekty kandydujących obywateli. Debata jest zatem okazją do poznania takich potencjalnych kandydatów na posła z ich okręgu JOW, którzy legitymizują się dokonaniami publicznymi, wrażliwością społeczną i największym zaufaniem. System IT daje możliwość przetestowania takiego kandydata, bezpośrednio dostarczając obywatelowi narzędzia poznania jego rzeczywistych walorów. Przez to może się on przeciwstawić wyborowi ludzi miernych i niekompetentnych;
- System IT powinien dostarczać narzędzia wspomagające twórcze
poszukiwania obywateli metod rozwoju duchowego i materialnego swego okręgu. Narzędzia prowadzenia debaty politycznej przez osobiste uczestnictwo mogą wzbudzać efekt „burzy mózgów” dostarczający pomysły otwierające nowe perspektywy rozwoju wspólnoty.
Plebiscyt poprzez poddanie wyłonionych pomysłów pod głosowanie pozwala skierować je do realizacji przez wykonawcze instytucje samorządowe okręgu JOW w trybie obligatoryjnym. Obywatel mógłby też internetowo zgłaszać swoje opinie w biurze poselskim, w sondażach problemowych lub oceniających bieżące notowania swego posła. Przywraca to obywatelowi należne mu miejsce w rządzeniu i poczucie realnego wpływu na własny los.
- Ordynacja wyborcza JOW w wymiarze pionowym władzy ustawodawczej na osi obywatel-sejm proponuje przejrzyste procedury wyłaniania osoby obdarzonej zaufaniem, wyrażonym przez większość obywatelskiej społeczności. Elekcja posła odbywa się poprzez uzyskanie poparcia większości w bezpośrednim, plebiscytowym akcie oddania głosu przez obywateli okręgu.
Ordynacja JOW nakłada na posła obowiązek takiego wywiązywania się z działalności poselskiej, ażeby wynik wyrażał się dalej większościowym poparciem obywateli jego okręgu. System operacyjny IT obsługujący JOW można wyposażyć w narzędzie obywatelskiego monitoringu poziomu poparcia posła. Wynik monitoringu miałby skutki prawne w postaci uruchomienia plebiscytowej procedury odwoławczej i następnie wszczęcia nowej elekcji.
Jerzy Czyżewski
W następnym odcinku cyklu Internetowy JOWzaproponujemy zmianę ustroju państwa na taki, w którym obywatele sprawują władzę bezpośrednio.
Dwutygodnik „Prawda jest ciekawa Gazeta Obywatelska” wydaje Solidarność Walcząca. Nasza redakcja mieści się we Wrocławiu, natomiast gazeta dostępna jest na terenie całego kraju. „Prawda jest ciekawa Gazeta Obywatelska” porusza tematykę społeczno-polityczną, kładąc szczególny nacisk na promocje idei solidaryzmu społecznego i uczciwości w przestrzeni publicznej. Zależy nam również na aktywności naszych czytelników, tak aby stać się miejscem działalności obywatelskiej ludzi, którzy nie odnajdują dla siebie przestrzeni w głównym nurcie, zarówno medialnym, jak i politycznym. Jesteśmy dwutygodnikiem, który nie tylko krytykuje i wytyka błędy władzy, instytucjom państwowym i osobom zaangażowanym w życie publiczne w naszym kraju, ale również przedstawia własne propozycje usprawnienia funkcjonowania państwa i obywateli w jego ramach. Nasz adres - gazetaobywatelska.info
Nowości od blogera
Inne tematy w dziale Polityka